Abertis llança una oferta per fer-se amb la totalitat d'Arteris al Brasil
La companyia aposta per l'Amèrica Llatina mentre Foment no vol renovar les concessions espanyoles
BarcelonaLa Comissió del Mercat de Valors del Brasil ha donat llum verda a Abertis i al fons Brookfield per llançar una oferta pública d'adquisició (OPA) sobre la totalitat del capital social d'Arteris, la companyia d'autopistes brasileres que van comprar a OHL, segons ha informat aquest dilluns la companyia catalana d'autopistes.
Abertis i Brookfield controlen el 69,26% d'Arteris a través de Participes en Brasil, societat conjunta en què, al seu torn, el grup de concessions català controla un 51% del capital i el fons Brookfield el 49% restant. L'opa per Abertis podria tenir un cost màxim de 140 milions d'euros si s'arribés a una acceptació total, segons fonts de la companyia.
L'oferta es realitzarà a través de Participes en Brasil a un preu per acció de 10,15 reals brasilers (tres euros per acció), ajustat per tenir en compte qualsevol dividend durant el període, segons ha informat aquest dilluns la companyia espanyola a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).
L'oferta suposarà la cancel·lació de la inscripció d'Arteris com a emissor d'accions classe A i la seva conversió en emissor d'accions classe B, i per tant la seva exclusió de cotització en un termini de 45 dies. La data de la subhasta de l'oferta prevista per al proper 17 de maig.
El maig del 2014, Abertis i el fons Brookfield van acreditar que Arteris comptava amb un 'free float' -accions que es negocien en borsa- del 30,7%, de manera que quedaven així eximits de llançar una oferta pública d'adquisició d'accions (OPA) pel 100% de la companyia.
Arteris és una de les concessionàries d'autopistes de peatge més grans del Brasil, amb una gestió de 3.250 quilòmetres. A través de nou concessionàries, la companyia administra autopistes localitzades als estats de Sao Paulo, Minas Gerais, Rio de Janeiro, Santa Catarina i Paraná.
Créixer a Amèrica Llatina
L'operació entra dins de l'estratègia que va explicar el president d'Abertis, Salvador Alemany, en la darrera junta d'accionistes, d'invertir i créixer a l'Amèrica Llatina quan és més difícil créixer en concessions a Espanya. Aquest mateix cap de setmana la ministra de Foment, Ana Pastor, va dir que no estava disposada a allargar les concessions de peatge de l'AP7, les primeres que s'acaben d'Abertis.
El tram sud de l'AP7, concessió d'Aumar, del grup Abertis, té com a fi de la concessió el 2019, mentre que el tram català d'aquesta autopista, concessió d'Acesa, també del grup Abertis, té com a fi de la concessió el 2022.
L'AP7 aporta el 28% del resultat operatiu d'Abertis a Espanya i la companyia, s'està reforçant en altres països a l'espera de que el model concessional s'aclareixi a l'Estat. En aquest sentit, Alemany es va mostrar disposat a obrir un període de diàleg amb el nou govern de l'Estat.
Mentrestant la companyia ja ha aconseguit allargar les concessions a Françaa canvi de quasi 600 milions d'inversió i s'ha reforçat a Xileamb l'adquisició del 100% de Autopista Central.