Abertis negocia allargar concessions a l'Amèrica Llatina a canvi d'inversions

El president de la companyia espera oportunitats a Espanya la propera legislatura

Salvador Alemany, president d'Abertis.
Xavier Grau
12/04/2016
3 min

BarcelonaAbertis negocia allargar concessions a l'Amèrica Llatina, a canvi de fer noves inversions, seguint el model que va marcar el Pla Relance a França, segons han explicat aquest dimarts els màxims responsables de la companyia en una trobada amb la premsa prèvia a la junta d'accionistes.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Una estratègia que la companyia també voldria seguir a Espanya, però que la situació política ho dificulta. La companyia està a l'espera d'obrir converses amb el futur govern de l'Estat i espera que es reactivi la licitació d'obra pública hi hi hagi noves oportunitats d'inversió.

El president de la companyia, Salvador Alemany, ha indicat que Abertis no té cap problema per invertir a Espanya, però ha recordat que pràcticament en el que va de segle no hi ha hagut licitacions de concessions. "Estem disposats a invertir en qualsevol país on hi hagi seguretat jurídica", ha dit Alemany, que ha apostat per la col·laboració públic-privada en les infraestructures.

"Pretenem la propera legislatura buscar oportunitats", ha indicat Alemany, que també ha mostrat la seva preocupació per l'impacte que pot tenir en el model la fallida de les autopistes radials de Madrid. "Encara som a temps de tovar una solució", ha indicat Alemany.

La companyia basa una part de la seva estratègia en allargar les concessions actuals, quelcom que va aconseguir a França, on de mitjana va allargar el període concessional en dos anys i mig a canvi de quasi 600 milions d'euros d'inversió.

Una negociació que a Abertis li agradaria repetir a Espanya, on veu que s'aproxima la fi d'algunes de les principals concessions, especialment la de l'AP7, que aporta el 28% del resultat operatiu (ebitda) a l'Estat. La concessió del tram valencià d'aquesta autopista (Aumar) venç el 2019 i el tram català (Acesa) venç el 2021.

Els directius d'Abertis estan pendents del que pugui passar amb l'AP1, que explota Itínere, que és la primera de l'Estat en que s'acabarà la concessió, el 2018, i podria marcar la tendència sobre el futur de les infraestructures de peatge a l'Estat.

Al marge de la negociació que es pugui produir a Espanya, Abertis també negocia allargar les concessions que té a Xile, Puerto Rico, l'Argentina i el Brasil. "Ni a Puerto Rico ni a Argentina hi haurà noves concessions", ha indicat el conseller delegat d'Abertis Franciso Reynés, amb el que el creixement passa per allargar aquestes concessions.

On sembla que la negociació està més enfilada és a Xile, on aquest mateix any Abertis va reforçar la seva presencia adquirint el 50% de l'Autopista Central de Xile, amb el que ara en té el 100%. Abertis negocia invertir en ampliar els carrils d'entrada a Santiago de Xile, la capital, per allargar la concessió.

La negociació per allargar les concessions a Argentina són més complicades, segons ha admès Reynés, perquè Abertis va presentar una reclamació contra l'estat argentí davant del CIADI -l'organisme d'arbitratge del Banc Mundial- reclamant l'equilibri concessional, en considerar que el govern argentí no va revisar les tarifes dels peatges en funció de la inflació tal com estableix la concessió.

El president d'Abertis ha assenyalat que la companyia seguirà invertint per garantir el futur del negoci. En aquest sentit ha destacat que en els darrers anys les inversions han permès augmentar el període de venciment de les seves concessions, que el 2010 era de 19 anys i el 2016, tot i el temps passat, ha augmentat a 20 anys.

Més inversions

Per aquest any Abertis, que té la caixa plena després de la col·locació a borsa de Cellnex, la filial de telecomunicacions, pretén duplicar el volum d'inversions fins als 2.000 milions, al marge de possibles adquisicions que pugui fer, tant en el mercat d'europeu com en l'americà. A Europa Abertis està negociant per adquirir el grup italià d'autopistes A4 Holding i no descarta licitar per l'M6, la autopista de peatge més important del Regne Unit, si finalment surt a concurs.

La venta d'accions de Cellnex també ha permès a Abertis reduir el seu endeutament en un 9%, fins als 12.554 milions d'euros, i millorar la retribució a l'accionista en un 10%, amb un increment de quasi el 5% del dividend nominal més la millora d'un altre 5% per l'ampliació alliberada d'una acció nova per casa 20 antigues.

stats