Tornada a la realitat: el Prat ja no és l’aeroport líder a l’agost
Barcelona marca un nou rècord però torna a ser segon després que Iberia dispari el trànsit de Barajas
BarcelonaAquest agost han passat per l’aeroport del Prat gairebé 4,4 milions de passatgers, un altre mes rècord. L’aeroport de Barcelona ha anat fent la feina des de fa dos anys i durant els últims dotze mesos, és a dir des de l’agost del 2014, ha anat creixent un 5,7% de mitjana cada mes respecte de l’any anterior. Però aquest creixement sostingut i sense pausa no ha sigut suficient per mantenir el lideratge que el Prat havia esgarrapat a Barajas l’agost dels dos últims anys, quan per primera vegada l’aeroport català va rebre més passatgers que el de la capital espanyola.
El que explica que Barajas hagi recuperat el lideratge és que a l’agost va créixer un 14%, el triple que el Prat, fins a rebre més de 4,5 milions de passatgers. Amb això ja suma 19 mesos d’increments consecutius. A més, Barajas també revalida el rècord de passatgers internacionals, amb un 16,3% més que l’any passat, un total de 3,3 milions d’aquests turistes.
Encara que a primer cop d’ull no sembla que Madrid hagi de ser la principal destinació beneficiada pels rècords en el nombre de turistes que visiten Espanya, el fet que Barajas sigui eminentment un aeroport de connexions fa que bona part dels turistes que viatgen a l’estranger hagin de passar-hi encara que sigui per fer escala. Tal com explica Xavier Fageda, professor de la Universitat de Barcelona expert en infraestructures, “aquest és el retorn a la tendència normal”. Fageda aclareix que “l’aeroport de Madrid és el que té més connexions, més companyies i més tràfic intercontinental, i amb la recuperació del turisme també s’ha recuperat el seu nivell de tràfic habitual, que per naturalesa era superior al de Barcelona”.
L’aeroport de Madrid va començar a recuperar el pols el febrer de l’any passat després que la crisi el portés a una situació límit i veiés com aerolínies com Ryanair o EasyJet reduïen la seva presència o abandonaven la infraestructura. Barajas va tocar fons el 2013, quan va tornar al nivell de passatgers del 2006, abans que s’inaugurés la nova terminal, la T4. Mentrestant, el Prat anava creixent a un ritme que encara conserva. “Com que partia d’uns nivells molt baixos el creixement ara és espectacular”, puntualitza Fageda. A més, Barajas ha crescut de bracet de la resurrecció d’Iberia, que s’ha recuperat del cop que va suposar l’èxit de l’AVE després d’integrar-se al grup IAG, llançar Iberia Express, reduir la plantilla i eliminar rutes poc rendibles. Iberia va aportar el 40% de tots els passatgers que han passat per Barajas aquest agost.
Rècord generalitzat
El mes d’agost ha sigut rècord per al conjunt de la xarxa d’Aena, la gestora dels aeroports controlada l’Estat amb una participació majoritària. En total, els aeroports d’aquesta xarxa van registrar 24 milions de passatgers aquest agost, un 4,7% més que l’any anterior, amb un pes especial dels vols internacionals, tot i que els nacionals van augmentar un 7%.
En particular, l’aeroport del Prat va ser el segon aeroport en nombre de passatgers, davant d’altres destinacions turístiques com Palma, València o Eivissa.
LES CLAUS
1. Per què l’aeroport de Madrid creix a un ritme tan ràpid?
Barajas va patir fortament la crisi i va tocar fons el 2013, quan va tornar als nivells de trànsit que tenia el 2006. Aleshores, Aena va decidir replantejar l’estratègia, cosa que s’ha traduït en aquesta resurrecció. Com que parteix d’uns nivells tan baixos, el seu creixement ara és molt més intens.
2. Per què Madrid rep més viatgers a l’agost si és menys turística?
Perquè és un hub, és a dir, un aeroport d’interconnexió. Tot i que Madrid no sigui una de les grans destinacions turístiques, els hubs reben entre un terç i la meitat de tots els seus passatgers, només per fer escala. Per això, la recuperació del turisme a la resta de l’Estat també el beneficia.
3. Què impulsa l’augment de passatgers a la capital espanyola?
Part del replantejament de la gestió de Barajas quan va patir la crisi va passar per la recuperació d’Iberia, que l’any 2012 havia perdut un 28% de passatgers a Madrid. Després de suprimir rutes poc rendibles i reduir la plantilla, la recuperació d’Iberia és en bona part el seu motor de creixement.