Set empreses de l'Íbex-35 van pagar una campanya contra el Procés orquestrada per Rajoy, segons 'El Confidencial'

Santander, BBVA, CaixaBank, Telefónica, Repsol, Iberdrola i Inditex hi haurien participat

Set empreses de l'Íbex 35 van pagar una campanya contra el procés orquestrada per Rajoy, segons 'El Confidencial'
Ara
22/07/2019
2 min

BarcelonaSet empreses de l'Íbex-35 i El Corte Inglés van finançar una campanya internacional per les principals ciutats europees i dels Estats Units orquestrada pel govern de Mariano Rajoy per contrarestar la "propaganda sobre el procés d'independència de Catalunya" impulsada pel govern català a l'estranger, segons informa aquest dilluns 'El Confidencial'.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons el diari digital, la campanya es va iniciar l'octubre del 2017, quan es va celebrar el referèndum de l'1 d'Octubre i la Generalitat feia servir les seves ambaixades a l'estranger per plantejar el debat sobre el projecte secessionista com "una lluita entre l'esperit democràtic del referèndum i el totalitarisme de Madrid per impedir-ho".

Per evitar que aquest discurs arribés als mitjans de comunicació, tal com ja estava passant, la secretària d'estat de comunicació dins del ministeri de Presidència, Carmen Martínez de Castro, va convocar un esmorzar amb alts càrrecs directius del Banco Santander, BBVA, Caixabank, Telefónica, Repsol, Iberdrola, El Corte Inglés i Inditex.

El Real Instituto Elcano, l'impulsor de la campanya

En aquesta reunió, sempre segons 'El Confidencial', s'explica el moment delicat que viu Espanya i les possibles conseqüències que pot tenir tant per al país com per a les empreses. Per neutralitzar la campanya mediàtica de la Generalitat, la mà dreta de Rajoy proposa als empresaris que paguin una campanya que impulsaria el Real Instituto Elcano i que presideix el rei Felipe VI.

El govern de Rajoy tria aquesta via perquè totes les grans empreses formen part del patronal de l'Instituto Elcano i, a més, d'aquesta manera s'evitava donar la impressió que aquestes companyies estiguessin finançant una acció governamental.

Segons el relat d''El Confidencial', la campanya, que va començar el 6 de novembre i va acabar el 19 de desembre, consistia en un cicle de conferències a París, Londres, Brussel·les, Berlín i Roma i dues als Estats Units: Nova York i Washington. El Real Instituto Elcano, a més, va comptar amb la col·laboració de Français Relations Internationales, Chatham House, Egmont, Institut für Euroapaische Politik, Istituto Affari Internazionali, Wilson Center Peterson Institute for International Economics i Council on Foreign Relations.

La documentació que es va presentar als empresaris perquè col·laboressin preveia la participació de Josep Bou, president d'Empresaris de Catalunya; Joaquim Gay de Montellà, que en aquell moment era president de Foment del Treball; Joan Rosell, president de la CEOE, i Josep Piqué, exministre i conseller de diverses companyies com Amadeus, Alantra i Aena. El diari també hi inclou Josep Borrell, però aquest ja ha deixat clar aquest dilluns que en cap moment ha intervingut a les jornades.

Segons 'El Confidencial', fonts de les empreses financeres asseguren que la situació que vivia Espanya exigia una "resposta contundent" i que el Real Instituto Elcano era i és una organització respectada a nivell internacional per fer-la. Les empreses, afegeix, van acordar donar "un pressupost especial" per a la campanya a petició del govern.

Entre els que van participar a la campanya, segons el relat de 'El Confidencial', hi ha Juan José Brugera, president de Colonial. Però fonts de la companyia consultades per l'ARA asseguren que és "rotundament fals" i apunten que aquesta suposada campanya podria haver estat un "programa temptatiu" que mai es va portar a terme.

stats