TELECOMUNICACIONS

Ni veu ni dades: les operadores lluiten per la tele

Les ‘telecos’ veuen en els continguts audiovisuals l’única manera d’atreure i retenir nous clients

Les operadores lluiten per la tele
Júlia Manresa
06/09/2015
5 min

BarcelonaOn puc alliberar el televisor? Aquesta pregunta, habitual fa uns anys amb els telèfons mòbils, ara per ara sona estranya. Però aquesta setmana Telefónica ha anunciat que regalarà aparells de televisor bloquejats que només permetran veure la seva plataforma, Movistar+, i, per tant, aviat podríem començar a sentir-la.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Segons Antonio Coimbra, el conseller delegat de Vodafone a Espanya, els ingressos del sector de les telecomunicacions han caigut un 28% entre el 2009 i el 2014. A més, els operadors mòbils virtuals (que no tenen infraestructura pròpia, sinó que la lloguen a les principals operadores) van ser els únics que van aconseguir sumar noves línies de telefonia mòbil l’abril d’aquest any. Mentrestant, les grans del sector fa anys que en perden, quan cada vegada es regalen més minuts de trucades de veu. Més enllà de la banda ampla, ¿què els queda a les grans operadores per captar clients i, sobretot, fer que no s’escapin els que ja tenen?

La resposta l’han anat donant les mateixes companyies al llarg dels últims mesos i sobretot aquesta última setmana durant les jornades de Telecomunicacions i Economia Digital celebrades a Santander. Al llarg de l’agost les operadores es van anar preparant per al setembre i van llançar noves ofertes (vegeu el gràfic), únicament centrades en els continguts de la televisió de pagament. “La veritable partida ja no es juga en la banda ampla sinó en els continguts i els paquets”, explica Marcel Coderch, enginyer de telecomunicacions i exvicepresident de l’antiga Comissió del Mercat de les Telecomunicacions.

Pol d’atracció d’abonats

Les operadores utilitzen paquets amb continguts per captar clients

L’any passat va ser el segon any consecutiu en què els ingressos obtinguts per la televisió de pagament van superar els de la televisió en obert. A més, més del 92% de les línies de banda ampla fixa estaven empaquetades (és a dir, vinculades a altres contractes, com els del telèfon mòbil) i gairebé la meitat de les subscripcions a la televisió de pagament estaven contractades amb altres serveis de telecomunicacions. De fet, l’any passat les ofertes que inclouen sota una mateixa quota el servei de telefonia fixa, mòbil, fibra òptica o ADSL i televisió de pagament van multiplicar-se per tres respecte del 2013. Tot això, mentre la despesa de les llars espanyoles destinada a la telefonia mòbil queia més d’un 14%.

“La connectivitat s’ha convertit en una commodity [matèria primera] i cada vegada és més difícil diferenciar-se”, explica el professor de l’Iese Javier Zamora, expert en mercats de telecomunicacions. Dit d’una altra manera, la connexió a internet i amb el telèfon fix i mòbil ja es dóna per descomptada. Per això, segons Zamora, els continguts són l’únic valor que els permet afegir competitivitat a les ofertes de les operadores. “Des del moment en què el consumidor percep la connexió a internet i les trucades com una commodity els preus baixen i la gent cada vegada està disposada a pagar menys”, aclareix.

Ofertes i gangues

Vodafone oferirà Netflix a l’Estat

i Telefónica regalarà televisors

Precisament perquè les operadores fa anys que veuen com cauen els ingressos i no aconsegueixen evitar la fuga de clients estan buscant alternatives d’ingressos i ja no es barallen per veure qui ofereix les trucades a més bon preu, sinó per veure qui ofereix més varietat i millors continguts audiovisuals.

És en aquest àmbit que s’han d’entendre les últimes gangues anunciades pels tres gegants de les telecos a l’Estat. A més d’incloure els quatre serveis ja tradicionals, afegeixen diferents opcions vinculades als continguts de la televisió: milers de pel·lícules i sèries, canals temàtics o retransmissions esportives, amb la joia de la corona, la Champions League, inclosa. La franja de preus oscil·la entre els 6 i els 25 euros depenent de l’operador. Però el combat ha passat a la següent ronda. Vodafone va anunciar aquesta setmana que a partir de l’octubre començarà a oferir a Espanya l’exitosa plataforma audiovisual en streaming Netflix, creadora de sèries de culte com House of cards.

D’altra banda, però, l’oferta més sonada és la de Telefónica, que preveu començar a regalar als nous clients de Movistar+ aparells de televisió captius, és a dir, receptors només habilitats per reproduir el senyal de Movistar+. Les operadores van deixar de regalar aparells de telèfon i ara començaran a regalar televisors.

“Aquesta estratègia va funcionar al principi amb els telèfons, fins que els smartphone s com l’iPhone van passar a tenir valor per si mateixos i no només pel fet de ser terminals”, explica Zamora. Segons ell, és possible que es comencin a veure aquesta mena d’estratègies amb les televisions intel·ligents i, vist el context actual, “té sentit”.

Conflictes de competència

Vodafone i Orange veuen monopoli de Telefónica a la tele

Aquesta setmana Vodafone i Orange van tornar a fer front comú contra Telefónica precisament pels continguts. Que el sector de les telecomunicacions encara pateix problemes de competència derivats dels privilegis que arrossega Telefónica com a exmonopoli estatal no és una novetat. La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) acumula uns quants conflictes oberts contra la companyia de telefonia presidida per César Alierta. A més de la fibra òptica, que Telefónica està obligada a cedir a altres operadors, Orange i Vodafone opinen que l’autoritat de la competència és còmplice d’una situació “gairebé de monopoli” en l’adquisició dels drets d’esdeveniments esportius.

Vodafone ho va portar una mica més enllà i, a més d’un recurs a l’Audiència Nacional, l’empresa britànica ha remès una carta a la Comissió Europea en què demana que s’endureixin els requisits imposats a Telefónica després de la compra de Canal+.

Aquesta setmana, després que els consellers delegats de les dues companyies disparessin contra la CNMC, el president d’aquest regulador, José María Marín Quemada, va avisar que farà un “seguiment minuciós dels compromisos adquirits”, ja que veu amb preocupació algunes ofertes, en referència als paquets que ofereix Movistar+.

Nous actors globals

Facebook, Apple o Amazon també ofereixen continguts

Aquesta setmana, però, Apple també va anunciar que estudia l’opció de produir continguts audiovisuals propis. Per això, el professor Javier Zamora creu que la competència ja no està precisament entre els operadors locals. “Ja no competeixen només entre ells, el problema el tenen quan arriben actors globals que els capgiren el model de negoci”, afirma. Dos exemples podrien ser WhatsApp o Skype. Si arriba un operador que pot oferir trucades o servei de veu al marge de la regulació, el consumidor ja no vol pagar, ni tan sols utilitzar les trucades de veu.

A més, Zamora afegeix una última reflexió: com que els preus dels continguts també baixen, aquest negoci acabarà basat en la publicitat i les dades dels seus clients, que cada vegada estan menys disposats a pagar per la connectivitat i els continguts, però que s’haurien de preguntar a quin preu (de la seva privacitat) estan disposats a consumir continguts i serveis de telefonia.

LES CLAUS

1. Per què Telefónica té també el domini dels drets del futbol?

La companyia presidida per César Alierta va comprar a principis de juliol Canal+ al Grup Prisa. De fet, Telefónica ja en tenia un 44% i aquest estiu va comprar-ne el 56% que li faltava per 710 milions d’euros dels quals, de moment, n’ha pagat 565 milions. Per això ara s’anomena Movistar+.

Aquesta compra la converteix en líder indiscutible de la televisió de pagament, ja que el 2014, Canal+ dominava amb una quota del 36%, seguida de Movistar TV, amb un 33%, Ono (18%) i Gol TV(5%).

2. Què va imposar l’autoritat de la competència per autoritzar la venda de Canal+ a Telefónica?

Aquesta adquisició va implicar condicions de l’organisme que regula el compliment de les normes de competència al mercat espanyol. La CNMC va obligar Telefónica a cedir el 50% dels seus canals temàtics a la resta d’operadores, tant els canals de Movistar TV com els de Canal+, que inclouen els principals esdeveniments esportius (Lliga, Champions, Fórmula 1, Moto GP...) però també les sèries de les grans productores nord-americanes com Warner, Disney o Paramount.

3. De què es queixen Orange i Vodafone?

Diuen que no n’hi ha prou. Creuen que aquest 50% dels canals temàtics s’hauria d’ampliar al 75% i poder comprar a un preu majorista el 100% dels continguts. Pensen que si no, és impossible replicar l’oferta de Telefónica i el mercat queda desequilibrat.

stats