El Prat construirà una nova terminal exclusiva per als vols intercontinentals
Foment vol connectar Barcelona i l'aeroport de Girona amb l'AVE per ampliar-ne la capacitat
El Prat de LlobregatEl Prat completarà finalment un dels seus grans projectes pendents: la terminal satèl·lit de la T1. El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va presentar ahir el nou pla director de l’aeroport i va prometre que destinarà 200 milions a construir aquest nou edifici. La terminal estarà llesta abans del 2026 i donarà cabuda a fins a 17 fínguers per acollir l’augment de rutes de llarg radi, ja que aquests avions són de dimensions més grans i, per tant, necessiten més espai.
En total, el nou pla compromet 1.929 milions per fer créixer els aeroports de Barcelona i Girona en els pròxims vuit anys, un ritme inversor de més de 200 milions d’euros anuals entre tots dos. Precisament, un dels objectius que persegueix el pla director és ampliar la capacitat de l’aeroport del Prat dels 55 milions de passatgers actuals fins als 70 milions de cara al 2026.
Aquest era un dels reptes més imminents de la infraestructura, que l’any passat ja va superar els 47 milions de viatgers anuals. De fet, quan es va construir la T1, fa nou anys, el projecte ja preveia que l’aeroport podria quedar saturat el 2020 i caldria afegir-hi una nova terminal, però el desenvolupament no es va executar. Barajas ja compta amb una terminal satèl·lit a la T4, connectada amb un tren automàtic subterrani.
Aquest és el mateix sistema que es faria servir al Prat, amb una connexió que costarà 255 milions d’euros. D’altra banda, De la Serna va assegurar que es construirà una nova plataforma per estacionar aeronaus de gran dimensió i un nou aparcament a la T1 per fer front a l’augment de passatgers previst per als pròxims anys. Al marge de les instal·lacions operatives, el ministre va avançar que es completarà el desenvolupament immobiliari de la ciutat operativa del Prat, que ha d’acollir hotels i serveis logístics per al comerç electrònic.
Girona serà la quarta pista
L’Estat vol que sigui l’AVE l’encarregat de convertir l’aeroport de Girona en la quarta pista del Prat. D’aquesta manera, l’arribada de l’alta velocitat a les instal·lacions de Vilobí d’Onyar servirà per connectar l’aeròdrom gironí amb el centre de la capital catalana gràcies a una nova estació. El trajecte es podrà fer en uns 40 minuts i la inversió pública serà de 55 milions d’euros. “A partir d’ara cal entendre els dos aeroports com un únic sistema aeroportuari”, va afirmar De la Serna.
No obstant, des de la Generalitat lamenten que l’anunci de Foment obviï l’aeroport de Reus com a pista també complementària a Barcelona. La ciutat ja compta amb un projecte d’estació intermodal a la infraestructura que s’hauria de reactivar. D’altra banda, des del Govern recorden que aquesta estratègia per impulsar el trànsit a través de Girona hauria d’anar acompanyada d’incentius, com ara una rebaixa en les taxes aeroportuàries, per atraure les companyies.
A més, la connexió des de Girona es podria allargar fins al mateix aeroport del Prat. Com va anunciar De la Serna la setmana passada, el Prat de Llobregat ja comptarà amb una estació d’AVE per enllaçar el municipi amb Madrid amb el servei de baix cost EVA. A més, també s’ampliarà en uns 60.000 metres quadrats la terminal de l’aeroport, així com la plataforma d’estacionament d’aeronaus.
El ministre de Foment va treure pit per les inversions en infraestructures a Catalunya que ha anunciat l’Estat en els últims mesos, i va assegurar que l’executiu espanyol hi està treballant “a un ritme trepidant”. De totes maneres, cal tenir en compte que el gruix dels projectes més rellevants -com la nova terminal del Prat o l’AVE a l’aeroport de Girona- es faran entre el 2022 i el 2026, després d’unes altres eleccions generals. A més, De la Serna tampoc va concretar si les inversions es podran realitzar encara que el PP hagi hagut de prorrogar els pressupostos per al 2018.