AUTOMOCIÓ

Europa expedienta la "inacció" d’Espanya contra Volkswagen

Brussel·les obre un procés d'infracció per la tèbia resposta al frau de les emissions

Volkswagen va manipular el software que mesura les emissions de gasos contaminants. Ni Espanya ni Alemanya han sancionat el fabricant d’automòbils.
Laia Forès
09/12/2016
2 min

Brussel·lesLa Comissió fa temps que sospita que els països europeus han fet els ulls grossos amb Volkswagen i la seva manipulació a l’hora de mesurar les emissions de gasos contaminants dels vehicles. Cansada de la inacció dels governs, ara ha decidit actuar contra Espanya i set governs més. Volkswagen va manipular durant anys el software que mesurava la contaminació dels cotxes sense que l’estat espanyol ho denunciés, tot i l’obligació que tenia de verificar-ne el funcionament. L’escàndol va sortir a la llum a finals de l’any passat i des de llavors Volkswagen tampoc ha rebut cap sanció administrativa del govern espanyol.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Davant el que considera un incompliment de les seves obligacions, la Comissió Europea va anunciar ahir l’obertura d’un expedient a Espanya. L’executiu comunitari ha enviat una carta al govern de Mariano Rajoy -ahir Madrid va assegurar que encara no l’ha rebut- per exigir que actuï contra Volkswagen. Brussel·les va recordar que el fabricant d’automòbils va violar la normativa comunitària manipulant el software que mesurava l’emissió de gasos contaminants dels vehicles i que els governs europeus tenen l’obligació d’aplicar les sancions corresponents a les empreses que no respecten la normativa.

“Complir la llei és en primer lloc responsabilitat dels fabricants. Però les autoritats de cada estat membre han d’assegurar que els fabricants de vehicles la compleixen”, va advertir en un comunicat la comissària europea d’Indústria, Elzbieta Bienkowska.

Alemanya no coopera

La Comissió Europea també va expedientar pel mateix motiu Alemanya, el Regne Unit i Luxemburg, els estats membres que han expedit homologacions a Volkswagen a la Unió Europea. En el cas d’Alemanya i el Regne Unit, a més a més, Brussel·les critica la falta de cooperació dels governs amb la investigació oberta per la Comissió. L’executiu comunitari els acusa de no haver enviat la informació tècnica requerida.

Berlín i Londres van negar les acusacions de Brussel·les. Un portaveu del ministeri de Transports alemany va assegurar que Alemanya és l’únic país d’Europa que va impulsar “mesures immediates amb l’objectiu d’evitar l’ús de dispositius de desactivació” per manipular les emissions. El govern britànic es va mostrar “sorprès” per l’expedient de Brussel·les, que va qualificar de “mesura extraordinària” i va prometre una resposta “dura” a la Comissió Europea.

El govern espanyol va dir ahir que oferirà a Brussel·les tota la informació que li demani però va assegurar que quan es va destapar l’escàndol, va aturar la venda de vehicles de la marca fins que es va saber quins eren els models afectats. Fonts de l’executiu espanyol van explicar que l’Estat també va iniciar un procés contra Seat, marca espanyola de Volkswagen, per la via administrativa que va quedar aturat després de la interposició d’una denúncia per la via penal d’associacions com Manos Limpias. El cas penal està en mans de l’Audiència Nacional i fins que no es resolgui, no podrà prosperar l’actuació de l’executiu. Madrid té dos mesos per donar explicacions al govern comunitari. El cas podria acabar amb una multa per a l’Estat.

Brussel·les també va obrir un expedient a la República Txeca, Grècia i Lituània perquè encara no han adoptat a la seva legislació estatal la normativa que preveu sistemes de sancions per dissuadir els fabricants d’infringir la legislació en matèria d’emissions.

stats