Emiliano González: “El sector dels creuers no para de créixer perquè ja no són un producte elitista”
Va començar de grum a la recepció d’un hotel quan tenia 15 anys i ara en fa 11 que és director general de MSC Cruceros, la sisena companyia mundial en capacitat de passatgers
BarcelonaEmiliano González sempre ha estat lligat al món del turisme. Va començar de grum a la recepció d’un hotel quan tenia 15 anys i ara en fa 11 que és director general de MSC Cruceros, la sisena companyia mundial en capacitat de passatgers, segons l’últim Informe Anual de la Indústria dels Creuers.
Per què ha passat de ser la tercera companyia de creuers en capacitat el 2013 a ser la sisena l’any passat?
Hem crescut a un ritme d’un 800% des del 2003 fins al 2013 pel que fa a capacitat i nombre de vaixells, però sempre ha sigut un creixement orgànic. MSC és una empresa que encara manté una estructura familiar. El 2003 teníem tres vaixells, fa dos anys ja en teníem 12. Altres companyies han comprat competidors o s’han fusionat.
¿Com se sosté aquest creixement en plena crisi?
Durant tots aquests anys la companyia va invertir uns 6.000 milions d’euros en la construcció de 10 nous vaixells. Evidentment la crisi es va notar en tots els productes de consum, però en el creuer menys. És un producte d’oci que ha anat progressant al llarg dels anys. Els Estats Units encara són el primer mercat però Europa va créixer a un ritme superior l’any passat amb Alemanya i el Regne Unit com a principals mercats emissors, i Itàlia i Espanya com a primers països receptors.
¿Potser és perquè l’usuari de creuer tampoc va notar tant la crisi?
El creuer ja no és un producte només per a rics, per això no para de créixer. El sector ha canviat el model, ha abaratit les tarifes per donar accés a un públic menys elitista. En relació qualitat-preu, el públic troba ofertes molt més assequibles, sobretot famílies, gent gran i grups.
Com s’han abaratit les tarifes?
Ampliant la capacitat dels vaixells i omplint-los al màxim. La planificació i l’anticipació és fonamental. Abans els vaixells eren molt més petits, transportaven pocs passatgers però amb un poder adquisitiu molt alt. Ara es poden transportar més de 2.000 persones en un sol creuer.
¿Fins a quin punt es pot planificar l’ocupació d’un creuer?
S’ha de tenir en compte que un cop salpa, els costos són molt fixos: principalment de combustible i de tripulació. Per això, és clau assegurar-se una plena ocupació del vaixell. Ara mateix tenim clients que ja reserven per a l’estiu del 2016 i estem tancant la programació del 2017.
¿Quin pes té el cost del combustible en el negoci?
És la principal despesa. Evidentment la situació actual afavoreix el sector perquè el cost del petroli s’ha abaratit molt, però el preu del producte final no varia en funció del preu del combustible. Com que les tarifes es tanquen amb un i dos anys d’antelació, el preu és tancat. Aquesta també és una qüestió de planificació, cal comprar el combustible amb antelació, tenir-ne de reservat i també contractar les assegurances necessàries.
No sembla comú que un client contracti un viatge en creuer per d’aquí dos anys.
És així i cada vegada més. De fet, el creuerista català decideix amb molta més antelació que el de la resta d’Espanya. El Port de Barcelona és un exponent clar del creixement del producte creuer a Europa, tant en públic emissor com en receptor.
¿Es mantindrà aquest ritme de creixement en el negoci?
Des del 2014 l’empresa preveu una inversió de 200 milions d’euros més per ampliar dos dels vaixells de la companyia. A més, també està previst invertir 5.100 milions d’euros més per construir set nous vaixells amb la idea d’arribar a tenir una flota de 19 vaixells el 2021. Volem arribar així als 3,5 milions de passatgers a l’any.
¿Tornaran a operar a Tunísia després de l’atemptat del març?
De moment aquesta temporada aquesta destinació s’ha substituït. Però els vaixells tornaran a Tunísia perquè és un port molt demandat. Des de la companyia, però, preferim no parlar sobre quan es tornarà a incorporar aquesta destinació a les rutes de MSC.