la Cecot creu que Competència discrimina les empreses catalanes en el projecte de peatges elèctrics

La patronal presenta al·legacions a la circular de la CNMC perquè no beneficia els consumidors

Red Eléctrica, l’empresa que gestiona el sistema a Espanya, certifica el poc creixement del consum elèctric.
Xavier Grau
17/09/2019
2 min

BarcelonaLa patronal vallesana Cecot ha presentat al·legacions al projecte de circular de la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència (CNMC) que ha de regular els peatges elèctrics perquè considera que manté la discriminació tarifària a les empreses catalanes i que, a més, aposta per un model de generació centralitzada que acabarà repercutint en costos més elevats per als consumidors, tant domèstics com industrials.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La CNMC, després de recuperar les competències que tenia el govern espanyol per fixar la retribució a les distribuïdores energètiques (traspàs a què la Cecot va donar suport), va fer un esborrany de peatges elèctrics i gasistes i dilluns va acabar el període d'al·legacions. En l'esborrany es manté l'actual sistema de trams tarifaris en el mercat de l'electricitat.

Uns trams que fan més barata l'electricitat per als clients connectats a les xarxes de més de 30 kV que per als que estan en xarxes de 25 kV. Per raons històriques, la xarxa a Catalunya és majoritàriament de 25 kV, i això fa que la majoria d'empreses catalanes acabin pagant més pels peatges elèctrics que les d'altres zones de l'Estat. Un sobrecost que, segons la Cecot, afecta 3.200 empreses de Catalunya, a més d'empreses d'altres comunitats, i que s'eleva a uns 300 milions d'euros anuals.

El president de la Cecot, Antoni Abad, ha recordat que juntament amb altres organitzacions han denunciat aquesta discriminació tarifària en diferents instàncies estatals i europees, i ha remarcat que "l'arbitrarietat en el preu de l'electricitat és un tret directe a la línia de flotació de les empreses i perjudica greument la seva competitivitat".

Aquesta no és l'única esmena presentada per la Cecot a l'esborrany de circular de la CNMC. N'hi ha una altra que afecta, no només a les empreses, sinó també els particulars. Segons la Cecot, el sistema de peatges al transport i la distribució elèctrica hauria de primar el terme variable del rebut sobre el fix. Així, explica aquesta patronal, es fomentaria la descarbonització, l'eficiència energètica, i les xarxes de generació compartida. Segons la Cecot, en el projecte per als consumidors domèstics (tarifa 2.0A) la part fixa és el 91%, i deixa així "un marge irrisori", de només el 9% per a la part variable (la lligada al consum efectiu). Això, segons aquesta patronal, no fomenta l'eficiència energètica perquè l'estalvi que es pot aconseguir és molt baix.

No incentiva l'estalvi

Segons la Cecot, a Espanya la part fixa del rebut és molt més alta que la mitjana europea. Això redueix l'estalvi econòmic que es pot aconseguir amb mesures d'eficiència, l'autoconsum o l'ús del cotxe elèctric. "Si un consumidor paga un preu alt simplement per estar connectat (el terme fix) i no veu que el cost del subministrament no és sensible als consums que efectua, perd tot l'incentiu i la motivació a aplicar mesures per reduir el consum".

"Si el que es vol és incentivar la transició energètica i les mesures del PNIEC (pla nacional integrat de l'energia i clima) seria convenient reduir el terme fix i incrementar el variable", indica Antoni Abad. A més, la Cecot creu que amb un terme de potència tan elevat es fa difícil la transició cap a les renovables, la descarbonització, les xarxes compartides i la generació de proximitat.

stats