Mig milió de turistes van arribar a Barcelona amb Airbnb a l'estiu

La capital catalana és la ciutat europea que més creix com a emissora d'hostes d'aquesta plataforma de lloguer d'habitacions i apartaments entre particulars

REVÉS ECONÒMIC 
 Barcelona és entre el tercer i el quart mercat mundial d’Airbnb, depenent de l’època de l’any. Gran part de l’oferta és a Ciutat Vella.
Júlia Manresa
20/09/2016
3 min

BarcelonaAirbnb no es cansa de reivindicar que se'l consideri part normal i habitual de l'oferta turística de la ciutat de Barcelona. La plataforma de lloguer d'habitacions i apartaments entre particulars va portar a Barcelona mig milió de turistes entre el juny i el juliol, tal com ha explicat aquest dimarts Arnau Muñoz, el director general d'Airbnb per a Espanya i Portugal. Segons aquestes xifres, a Barcelona l'activitat d'aquesta plataforma ja està més arrelada que a la resta de l'Espanya, on encara creix amb més força. Aquest mig milió de turistes són un 42% més dels que la capital catalana va rebre l'estiu passat, però en total a l'Estat, 2,2 milions de persones van allotjar-se en habitacions anunciades a través d'Airbnb, un creixement del 73% respecte l'estiu passat. Dels turistes arribats a la ciutat catalana, la majoria van arribar des de França, el Regne Unit, Alemanya, Itàlia i Holanda.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El que sí que creix amb força són els residents de Barcelona i la seva àrea metropolitana que viatgen a altres ciutats mitjançant Airbnb. Segons Muñoz, Barcelona i Madrid són les dues capitals europees on més creixen aquests viatgers. 200.000 barcelonins van fer servir la plataforma per viatjar aquest estiu, un 70% més que la mateixa temporada del 2015. A Espanya van ser un milió de persones les que van fer servir la plataforma per allotjar-se durant les vacances i d'aquestes la meitat no van sortir de l'Estat sinó que van triar ciutats com Madrid, València o Mallorca.

Amb tot, Espanya és el tercer destí d'Europa per darrere de França i Itàlia que més turistes rep a través dels allotjaments anunciats a aquesta plataforma d'economia col·laborativa. Barcelona, al seu torn, es consolida com la quarta destinació mundial.

Un conflicte encallat

El que aquestes xifres demostren, segons Arnau Muñoz és que "més enllà de les polèmiques s'ha fet servir la plataforma". I és que l'Ajuntament de Barcelona és l'única administració que ha multat la plataforma per negar-se a cedir informació d'aquells anuncis d'apartaments turístics il·legals. A més, la setmana passada l'Associació de Veïns i Amfitrions de Barcelona es manifestava en contra del decret de turisme impulsat pel Govern de la Generalitat que ni Airbnb ni aquesta associació consideren que ha tingut en compte la figura del particular. De fet, tal com explicava en una entrevista a l'ARA el secretari general de promoció econòmica de la Generalitat, Albert Castellanos, la comissió d'Economia Col·laborativa impulsada pel Govern també revisarà aquest decret perquè tingui en compte la figura del ciutadà productor, però va recordar que "les plataformes que vulguin operar hauran de col·laborar amb l'administració".

En aquest sentit, Airbnb ha recordat aquest dimarts que estan disposats a col·laborar per identificar els mals usos però que "el que demanen les administracions a Catalunya va contra la llei de la societat de la informació". També per contradir els arguments que assenyalen Airbnb com un dels motius per la pujada dels preus del lloguer a la capital catalana, Airbnb ha explicat que dels 25.000 anuncis que hi ha a Barcelona, només el 10% estan disponibles més de 180 dies l'any.

stats