Sentències judicials: Glovo 4 -‘riders’ 5
Un jutjat de Barcelona emet un nou dictamen favorable a l’apli, però els repartidors en sumen més
BarcelonaContinua l’embolic als tribunals per posar fi a una qüestió que aquesta setmana és encara més d’actualitat: ¿els riders de Glovo són falsos autònoms o no? Un jutjat de primera instància de Barcelona va resoldre ahir que un repartidor de la plataforma era autònom i no un treballador de l’empresa.
L’empresa considera que aquesta sentència valida el model que aplica amb els seus missatgers i que reflecteix “un cop més” que la seva relació amb aquests treballadors no és laboral. Dissabte un repartidor nepalès de 22 anys va morir atropellat a Barcelona mentre treballava per a Glovo, fet que ha reobert el debat sobre la relació laboral entre els riders i l’empresa.
Aquesta és la quarta sentència a favor de Glovo -també n’hi ha una a Itàlia que va validar el seu model-, però n’hi ha com a mínim cinc que donen la raó als empleats en aquest debat, quatre de les quals a Madrid i una a Gijón. A principis d’abril, una mateixa jutge de Madrid va emetre tres dictàmens pràcticament idèntics en què concloïa que són falsos autònoms.
No obstant això, encara no hi ha hagut cap sentència d’una instància judicial superior, com ara el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. Fonts jurídiques recorden que fins que no hi hagi dos dictàmens contradictoris de tribunals superiors serà complicat que el tema arribi finalment al Suprem perquè fixi un criteri definitiu.
En aquest cas, la sentència de Barcelona assegura que els repartidors poden escollir per si mateixos l’itinerari que fan o el mitjà de transport amb què es mouen. A més, considera que el fet que corrin a compte amb les seves pròpies despeses -la factura del mòbil, les reparacions de la bici o la gasolina per a la moto- implica que no tenen una relació laboral amb Glovo.
Segons el dictamen, els repartidors també són lliures d’escollir quins dies i franges horàries volen treballar i de rebutjar comandes, i no tenen assignada una zona per fer els repartiments. D’altra banda, afirma que com que no han d’avisar de quan faran vacances no són falsos autònoms, sinó treballadors per compte propi.
Glovo va insistir ahir en un comunicat que cal obrir una taula de diàleg per crear una regulació que s’adapti a les “noves formes de treball” per “donar cabuda a la flexibilitat i permetre oferir més drets i protecció als repartidors de la plataforma”. La irrupció de l’anomenada economia a demanda ha agafat d’imprevist els tribunals i encara no hi ha un criteri unificat per determinar si els riders són autònoms o treballadors de Glovo.
Divendres es viurà un nou episodi del conflicte amb el judici que enfronta el seu competidor Deliveroo i la Seguretat Social, que exigeix a l’aplicació 1,2 milions d’euros en concepte d’impagaments de les quotes dels repartidors. El cas va arrencar amb l’acta de la Inspecció de Treball, que considerava falsos autònoms 517 missatgers de Deliveroo a Madrid.
Protestes pel ‘rider’ mort
La mort de Pujan Koirala, un repartidor nepalès de 22 anys atropellat dissabte a Barcelona, ha tornat a advertir sobre les condicions laborals dels missatgers que treballen per a aplis i ha evidenciat la falta de control de Glovo sobre qui opera a la plataforma, ja que la víctima no estava registrada i feia servir el compte d’un tercer.
Ahir, riders barcelonins es van concentrar per tercer cop davant les oficines de la companyia, tot i que la protesta va ser molt més reduïda que els últims dies. Des de RidersXDerechos i la Intersindical explicaran avui quines accions legals volen emprendre contra l’empresa arran de la mort de Koirala.