L'ALTA VELOCITAT UNA FITA HISTÒRICA
Dossier08/01/2013

Amb el TGV no n'hi ha prou

El TGV arriba a Girona i Figueres després d'anys de promeses polítiques fallides. El president de la Generalitat, Artur Mas, també va reivindicar ahir que l'Estat inverteixi en el corredor mediterrani.

Gemma Sánchez
i Gemma Sánchez

GIRONAHa trigat, però per fi ja hi ha alta velocitat de Barcelona a Figueres. Gairebé 24 anys després de ser considerada una obra prioritària, el president espanyol, Mariano Rajoy, va afirmar ahir que era un dia "històric". Prèviament, el president de la Generalitat, Artur Mas, li havia recordat el retard de l'obra i el maltractament a Catalunya en inversions. Mas va subratllar a l'acte institucional de Girona que es complia "un vell desig i aspiració de la societat catalana", però va insistir que cal acabar la feina i no oblidar projectes en marxa, com el corredor mediterrani. Per això va recordar que el món empresarial aposta per aquesta obra, que ha de ser la infraestructura que realment ajudi a reactivar l'economia. Malgrat l'escepticisme de molts dels representants polítics catalans presents a Girona, el govern central va subratllar el seu compromís amb l'eix ferroviari mediterrani.

Pocs minuts abans de les onze del matí, a l'estació de Sants es va poder veure la cordial i freda encaixada de mans entre Mas i Rajoy, que compartien el primer viatge del TGV. Amb un endarreriment mínim, el tren inaugural sortia de Barcelona a les 11.01 hores per estrenar els 131 quilòmetres d'alta velocitat fins a Figueres. Al primer vagó, en un compartiment de quatre seients, el príncep Felip de Borbó i Rajoy seien davant de Mas i la ministra de Foment, Ana Pastor, que viatjaven d'esquena al sentit del trajecte.

Cargando
No hay anuncios

La sortida de la capital catalana en direcció a l'Empordà encara no pot reflectir l'embranzida real de l'alta velocitat. A pocs quilòmetres de Sants el tren ha de creuar les obres de l'estació de La Sagrera. L'immens terreny que es perfora en aquest extrem de la ciutat fa molt difícil imaginar-hi la futura estació intermodal que ha de revolucionar les comunicacions a Barcelona d'aquí tres anys. Superat el tram d'obres, el comboi ja pot agafar velocitat fins als 279 km/h fins i tot arribar als 300 km/h, segons les dades facilitades per Renfe.

Entre l'expedició que omplia la meitat del tren hi havia, entre d'altres, l'expresident Jordi Pujol, l'exconseller Pere Macias, l'exministre José Blanco i l'exsecretari d'estat d'Infraestructures Víctor Morlán. No es volien perdre detall d'una línia que facilitarà les connexions amb Europa. La connexió de passatgers, però, haurà d'esperar fins al mes d'abril. I és que, malgrat que ahir el TGV va anar de Barcelona a Figueres en menys de 50 minuts, la interconnexió encara no està acabada. Això fa que els passatgers que van a França hagin de canviar de tren per arribar a destí. Un transbord que deslluïa l'estrena, tal com van recordar ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i els alcaldes de la zona.

Cargando
No hay anuncios

Maltractament inversor

Amb el TGV, Figueres i Girona han quedat unides en només dotze minuts. Però a la capital gironina les obres de l'estació tampoc s'han acabat. Això, però, va semblar que no importava a la ministra Pastor, orgullosa que aquest nou tram situï Espanya com a primer país europeu en quilòmetres d'alta velocitat, i el segon al món, per darrere de la Xina. Satisfeta d'haver completat una inversió de 3.700 milions d'euros, va admetre que el TGV arriba a Girona i Figueres 21 anys després de l'estrena de la primera línia, entre Madrid i Sevilla.

Cargando
No hay anuncios

Un retard que va recordar Artur Mas. El president de la Generalitat va voler remarcar que en "la dècada dels 80 el Govern ja va fer el projecte i la reserva de terrenys per fer realitat l'obra". Mas va insistir en la necessitat d'invertir en el corredor mediterrani perquè és una obra que "té retorn econòmic", tant a Catalunya com a Espanya, i va aprofitar per retreure a l'Estat el greuge comparatiu que Catalunya pateix en infraestructures: "Som la comunitat amb menys dotació d'infraestructures públiques, tot i que és la que contribueix més al PIB espanyol". Mas va recordar que el país ha compensat aquest dèficit inversor amb infraestructures privades.

Rajoy va subratllar en la seva intervenció que l'enllaç amb TGV fins a la frontera francesa demostra la voluntat de l'executiu espanyol de potenciar la xarxa de ferrocarrils compatible amb les mercaderies internacionals. Per això va manifestar que durant el 2013 hi destinarà més de mil milions d'euros -la majoria per al tram que travessa Catalunya- amb la intenció de connectar França i València el 2015.