Rodalies avança l'AVE
La crisi ha aturat inversions cabdals del transport de Catalunya
POLITÒLEGUn dels elements cabdals de la política metropolitana és la xarxa de transport públic. Després de la gran crisi de Rodalies de Barcelona del 2007, la qüestió del transport públic a Catalunya no ha tornat a estar al capdamunt de l'agenda política al mateix nivell que llavors. Tanmateix, alguns dels problemes estructurals s'arrosseguen encara avui, i el context de crisi i forta retallada en la despesa ha paralitzat inversions cabdals per al sistema de transport col·lectiu de Catalunya, com la Línia 9 del metro de Barcelona o la millora de Rodalies.
En un moment com l'actual, els partits no adopten gaires compromisos concrets en matèria d'inversions en infraestructures de transport públic. El cas més evident és el de CiU que, a diferència del seu programa de fa dos anys, en aquesta ocasió pràcticament no fa referències a inversions concretes. El programa de la federació en aquesta matèria es basa en la reclamació per al govern català de la gestió de les xarxes i serveis de Rodalies i Regionals, cosa que també fan formacions com ERC, ICV i SI. Pel que fa a les propostes de millora, CiU es limita a expressar l'aposta per prioritzar les inversions en les línies de Rodalies i Regionals i per estendre el model dels carrils Bus-VAO, per bé que amb unes característiques més modestes que les de la C-58, que s'ha posat en funcionament fa poc.
La idea de prioritzar les inversions, si és que n'hi ha, en el transport de Rodalies i de mitjana distància, que són els més utilitzats per la ciutadania, és força transversal en tots els programes electorals: tant CiU com el PP, ERC, ICV i SI preveuen, en uns termes o uns altres, apostar per aquesta mena de transport, fins i tot per sobre, en alguns casos, del corredor mediterrani de viatgers. Després d'anys d'invertir bona part dels recursos en les línies d'alta velocitat, sembla que en el nou escenari ha emergit un consens clar sobre la necessitat de reforçar el transport quotidià de passatgers per sobre de les grans línies, sovint poc usades.
Tot el territori connectat
Juntament amb els trens de Rodalies de l'àrea metropolitana de Barcelona i els trens Regionals que, bàsicament, connecten Barcelona amb la resta de Catalunya, una altra proposta que trobem reiterada és la d'impulsar nuclis de Rodalies a Tarragona, Girona, Lleida i, en algun cas, també a Tortosa. CiU ho proposava al seu programa de fa dos anys, i aquesta vegada ja no hi fa referència explícita. Tanmateix, la qüestió sí que apareix al programa del PP, d'ERC, ICV i SI.
El PSC és l'única formació que parla obertament d'abaixar els preus dels transports públics mitjançant un acord entre la Generalitat, l'Estat, el món local i els agents socials. La resta de formacions no adopten cap compromís en el sentit d'abaixar preus, per bé que tant ICV com SI fan una aposta per reformar el sistema tarifari i reforçar-ne la integració.