Un Nadal (en principi) abastit
Excepte problemes puntuals habituals cada any, el comerç encara la campanya de Nadal sense temors a una possible escassetat de productes. Les empreses asseguren tenir prou estocs per acabar l’any i la preocupació se centra sobretot en l’encariment dels costos de transport i energia
Barcelona“Hi ha una mica d’alarmisme”. Així descriu la campanya de Nadal Àlex Goñi, president de la sectorial de comerç de Pimec, la patronal catalana que agrupa petites i mitjanes empreses. El comerç inicia d'aquí pocs dies el mes i mig de més intensitat del calendari –primer amb el Black Friday i després amb la cursa de fons que passa pel pont de la Puríssima fins a arribar a Nadal i Reis– amb dubtes i rumors sobre el fort encariment dels productes i sobre desabastiments.
El sector, però, intenta tranquil·litzar els consumidors amb un missatge senzill: els problemes de desabastiments, transport i logística no arriben de nou, sinó que “venen de la primavera”, explica Alejandro Lozano, responsable de béns tecnològics, bricolatge i ferreteria d’Aecoc, l'associació espanyola de grans empreses de comerç i distribució. Les companyies, grans i petites, s’han anticipat als problemes acumulant estocs des de fa mesos, una pràctica, d’altra banda, ja habitual abans de la pandèmia per encarar el Nadal amb garanties. Un Nadal, doncs, en teoria sense sorpreses, sempre que el coronavirus segueix sota control.
“Estem abastits de quasi tot”, diu Goñi, tot i admetre que els increments de preus del transport “afecten tots” els sectors del comerç, igual que el caos logístic a escala internacional. En aquest sentit, Lozano recorda que el preu d’un contenidor ple ha passat dels 1.500 als 15.000 dòlars en qüestió de pocs mesos, un fet que ha provocat un increment important de costos a les empreses que importen a Europa productes de l’Àsia –com ara telèfons o roba–, sobretot les multinacionals que depenen d’aquestes cadenes logístiques.
Un altre mecanisme de les multinacionals per evitar escassetat de certs productes ha sigut “obrir estocs a Europa”, indica Lozano. És a dir, les empreses unifiquen els estocs de tot el continent per evitar que algun país es quedi sense algun producte concret.
A banda de les dificultats logístiques, un altre factor de preocupació són les pujades del preu del petroli, que encareixen els combustibles i, per tant, encara més el transport. A això s’hi sumen les fortes pujades del preu de l’electricitat i del gas, que tenen repercussions directes en els costos de fabricants i comerços i que poden acabar alterant els preus finals dels productes.
De moment, les xifres d’inflació apunten que els colls d’ampolla que pateix la indústria en l’àmbit global i l’encariment de l’energia no han impactat gaire en els preus de béns de consum: els preus van pujar un 5,8% interanual a l’octubre a Espanya, però si se’n descompta l’energia i l’alimentació, l’augment és només de l’1,4%. “No hi haurà pujades de preus, però potser sí que hi haurà menys promocions”, explica el representant d’Aecoc.
Malgrat les dificultats, en general els comerciants encetaran la campanya amb cert optimisme. Goñi assegura que la majoria d’aquests problemes “són conjunturals i no pas estructurals”, per la qual cosa la preocupació és relativa. I no detecten que els consumidors estiguin canviant els hàbits respecte a altres campanyes abans de l’esclat del covid. “El consumidor té ganes de gastar”, comenta Lozano. “Les vendes per Nadal cada any s’han avançat”, rebla Goñi.
Això és així especialment des que s’ha consolidat el Black Friday en sectors com l’electrònica o la moda, però igualment hi ha tradició de comprar altres productes amb antelació durant les festes; per exemple, el menjar. "La gent ho compra tot amb temps” per poder planificar les celebracions amb més calma, afegeix el representant de Pimec.
Ara bé, l’optimisme no amaga que hi ha sectors més ben posicionats que altres per tenir una campanya exitosa. Els que més s’exposin als riscos internacionals tenen potencialment més possibilitats de patir, però les empreses han tingut marge per preparar-se.
Joguines
Esgotament habitual per Nadal dels productes més demandats
L’època de més vendes per als fabricants de joguines arriba enguany marcada per rumors de desabastiment d’alguns productes estrella. De fet, algunes cadenes han aturat temporalment o han instaurat llistes d’espera per adquirir algun producte, sobretot videoconsoles com la PlayStation. No obstant, les ruptures d’estoc en productes amb molta demanda no són estranyes en les dates nadalenques.
Alimentació
El combustible, única variable que pot encarir el menjar
“No crec que hi hagi d’haver cap problema”, diu Goñi, sobre l’abastiment d’aliments aquest Nadal als comerços. El sector tem per una pujada dels costos del transport i, en el cas de Catalunya, per una possible aturada de les empreses transportistes aquestes setmanes, però no es veu afectat, en general, per les dificultats que travessen altres sectors per abastir-se.
Electrònica
Els estocs salven un dels sectors més afectats per la crisi
Igual que amb les joguines, l’electrònica també té rumors de desabastiment a causa, entre altres factors, de l’escassetat de microxips, que ha afectat de ple la producció. Tanmateix, el sector no està preocupat, ja que en principi els productes estan garantits i les empreses s’abasteixen amb “dades històriques de vendes i estimacions de creixement”, apunta Lozano.
Moda
Normalització i afectacions pels problemes logístics
Després d’un 2020 de confinaments i, per tant, de molta menys despesa en roba, el sector de la moda recupera les vendes, tant online –un canal que va ajudar a mitigar l’impacte de la pandèmia– com sobretot en botigues presencials. Si no hi ha noves onades de contagis que obliguin a aplicar noves restriccions, les botigues de roba, perfumeria i altres productes de moda assoliran els nivells normals de vendes i arribaran a nivells propers als del 2019.
No obstant, el sector també es veu afectat pel caos logístic mundial. Les grans cadenes del sector, en particular, produeixen el gruix del que venen a Europa en països del sud-est asiàtic. Els increments dels nòlits, però, no han d’influir gaire en els preus.
Electrodomèstics
Pujades de preus, però també de qualitat dels productes
La premiumització és un fenomen que afecta directament les empreses d’electrodomèstics. L’exemple més clar es veu en les cafeteres elèctriques, explica Lozano: durant el confinament, les famílies van poder gastar més en electrodomèstics i es van “acostumar” a consumir més cafè a casa, per la qual cosa ara està disposat a pagar més per tenir una cafetera millor que li doni un cafè més bo. Això fa que els preus pugin, però perquè la qualitat dels productes també ho fa. Els comerciants també noten aquest fenomen en productes de cura i higiene personal, com ara depiladores o màquines d’afaitar.
Bricolatge i llar
Un any de normalització després d’un 2020 amb vendes rècord
El 2020 les empreses especialitzades en productes de la llar i de bricolatge van batre rècords de facturació. Els llargs confinaments van derivar una part important del consum familiar a aquests productes, per la qual cosa el 2021 està sent un any d’ajust.