La batalla judicial d'algunes famílies contra el model d'immersió lingüística català ha generat un seguit de decisions judicials ambigües. La nova interlocutòria del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) intenta, segons el notari i professor de dret Lluís Jou, forçar un model nou que no és potestat dels tribunals sinó del legislador.
Quines conseqüències té aquesta nova interlocutòria?
La qüestió judicial és una mica complicada i amb aquest joc de sentències es fa difícil de saber. El TSJC és l'encarregat que s'executin les sentències del Suprem. Ho està fent d'una manera opinable: s'excedeix, perquè sabent que aquesta qüestió no afecta només un nen sinó que es repetirà, està forçant un model nou quan no és potestat dels tribunals sinó del legislador.
Situa el model en la il·legalitat?
El que no pot ser és que un model que ha estat legal durant 30 anys passi a ser il·legal d'un dia per l'altre. Hi ha un rerefons polític que no se'ns ha d'escapar. No estan dient que el model en el seu conjunt sigui il·legal, estan intentant delimitar-lo. A més, utilitzen una tècnica que, a parer meu, és dolenta: expliquen una cosa en els fonaments de dret -en el text de la interlocutòria- i després no obliguen a res a la part dispositiva.
No és una resolució clara?
S'ha d'exigir un mínim de claredat. Es mullen però no es mullen i aquí és on entren totes les interpretacions polítiques i jurídiques. Per tant, no és que la situació sigui il·legal, sinó que s'entesten que la Generalitat estableixi per decret, o com vulgui, unes hores d'ensenyament en castellà.
¿I si famílies de la mateixa classe demanen el contrari?
No interpreto que en aquesta interlocutòria es parli de la doble via. El que diuen és que a totes les aules hi hagi castellà i català, que, segons ells, és el que va dir el Tribunal Constitucional. Ells entenen que no fan cap perjudici a la resta de famílies -les que ja estan d'acord amb el model actual-, perquè consideren que els pares no tenen dret que es continuï fent el que s'està fent ara perquè, segons l'alt tribunal, és inconstitucional.
Proposen un model difícil de gestionar...
La realitat és que ells no pensen en els alumnes i en les persones, sinó en l'estatus de la llengua, en el fet que el castellà no quedi relegat. Hi ha sectors que no poden suportar que el català predomini en algunes situacions per sobre del castellà.
¿Com es poden evitar aquest seguit d'interlocutòries?
Qui va causar aquest problema va ser el Tribunal Constitucional (TC) l'any 2010. Va emetre quatre sentències favorables al model lingüístic -on deixava clar que els pares, de la mateixa manera que no poden demanar què s'explica en una classe, tampoc poden triar la llengua- i de sobte en va venir una que generava dubtes, que són aprofitats pels tribunals inferiors per fer la seva pròpia interpretació. Trobar un mecanisme per tornar a portar-ho al TC seria probablement la solució a un problema que han creat ells.