Dossier15/07/2017

Els casals d’estiu, cada cop més imprescindibles

En dues dècades s’ha disparat el lleure d’estiu organitzat

E.e.
i E.e.

BarcelonaEl canvi de model de vacances ha fet disparar les activitats per a nens i joves durant l’estiu com casals, colònies, rutes, acampades i camps de treball. Les xifres ho corroboren: en 18 anys aquesta oferta ha crescut un 241%. Segons dades de la direcció general de Joventut i l’Idescat, el 1998 s’oferien 2.527 activitats, mentre que l’any passat es va arribar a les 6.098. “Ara els pares volen tenir els nens a prop de casa i en un entorn de qualitat, per això han integrat els casals com un complement educatiu de l’escola”, assegura Froilán Salgado, adjunt de l’àrea de serveis escolars i cases de colònies de la Fundació Catalana de l’Esplai (Fundesplai).

Salgado apunta que en els últims anys els pares s’han tornat cada cop més exigents amb la qualitat del temps lliure dels seus fills. “Demanen tenir més informació, tant abans d’inscriure’ls com durant el transcurs de l’activitat: què han fet, si s’ho han passat bé, si hi ha hagut alguna incidència...” Aquesta exigència, però, també la reclamen els més petits. “Igual que a l’escola, el jove ha passat a ser el centre del casal, fet que comporta donar un plus d’activitats més específiques en funció de la seva edat”. En aquest sentit, s’han introduït noves temàtiques de casals com els de robòtica o cuina.

Cargando
No hay anuncios

No tothom s’ho pot pagar

El professor de sociologia de la UAB Vicent Borràs recorda que, igual com passa amb les vacances familiars, no totes les famílies poden pagar casals. “Els fills de classes treballadores es queden amb els avis, amb amics o sols a casa”, alerta. Les famílies que sí que poden -afegeix- hi recorren per dos motius: perquè els pares treballen o perquè reivindiquen temps per a ells.

Cargando
No hay anuncios

Una altra de les demandes durant l’estiu són els cursos d’idiomes a l’estranger. Segons dades de l’Associació Espanyola de Promotors de Cursos a l’Estranger (Aseproce), formada per una cinquantena d’empreses, 100.000 alumnes van optar per fer aquesta formació durant el 2016. D’aquests, un 94% es van decantar per destins on l’anglès és l’idioma oficial, seguit per països de parla francesa i alemanya, respectivament.