La campanya més 'low cost'

Els partits redueixen el seu pressupost, esmolen l'enginy i 'espremen' els militants per captar fons

AMB L'AUSTERITAT PER BANDERA Daniel Fernández, secretari d'organització del PSC, explicant davant dels mitjans aquesta setmana com serà la campanya electoral dels socialistes. Amb menys diners -que vindran, en part, de bestretes dels seus càrrecs electes- demanaran  als seus militants que trepitgin el carrer més que mai.
Albert Solé
09/11/2012
3 min

BARCELONAL'avançament electoral dos anys abans del previst, sumat a la crisi i les retallades de les subvencions als partits polítics (40% menys de l'Estat i 20% menys de la Generalitat), ha fet que aquesta campanya electoral sigui la més austera dels últims anys, en coherència amb les dificultats econòmiques que travessa el país. Fins i tot els partits que, a priori, podrien permetre's alguna alegria més aquest cop procuraran evitar caure en ostentacions desmesurades. En l'actual context, els electors no veurien amb bons ulls segons quins excessos, propis de campanyes precedents. A tall d'exemple, només CiU ha llogat el Palau Sant Jordi per al seu míting final, el 23 de novembre, mentre que els socialistes aquest cop hi han renunciat. El partits mitjans i petits, a més, han decidit no demanar crèdit als bancs -a Ciutadans no li han concedit- i han hagut d'apostar per les donacions voluntàries de militants i simpatitzans i els microcrèdits, com Iniciativa. Sense diners, han hagut de buscar fórmules imaginatives per arribar a la gent sense que els costi tant.

CiU retalla, però manté els grans formats

Convergència i Unió és la formació que més diners es gasta (2,5 milions d'euros), tot i aplicar una tisorada del 25% respecte del 2010. La federació no ha volgut renunciar als mítings multitudinaris, però, en canvi, ha reduït les trobades del candidat a la reelecció, Artur Mas, amb gent dels sectors econòmics i socials del país. Les propostes sectorials es presentaran generalment a la mateixa seu de Convergència a Barcelona.

El PSC demana una 'bestreta' als seus càrrecs

Després de CiU, el PSC és qui més despesa farà aquests 15 dies, amb 2,1 milions de pressupost. D'aquests, una desena part surt d'una fórmula innovadora, que posa de manifest les estretors econòmiques dels partits. La direcció socialista ha enviat una carta a tots els seus diputats, senadors i eurodiputats, amb un número de compte perquè cadascú hi ingressi 1.500 euros per finançar part de la campanya del seu cap de llista al Parlament, Pere Navarro. Als regidors de ciutats que tenen més de 20.000 habitants els demana 400 euros. A més de sol·licitar ajut als militants amb càrrec, el PSC ha mobilitzat com mai totes les agrupacions locals perquè facin més campanya de carrer, per estalviar costos en publicitat.

El PP aposta pels microactes i un videoblog

El partit que menys retalla, percentualment, és el PP català, un 20%, tot i que aposta per canviar, en bona mesura, el disseny de la campanya. La candidata, Alícia Sánchez-Camacho, penjarà cada dia un vídeo a la seva web. Se substituiran molts actes de format mitjà per microactes semiimprovisats en places i carrers de diferents ciutats. A més, els mítings de format més convencional es faran en centres cívics, en què el lloguer és més econòmic que en altres auditoris.

ERC planeja una campanya de dèficit 0

Esquerra Republicana de Catalunya, amb Oriol Junqueras com a cap de cartell, no ha demanat cap crèdit bancari. Els republicans pensen gastar-se només els diners que calculen que guanyaran amb els diputats que obtinguin a les urnes. Entre els diners propis del partit i la previsió dels resultats, ERC es gastarà la meitat del que li va costar la campanya del 2010.

Retallada dràstica d'ICV i microcrèdits de militants

La reducció més gran del pressupost de campanya és la d'ICV-EUiA, que ha passat d'1,5 milions a mig milió (60%). La candidatura de Joan Herrera apostarà fort per fer campanya en les xarxes socials i pels actes en espais públics que no calgui llogar. Aquests 500.000 euros de pressupost arribaran, en part, de les donacions de militants, que es poden fer a partir de 10 euros, o bé a través de petits préstecs de persones individuals -des de 500 euros a 10.000-, que el partit ha de tornar en 12 mesos amb un interès del 3%.

SI, C's i la CUP mobilitzen les seves bases

Ciutadans és l'única formació que no retalla pressupost, perquè ja partia de xifres més modestes. Ara demana als simpatitzans que facin una donació a través de PayPal i, a canvi, se'ls regala una samarreta del partit. Solidaritat ha retallat a la meitat el pressupost, però preveu gastar el mateix que ICV-EUiA. Tot ho traurà dels fons propis del partit, sense recórrer als préstecs, a més de demanar un esforç extra als militants per muntar i desmuntar l'escenografia dels actes electorals. La CUP, que s'estrena en unes eleccions al Parlament, ha mobilitzat la seva gent per finançar-se amb donacions.

stats