LA NOVA MOBILITAT

El boom que ve del cotxe elèctric

Els fabricants es llancen a la producció de vehicles de zero emissions i el sector preveu que el 2025 es dispararan les vendes perquè els preus baixaran

Fa anys que s’està intentant introduir el cotxe elèctric, però fins ara no han començat a pujar les vendes.
i FERRAN VITAL
21/08/2021
4 min
Dossier Cotxe elèctric: el boom que ve Desplega
1
El boom que ve del cotxe elèctric
2
El preu de la càrrega, més econòmic que la gasolina
3
Malgrat l’augment de vendes, Espanya se situa a la cua de l’electromobilitat a Europa
4
Treballadors més qualificats i amb coneixements digitals: la mà d'obra que el cotxe elèctric necessita
Article d'opinió
Cal canviar de mentalitat per conduir un elèctric

BarcelonaTot i que ens sembli un invent força innovador, la història del cotxe elèctric és fins i tot anterior als vehicles amb motor d’explosió. El primer fabricant d’automòbils català va ser la companyia La Cuadra, fundada l’any 1898 i que va apostar per fabricar cotxes elèctrics, però no va tenir gaire èxit i va fer fallida el 1902. Aquell primer fabricant va esdevenir la llavor d’Hispano Suiza, una marca que -ironies del destí- ha renascut per fabricar cotxes elèctrics de luxe.

El canvi de paradigma en la indústria automobilística als països occidentals s’ha produït durant els últims deu anys, per una suma de factors que es poden resumir en l’ascens dels fabricants de vehicles elèctrics (com ara Tesla) i la caiguda en desgràcia dels motors dièsel a partir del Dieselgate o escàndol de les emissions del grup Volkswagen. Aquests dos factors, sumats a l’augment de la consciència sobre l’emergència climàtica, han accelerat la transició cap a un nou model d’indústria automobilística més sostenible, que compta amb la complicitat dels compradors i amb l’empenta institucional dels grans organismes europeus i nord-americans: l’any 2035 no es podran vendre cotxes nous amb motor dièsel i gasolina a la Unió Europea. Els EUA preveuen que aquella data la meitat dels seus cotxes nous siguin elèctrics.

Una de les primeres alternatives als motors convencionals van ser les mecàniques de gas liquat de petroli (GLP) i gas natural comprimit (GNC), dos tipus de combustibles que, tot i oferir menys emissions, no han acabat de comptar amb el suport de les institucions. El cotxe del futur serà elèctric i de zero emissions, i els grans grups automobilístics ja han anunciat la fi dels motors de gas per centrar els seus esforços en l’electrificació de la seva gamma.

Un dels grans inconvenients dels cotxes elèctrics és la velocitat de càrrega de les seves grans (i pesades) bateries de liti i la necessitat de disposar de punts de recàrrega. Per això els principals fabricants europeus estan apostant per una solució a mig camí com són els vehicles híbrids endollables o PHEV, capaços de funcionar en mode totalment elèctric i de zero emissions i fer ús del motor de combustió de manera combinada quan queda poca electricitat a les bateries. L’altre gran cavall de batalla en aquest camp són les bateries de grafè, un material que substituiria el liti permetent recarregar el 80% de la bateria en només 7 o 8 minuts i presentar autonomies d’entre 600 i 1.000 quilòmetres.

L’altre gran inconvenient que presenten els cotxes elèctrics i els híbrids endollables és el seu elevat preu de compra, sensiblement superior a un cotxe de combustió de potència similar. Un exemple un Fiat 500 elèctric resulta uns 10.000 euros més car que un 500 amb motor de gasolina i potència equivalent.

Esperant noves bateries

Amb tot, els analistes coincideixen en apuntar que aquesta diferència de preu tendirà a igualar-se, i que l’any 2025 els cotxes elèctrics seran tan competitius com els de combustió. Hi influirà, d’una banda, la caiguda dels costos de les bateries de liti, així com l’arribada de noves generacions de bateries amb més densitat i capacitat. D’altra banda, uns costos de desenvolupament ja amortitzats que permetran fer servir la mateixa plataforma per a diversos vehicles del mateix grup automobilístic.

L’elevat preu que encara ara tenen els cotxes elèctrics, l’autonomia limitada i la poca velocitat de recàrrega fa que la seva implementació segueixi ritmes diferents en funció de la renda i el tipus de vida. Això explica que els països amb rendes per càpita més elevades del nord d’Europa sigui on hi ha un percentatge de vendes de cotxes de zero emissions (a Noruega ja són el 54% del total) més alt, mentre que els països del sud i de l’est europeu encara se situen en percentatges molt inferiors. Amb tot, la progressió de les vendes de cotxes elèctrics a Europa en els últims anys ha sigut espectacular, i ha passat de representar tan sols l’1% del total l’any 2018 al 7,6% de vendes de cotxes nous aquest 2021.

Però el camí per assolir un horitzó amb automòbils amb menys petjada ecològica no és uniforme a tot el món. Al Japó, sense anar més lluny, ja fa molts anys que fabricants com Toyota van apostar per les mecàniques híbrides, una possibilitat tècnica que semblava exòtica ara fa 25 anys però que el pas del temps ha acabat consolidant.

Japó aposta per l’hidrogen

Un quart de segle després els grans fabricants japonesos no acaben de veure clar el futur del cotxe elèctric i segueixen investigant altres sistemes de propulsió de zero emissions, en especial el dels cotxes de pila d’hidrogen. L’avantatge principal dels vehicles amb pila d’hidrogen és la rapidesa de recàrrega -similar a la de fer benzina - i la seva alta densitat energètica, cosa que els fa eficients fins i tot en condicions extremes de fred i calor, a diferència dels elèctrics purs.

Els cotxes d’hidrogen només emeten vapor d’aigua pel tub d’escapament, tot i que el gran repte de futur serà poder produir prou hidrogen verd. Molts analistes coincideixen en apuntar que l’hidrogen serà el combustible del futur i la solució de mobilitat per als vehicles més pesants, com camions, autobusos, tractors i totterrenys, i es calcula el 2039 hi podrien haver uns 10 milions de vehicles a tot el món fent servir aquest combustible.

El diccionari del cotxe elèctric
  • A També anomenat ampere, unitat de classificació de la intensitat d’un endoll. A Catalunya la potència o intensitat d’un endoll domèstic acostuma a ser de 16 A
  • BEV Battery electric vehicle. Fa referència a qualsevol mena de vehicle impulsat per bateries
  • CCS Combined Charging System. També anomenat Mennekes, és el tipus de connector de càrrega més utilitzat a Europa i permet potències de recàrrega molt elevades.
  • Etiqueta zero Adhesiu de la DGT que classifica els cotxes capaços de recórrer com a mínim 40 quilòmetres sense necessitat de fer servir un motor de combustió. Les reben els elèctrics purs, els híbrids endollables i els de pila d’hidrogen
  • EV Electric vehicle. És a dir, qualsevol cotxe que utilitzi un sistema de propulsió elèctric, sigui per pila d’hidrogen o elèctric pur.
  • FCEV Fuel cell electric vehicle. Cotxes amb pila d’hidrogen que també són de zero emissions i que també necessiten bateries i motors elèctrics
  • HEV o ‘hybrid’ Un cotxe híbrid és el que marida un sistema de propulsió convencional, dièsel o gasolina, i un motor elèctric.
  • ICE Internal combustion engine. Referent a qualsevol cotxe que utilitzi un motor de combustió convencional, sigui dièsel o gasolina.
  • kW Unitat que serveix per mesurar la potència d’un vehicle. 100 kW equivaldrien a 136 CV de potència convencionals.
  • kWh Sistema de mesura de la capacitat de càrrega que pot emmagatzemar una bateria i que també serveix de càlcul del consum mitjà d’un vehicle elèctric (al voltant dels 20 kWh / 100 km)
  • ‘Mild hybrid' Cotxes que utilitzen un sistema semihíbrid que suma la potència d’un sistema auxiliar de 48 V al motor principal però que, a diferència d’un HEV, no pot fer funcionar el vehicle per si mateix en cap circumstància.
  • PHEV Plug-in hybrid electric vehicle. Un cotxe híbrid endollable que, a diferència dels HEV, pot carregar la seva bateria en qualsevol punt adaptat i no depèn exclusivament del moviment cinètic del cotxe per carregar-la.
  • REX Range extender o extensor d’autonomia. Un sistema que fa funcionar un motor de combustió en un cotxe elèctric no per moure el conjunt, sinó per generar energia per alimentar el motor elèctric.
  • V2G Vehicle-to-grid o sistema que permet retornar a la xarxa elèctrica l’energia emmagatzemada a les bateries d’un cotxe elèctric.
  • ZEV Zero-emissions vehicle. Qualsevol vehicle que no emet cap mena de gas pel tub d’escapament (de fet, no el necessita)
Dossier Cotxe elèctric: el boom que ve
Vés a l’ÍNDEX
stats