Turisme

Sense fronteres per viatjar en família

Recórrer el món sense que nens, adolescents o adults es converteixin en una limitació és possible

El turisme familiar està agafant molta volada. Es tracta d’una manera de viatjar en què l'allotjament, els àpats, les activitats d'oci i els preus estan especialment adaptats per satisfer les necessitats i la comoditat de les famílies amb nens. El nombre d’empreses i serveis que posen l’accent en les necessitats de grans i petits perquè tothom gaudeixi de l’experiència per igual no ha deixat de créixer en els últims anys.

Cada família és un món, però els viatgers que aposten per un turisme familiar sovint tenen trets en comú. “El que busquen és adaptar els viatges als gustos i les necessitats de tots els membres de la família. Trobar motivacions per a totes les edats. Recórrer tot el món sense que nens, adolescents o adults es converteixin en una limitació a l’hora de fer plans. Ara mateix ja no hi ha fronteres per viatjar en família”, analitza Esther Muñoz, editora del programa Viatja bé (RAC1).

Cargando
No hay anuncios

Planificar qualsevol viatge requereix temps i dedicació, però un de familiar compta, a més, amb algunes especificitats que convé no oblidar. “La clau és precisament no improvisar. La planificació és essencial quan es viatja en família. És vital decidir junts on anar i què fer sempre que es pugui o, si més no, saber quines necessitats té cada membre de la unitat familiar”, diu Muñoz.

Un dels reptes més apassionants de les famílies pot ser implicar els nens en l'organització del viatge. “La canalla d’avui dia està molt acostumada a viatjar, molts viatgen des que són nadons i una de les coses que els atrau, més si són petits, és l’allotjament. Fer junts la recerca de càmpings amb tota mena d’activitats i instal·lacions on el joc és el centre, o d’hotels pensats per al turisme familiar, pot ser una bona manera d’engrescar-los”, assegura la presentadora.

Cargando
No hay anuncios

La societat actual s’ha adaptat a canvis molt ràpids i substancials. El sector dels viatges familiars, que ha superat una pandèmia, està acostumat a treballar amb flexibilitat. “Les preocupacions més habituals són que la destinació del nostre viatge ofereixi activitats i experiències per a tota la família; que hi hagi un bon equilibri entre visites turístiques i descans. Ens preocupa que les instal·lacions siguin completes i ens ofereixin tots els serveis necessaris i variats perquè els més petits s’ho passin bé i estiguin còmodes”, resumeix Muñoz.

El món ha evolucionat i els viatges en família, més encara. “Evidentment, ha canviat la manera de viatjar amb canalla. Les noves generacions ja no es posen límits a l’hora de viatjar, tampoc amb canalla. S’han esborrat totalment les fronteres. No ens fa por, per exemple, agafar avions que suposen moltes hores de vol ni fer escales. Fem els mateixos plans que faríem si no tinguéssim nens petits. A més, la pandèmia encara ens ha provocat més ganes de sortir i viure el moment”.

Cargando
No hay anuncios

Segons Muñoz, “cada cop hi ha menys diferències entre els viatges en família i la resta. Això passa perquè les mateixes destinacions ja planifiquen rutes i activitats per a aquells que viatgen amb nens i adolescents. Els allotjaments han treballat aquest target i els cuiden perquè repeteixin. També a nivell de transport, les companyies s’adapten als nous clients oferint, per exemple, entreteniment i àpats a bord per a aquests clients que creixen”.

El turisme familiar marida perfectament amb el de proximitat, que viu un moment dolç. “Jo diria que viu el seu millor moment de la història. Evidentment, la pandèmia hi ha influït. Després de viure l’experiència d’estar tancats a casa, ara hi ha una necessitat vital de sortir. Això ens ha impulsat a descobrir o redescobrir tot l’entorn natural, patrimonial, històric, cultural… que tenim al nostre voltant. La inflació també és motiu que els plans de proximitat vagin a l’alça. La situació econòmica de moltes famílies no els permet fer grans viatges, però, malgrat això, no volen renunciar al seu oci i el turisme ho és”, analitza Muñoz.

Cargando
No hay anuncios

Tendències per a aquest estiu

“Si parlem de turisme familiar, les comarques catalanes, costa, interior i ecoturisme són tendència des de fa anys. A nivell espanyol, les Illes Balears i les Canàries, la Costa Tropical d’Andalusia, el nord d’Espanya (Galícia, Astúries, Navarra, el País Basc…). A més, triomfen les capitals europees o els creuers, que també són opcions molt sol·licitades. Pel que fa a grans viatges, l’Índia, Jordània o Egipte tenen molta demanda”, avança la periodista, que cada dissabte de 15 a 16 hores presenta Viatja bé a RAC1.

Cargando
No hay anuncios

“Des de fa cinc temporades la nostra aposta és la mateixa: inspirar l’audiència viatgera de RAC1. Donar idees de propostes turístiques per fer sortides de cap de setmana i vacances. Ho fem convidant al programa apassionats dels viatges, com nosaltres, persones anònimes i col·laboradors que ens expliquen les seves experiències viatgeres. També conversant amb emprenedors i empresaris del sector que ens suggereixen plans que han creat de mar i muntanya, en establiments singulars, ciutats, activitats en família, gastronòmiques, culturals, sostenibles, a través dels llibres o del cinema…”, diu.

El programa té una comunitat d’oients molt fidel. “La nostra proposta va dirigida a persones que sempre tenen la maleta a punt, gent amb esperit viatger, amants de les escapades a prop de casa i dels viatges de gran recorregut. Viatgers que disfruten igual fent una ruta en cotxe per Catalunya, descobrint un nou hotel a la seva ciutat, una experiència immersiva d’enologia o fent un viatge a molts quilòmetres de casa. La nostra audiència és totalment transversal: dels 0 als 100 anys. L’ADN viatger és el tret comú dels nostres oients perquè quan tornen d’un país llunyà i moltes hores de vol ja estan planificant la següent sortida”, resumeix Muñoz.

Cargando
No hay anuncios
Què són les marques de Turisme Familiar?

Amb les marques de Turisme Familiar, l’Agència Catalana de Turisme distingeix les destinacions que disposen d’una oferta certificada d’establiments d’allotjament, restauració, i d’oci i lleure adreçats als més petits de la casa. Els requisits per obtenir la certificació tenen a veure amb els serveis (polseres identificatives, habitacions familiars o directament comunicades, disponibilitat de bressols i oferta de restauració adaptada), la seguretat, els programes de serveis i animació, l’adequació de les instal·lacions i un fàcil accés a la informació dels programes d’activitats diàries, una característica clau per planificar millor l’estada.