Un llibre basat en articles de l’ARA, amb el suport de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural, descobreix els indrets en què es van rodar films i sèries mítiques
Una de les últimes tendències a l’hora de planificar escapades i viatges és aprofitar els desplaçaments per descobrir indrets en què s’han rodat pel·lícules o sèries mítiques. Aquest corrent va començar amb els fans, però s’està fent més popular i cada vegada hi ha més persones que utilitzen aquest fil argumental com a excusa per descobrir nous paratges.
L’estiu del 2022, l’ARA va publicar, amb el suport de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural, Escenaris de pel·lícula, una sèrie d’articles en què el periodista Daniel Romaní emprenia un viatge per tot el territori català per donar a conèixer els principals escenaris on s’han rodat pel·lícules i sèries de totes les èpoques, tant de producció catalana com d’altres països. Girona (Joc de trons), Manresa (Plácido), Tossa (Pandora y el holandés errante), Terrassa (La teranyina), Vilafranca del Penedès (Habitacions tancades), Cervera (Vida privada) i, per descomptat, Barcelona (El reporter) són alguns dels nombrosos llocs que va visitar, molts dels quals han quedat associats per sempre a obres de la pantalla. Un llibre (Catalunya, plató de cinema, Viena Edicions) recull ara els textos, que mantenen tota la vigència del món.
“El lector hi trobarà alguns elements nous en relació amb el contingut que es va publicar al diari, sobretot més fotografies. Hi ha fotogrames, fotos del rodatge i en especial dels elements del patrimoni cultural... També hi ha força cartells de les pel·lícules. Hi he incorporat dos capítols nous que no van aparèixer al diari i que són una mica més llargs: 'Suro', una pel·lícula rodada a Darnius (Alt Empordà) sobre la tensió d’una parella en un lloc idíl·lic, i 'Modelo 77', una bona pel·lícula que mostra molt bé la presó Model de Barcelona per dins”, avança Romaní.
L’autor del llibre dona veu als participants dels rodatges i posa especial èmfasi en els elements de patrimoni cultural —i en alguns casos també natural— que val la pena visitar de cada indret. Nombroses imatges d’aquests espais culturals i naturals, del mateix film i del rodatge complementen uns textos plens de curiositats que conviden a veure —o a tornar a veure— totes les pel·lícules. “He estat en tots els escenaris i he vist totes les pel·lícules. També les minisèries! Això vol dir temps, però per a mi era essencial per poder fer una bona feina. En el llibre explico la visita que faig, dic el que m’agrada i aporto curiositats... Sempre he anat acompanyat d’algú, sigui un actor, un director o un extra”, diu el periodista.
“Tenim un extraordinari patrimoni cultural i natural a Catalunya, i ben variat. I, esclar, és un magnífic escenari per als rodatges. És que els decorats ja estan fets! El llibre convida a conèixer les cases senyorials, els castells, les esglésies, les catedrals o els nuclis històrics on s’han rodat escenes de pel·lícules i sèries de tot Catalunya, tant catalanes com d'altres llocs”, explica.
“L’Europa posterior a la Segona Guerra Mundial es trobava en una situació de pobresa. Països mediterranis com Grècia, Itàlia o Espanya van posar totes les facilitats perquè els americans poguessin rodar-hi aquests films fora del seu país, anomenats 'run away productions'. Per al règim espanyol, a més, acollir estrelles de Hollywood suposava netejar una mica la seva imatge”, opina. La pel·lícula 'De sobte, l’últim estiu', rodada a Begur, amb Liz Taylor, forma part d’aquesta política. El seu rodatge va tenir un notable impacte econòmic a la zona durant els anys 50.
El llibre està escrit amb rigor i conté moltes anècdotes i curiositats. “Alguns rodatges van deixar molt bon record en la població. Enguany fa precisament 60 anys del rodatge de Campanades a mitjanit a Cardona. Molts cardonins, des de cambrers fins a perruqueres, van treballar per al rodatge, i en tenen bon record. La gent gran recorda que el seu director, guionista i actor, Orson Welles, anava amb un got de whisky a la mà i una capa negra repartint caramels a la canalla. Durant molts anys, en la representació dels Pastorets de Cardona es feien servir decorats i alguns elements utilitzats en el rodatge”, detalla Romaní.
Un gran plató audiovisual
“Catalunya fa anys que és un gran plató audiovisual, tant per a ficcions locals com internacionals. D’aquestes últimes en tenim exemples històrics i mítics, com el rodatge de 'Pandora y el holandés errante' a Tossa de Mar —amb culebrot sentimental entre Ava Gardner i Frank Sinatra entremig—, i també de més recents, com 'La casa del dragón', als Jardins de Santa Clotilde de Lloret de Mar”, analitza Alejandra Palés, periodista de la secció de Mèdia de l’ARA.
“Catalunya és un escenari cinematogràfic magnífic. I a través del rodatge de pel·lícules i sèries en el nostre territori capturem també l’essència de la nostra terra i celebrem la contribució del cinema a la nostra identitat”, celebra Judith Colell, presidenta de l’Acadèmia del Cinema Català.
Catalunya, plató de cinema revela uns quants casos en què l’escenari del rodatge no es correspon al de la novel·la que ha donat origen a la pel·lícula. “És el cas de Companys, procés a Catalunya, que no es va poder rodar al castell de Montjuïc, on va ser executat l’expresident. Les autoritats militars no van donar permís i es va rodar al castell d’Hostalric. És curiós que Solitud es filmés a l'Alt Urgell, als peus del Cadí, i no a l’ermita de Santa Caterina (al Montgrí), on està ambientada la novel·la de Víctor Català que és la base de la pel·lícula. Hi ha força més casos, al llibre”, resumeix Romaní.
Peníscola, de Berlanga a 'Joc de trons'
Peníscola, una de les joies del turisme valencià, organitza des de fa anys visites guiades per recórrer els principals escenaris que s’han utilitzat per a rodatges de pel·lícules o sèries. Les seves platges, cales i façanes apareixen en produccions com El barco, El chiringuito de Pepe, El Ministerio del Tiempo o la mundialment famosa Joc de trons. Pel que fa a les pel·lícules, la localitat del Baix Maestrat té una relació molt especial amb Luis García Berlanga, que va escollir els seus carrers per rodar les mítiques Calabuig i París-Tombuctú. De la resta de produccions destaquen El Cid, amb Sofía Loren i Charlton Heston, Tierra, de Julio Medem, o Los corsarios del Caribe.
La ruta del cine de Peníscola permet visitar les localitzacions de totes aquestes produccions, descobrint llocs tan interessants i emblemàtics com el far, la plaça d’Armes, el Museu de la Mar, el Portal Fosc o el seu emblemàtic castell.