Els allotjaments de costa recuperen el client local de tardor
Les reserves encara no se situen en xifres prepandèmiques a causa de la falta de turisme internacional, del qual depenen part dels allotjaments de la Costa Brava i Daurada
Un clima suau, un paisatge ple de contrastos, espais poc massificats i una àmplia agenda cultural, gastronòmica o esportiva apta per a totes les edats. Són alguns dels principals atractius que presenten la Costa Brava i Daurada aquesta època de l’any, on la majoria d’establiments continuen oberts.
L’estació es presenta amb més bones perspectives que la tardor del 2020, quan la segona onada va afectar de ple el sector, amb restriccions a la mobilitat i confinaments perimetrals. Tot i que encara no es pot parlar d’un nivell de reserves prepandèmia, sobretot per la falta de turisme internacional, els empresaris es mantenen optimistes: “Els indicadors de què disposem revelen que millorarem els valors en termes de visitants i també d’ocupació arreu de la demarcació de Girona”, explica Miquel Noguer, president de la Diputació de Girona i del Patronat de Turisme Costa Brava Girona. “El darrer mes de setembre ha estat bo pel que fa al nombre d’arribades i pernoctacions en establiments turístics, amb un creixement d’un 80% en el conjunt de la destinació respecte al mes de setembre del 2020. De moment no volem fer pronòstics, però les perspectives són bones”, afegeix.
Els allotjaments de turisme rural, els hotels especialitzats en productes –golf, congressos, cicloturisme– o els hotels boutique, són, segons Noguer, els que tenen més demanda entre els visitants que arriben a la destinació.
Mentrestant, des de l’associació d’hotels independents Costa Brava Hotels apunten que “encara no es pot parlar d’un bon nivell de reserves” sobretot perquè “durant la tardor els establiments es nodrien bàsicament de turisme internacional europeu que aquest any encara no ha arribat”, explica Carol Martín, responsable del departament online i màrqueting de Costa Brava Verd Hotels.
Oberts fins a la castanyada
Pel que fa a la Costa Daurada, la majoria dels seus establiments aprofitaran el pont de la castanyada per donar per tancada una temporada d’estiu millor que la de l’any passat però que encara no ha arribat a nivells prepandèmics: “Una temporada turística normal, per a nosaltres, s'acaba al voltant del sis de novembre”, explica Xavier Guardià, portaveu de la Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme de la província de Tarragona. “La manca de turisme internacional –principalment rus i britànic– farà que la majoria d’establiments tanquin a finals d’octubre”, assegura.
Segons Guardià, el sector turístic de la Costa Daurada depèn en un 50% del públic estranger, sobretot turistes francesos, britànics, russos, alemanys i holandesos; mentre que l’altre 50% procedeix del públic català i espanyol: “Tenim la sensació que estem tornant a la normalitat però una normalitat que ha arribat massa tard, a final de temporada”, explica.
On sí que sembla que el turista estranger s’ha anat recuperant a poc a poc és als càmpings de la Costa Daurada, on arriba públic sènior principalment holandès i alemany, que viatja amb el seu propi vehicle: “Venen atrets per les bones temperatures, l’atractiu cultural que els ofereix el modernisme de Reus, la Tarragona romana, el Priorat... Molts d’ells s’hi estan fins a mitjans de novembre, quan acostuma a arribar el fred, i després es desplacen a altres punts de la geografia on fa més calor”, explica Mireia Sans, portaveu de l’Associació de Càmpings de la Costa Daurada i Terres de l’Ebre.
Igual que els hotels, molts d’aquests càmpings de costa estaran oberts fins a la castanyada, mantenint en el seu cas bones ocupacions entre setmana i durant el cap de setmana, gràcies al públic de proximitat: “La pandèmia ens ha ensenyat a valorar tot allò que tenim a tocar de casa. Molts de nosaltres hem descobert entorns i pobles amb encant que d’una altra manera no hauríem visitat”, afegeix.
Ofertes per activar el turisme
Flexibilitat en les reserves, oportunitat de cancel·lar a darrera hora o campanyes específiques, són alguns dels atractius que s’ofereixen per intentar captar els clients a destinacions de costa: “Encara tenim cancel·lacions provocades pel covid i moltes de les reserves es fan a darrera hora. Tot i això, acostumem a ser com més flexibles millor”, explica Mireia Sans.
Des del Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona s’ha impulsat la campanya Viu el doble, dirigida al mercat de proximitat –català, espanyol i francès– i internacional –el Benelux i el Regne Unit– amb l’objectiu d’incidir en l’elecció de les vacances dels visitants potencials fins a finals d’any: “Estem satisfets amb el resultat de la campanya perquè ha generat prop de 300 milions d’impactes des del seu llançament al juny”, explica Miquel Noguer.
Alhora, des del Patronat segueixen promocionant el portal Moments Costa Brava i Pirineu de Girona, que presenta més d’un centenar d’experiències concretes dirigides al públic local.
- Enoturisme cultural1.- Descobrir com era el vi que bevien a la colònia grecoromana d’Empúries i conèixer varietats de raïm perdudes, gràcies a l'experiència creada per dos arqueòlegs, a Glops d'Història. 2.- Realitzar una visita enohistòrica als cellers Mas Llunes, a Garriguella, amb les seves vinyes ubicades en un antic camp d'aviació de la Guerra Civil.
- Enoturisme de benestar3.- Ioga entre vinyes i 'brunch' saludable, on la propietària i professora de ioga del Celler Mas Geli, a Pals, realitza sessions d'aquesta disciplina a les vinyes del celler, en una jornada que culmina amb un esmorzar saludable. 4.- Winefullness. Original tast de vins mindfulness del celler Martín Faixó a la població de Cadaqués que permet connectar amb la natura. 5.- Viu el paisatge de la vinya. Experiència única consistent en un bany de bosc a càrrec d'Aromes al Bosc, seguit d'un tast dels vins ecològics del celler Vinyes d'Olivardots i maridat amb degustacions de flors salvatges de la finca.
- Enoturisme gastronòmic6.- Tast al mar. La Popi, embarcació de la Gastronòmica, realitza una sortida amb barca recorrent petites cales i platges de de Palamós. Se serveix un esmorzar o un dinar i un tast de vins guiat. 7.- Pícnic entre vinyes. El celler La Vinyeta, a Mollet de Peralada, ofereix un pícnic amb productes de proximitat i els seus vins, a més d'una degustació dels seus formatges, fets a la petita formatgeria del celler.
- Enoturisme actiu8.- Enocaiac. Preciosa excursió en caiac de mar, organitzada per SK Kayak, des de Llançà fins a les cales i platges de la Costa Brava nord en un itinerari que acaba amb un tast de vins a la platja. 9.- Ruta amb e-bikes. Passejades en bicis elèctriques, organitzades pel celler Masia Serra, a Cantallops, per gaudir de la natura i de les muntanyes de l'Albera i el Castell de Recasens, al límit de la frontera amb França. 10.- Ruta a peu per les vinyes de Calonge del celler Viníric, que permet endinsar-se en el paisatge, la cultura i història d'un poble amb llarga tradició agrícola i en sintonia amb el turisme responsable. Més info: https://trade.costabrava.org/publication/ruta-del-vi-do-emporda/