L'operació sortida amb la gasolina menys cara en set anys

Catalunya tindria el combustible més barat d’Espanya si no fos pels impostos, que la situen a la meitat del rànquing

Estiu de  gasolina barata
Auri Garcia Morera
24/07/2016
4 min

BarcelonaAquesta setmana arriba l’operació sortida de l’agost, i els que es desplacin en cotxe notaran un canvi substancial per a la butxaca: serà l’operació sortida amb la gasolina més barata dels últims set anys. Segons l’últim butlletí setmanal del petroli de la Comissió Europea, amb dades de fa una setmana, el preu mitjà de la gasolina 95 a Espanya és d’1,150 euros per litre, i el preu mitjà del gasoil, d’1,031 euros per litre. Per trobar preus més baixos dels de la tercera setmana de juliol cal remuntar-se a l’estiu del 2009, en què la gasolina 95 costava 1,035 euros per litre, i el gasoil, 0,906 euros per litre. Va ser després de la caiguda del preu del petroli de finals del 2008, coincidint amb l’esclat de la crisi.

El preu d’1,150 euros per litre de la gasolina 95 és un 12,9% inferior al de la mateixa setmana de l’any passat, quan costava 1,321 euros per litre. El d’1,031 del gasoil, un 10% inferior al de l’any passat, que era d’1,145. La baixada és d’un 20% en els últims dos anys. El juliol del 2014 la gasolina 95 costava 1,437 euros per litre, i el gasoil, 1,321 euros per litre. Omplir un dipòsit de 50 litres de gasolina costa ara uns 57 euros, una baixada de 14 euros des de l’estiu de fa dos anys, quan costava més de 71 euros. Omplir un dipòsit de 50 litres de gasoil costa més de 51 euros, gairebé 15 menys que fa dos anys, quan costava 66 euros.

Evolució dels preus dels carburants (euros per litre)

Repunt en els últims mesos

Malgrat que s’ha reduït respecte dels estius d’anys anteriors, el preu del combustible ha augmentat lleugerament en els últims mesos, després dels mínims de principis d’any. A finals de febrer, el preu de la gasolina 95 a l’Estat va arribar a 1,070 euros per litre, i el del gasoil, a 0,929 euros per litre. Aquesta caiguda sobtada a principis d’any ja s’havia produït el 2015. La de l’inici del 2016, però, va arribar a nivells encara més baixos. A més, durant l’any passat, la recuperació de preus de la primavera va ser més forta. Aquesta primavera, en canvi, ha sigut molt més limitada. Les baixades i pujades han anat paral·leles a les del preu del petroli, tot i que no han sigut igual d’intenses.

Pedro Aznar, professor del departament d’economia d’Esade, explica que la baixada del preu del petroli respon, en primer lloc, a la frenada de l’economia xinesa: “Europa i els EUA tenen economies basades en serveis, però la de la Xina és més industrial i té un consum de petroli molt important, de manera que el creixement econòmic per sota del que era habitual ha fet baixar la demanda”. També hi influeixen factors estratègics relacionats amb l’oferta: “Als EUA hi va haver una nova febre de l’or amb el fracking, una tècnica que permet extreure petroli amb inversions inferiors però amb un cost per unitat més alt. Si el preu baixa dels 60 dòlars per barril o fins i tot dels 50, com passa ara, el fracking deixa de ser rendible. Als països que controlen la venda de petroli, bàsicament l’Aràbia Saudita, els ha anat bé que el preu sigui baix. Prefereixen això que la competència dels operadors de fracking ”.

Evolució del preu del petroli (dòlars per barril)

El petroli baixa més

Com és habitual, la baixada del preu del carburant és més moderada que la del preu del petroli, mentre que les pujades solen ser igual d’intenses. Són els fenòmens coneguts com efecte ploma i efecte coet. En l’últim any, en què el preu de la gasolina 95 ha baixat un 12,9%, el barril de petroli Brent, el de referència a Europa, ha baixat més d’un 17%. En la baixada acumulada dels últims dos anys, les diferències són encara més grans. La gasolina 95 ha baixat un 20% però el petroli ha baixat més d’un 50%. Dels 107,68 dòlars per barril del juliol del 2014 s’ha passat als 46,96.

Pedro Aznar alerta que “és un error suposar que si el preu del petroli baixa un 10%, el preu del combustible també hauria de baixar un 10%”. El professor del departament d’economia d’Esade argumenta que, quan baixa el preu del petroli, “baixa un component del cost, però no baixen els impostos fixos, el cost de mà d’obra de processar el petroli ni el cost de tenir les gasolineres”. Reconeix, però, que amb les pujades i baixades dels preus dels últims anys el marge no només no s’ha reduït sinó que ha augmentat. “Si les empreses que distribueixen carburant estan sota vigilància, també és per alguna cosa”, indica.

Preu dels carburants per comunitats (euros per litre)

Catalunya supera el preu mitjà

La Comissió Europea ofereix les dades més fiables per comprovar l’evolució històrica, però la web del ministeri d’Indústria, Energia i Turisme publica diàriament els preus detallats de més de 9.000 de les aproximadament 10.000 gasolineres que hi ha a l’Estat. Aquestes dades reflecteixen grans diferències en funció de la comunitat autònoma. Divendres, el preu mitjà de la gasolina 95 era d’1,141 euros per litre. Catalunya està per sobre de la mitjana, amb un preu d’1,152 euros per litre; les Illes Balears són la comunitat més cara, amb 1,207 euros per litre, i Castella i Lleó, la més barata amb 1,107 euros per litre. En gasoil, la mitjana de l’Estat era d’1,026 euros per litre, i el preu a Catalunya també era superior, d’1,035 euros el litre.

Les diferències de preu entre comunitats autònomes estan provocades, en part, pels diferents impostos autonòmics. Segons les dades del ministeri, Catalunya és la comunitat on el carburant és més barat sense comptar els impostos, però queda a la zona intermèdia del rànquing en el preu final, ja que és on es paga un percentatge d’impostos més alt. Segons Aznar, “aquestes diferències existeixen i continuaran existint, encara que al consumidor no li sembli lògic anar de vacances a una altra comunitat i trobar el combustible més barat o més car, perquè hi ha un factor de localització molt important, i una gasolinera que està a 100 quilòmetres no és competència encara que sigui molt més barata”.

stats