Art

El MoMA demana perdó a Yoko Ono

El museu novaiorquès dedica una retrospectiva a l'artista japonesa, centrada en les seves obres fetes entre 1964 i 1971. Ono havia arribat a titllar el MoMA de 'Museum of Modern Fart' (Museu de pets moderns)

Yoko Ono, 'Cut piece', de 1964 / MoMA
Efe
13/05/2015
2 min

Nova YorkTitllada d'oportunista, de ser la causa de la destrucció dels Beatles i d'haver-se convertit en la "vídua negra" de John Lennon, l'artista japonesa Yoko Ono es rescabala molts anys després de les etiquetes negatives en l'exposició temàtica que li dedica el Museu d'Art Modern de Nova York (MoMA) i que repassa les seves obres entre 1960 i 1971. "És una gran idea, fem-ho, si ningú se n'adona no passa res. Porto 40 anys fent constantment coses de les quals no es parla", va dir Yoko Ono als comissaris d'aquesta exposició, que s'ha presentat aquest dilluns i en la qual l'artista més odiada pels amants de la música va desplegar tota la seva excentricitat "hippie". Als seus 82 anys, va ballar amb les seves obres, va seguir advocant per la pau al món i fins va llegir un relat anomenat "Uncovered" sobre les petites obres que marquen el canvi en el món.

El 'mea culpa' d'un gran museu

Però, sobretot, va gaudir un moment que portava dècades esperant: el "mea culpa" d'un gran museu com el MoMA per haver-la menyspreat. "No ha estat reconeguda com hauria d'haver-ho estat. Com a institució, no hem prestat atenció al seu treball com hagúessim fet en el passat. Era el moment d'entendre millor la seva singularitat i la seva contribució clau en els 60 i 70", assegura el comissari de l'exposició, Christophe Cherix.

"El que fem potser no és reconegut per la gent, no tot el que fas és entès. Però un dia florirà", va ser el missatge que va donar Yoko Ono, que havia tingut un irreverent episodi amb el prestigiós museu, ja que s'hi va infiltrar el 1971 i va muntar una presentació que va cridar "Museum of Modern (F) Art" ("Museu de pets moderns").

Des del 17 de maig fins al 7 de setembre, "Yoko Ono: One Woman Show" deslligarà a la figura popular de la seva obra, un corpus creatiu que inclou dibuixos sobre paper, instal·lacions, vídeos, música i alguna "performance", com la cèlebre "Bag piece", que presenta a dos amants rebolcant-se en un llençol negre.

Hi ha un total de 125 obres exposades en què Ono no dóna l'esquena, per descomptat, a John Lennon, amb qui va formar parella des de l'any 1968 i que té una forta presència a la mostra a través de diverses peces de vídeo, l'obra conjunta "War is over! If you want it "de 1969 o, fins i tot, l'escultura "Apple", que sempre recorda al símbol dels Beatles.

"Yoko Ono és molt coneguda avui, però el dia que va conèixer John Lennon tenia una dècada de treball molt respectat a Tòquio, Londres i Nova York. Això és el que recorre l'exposició. Tot el que avui fa coneguda a Yoko Ono, la manera en què interactua amb la gent, l'ús dels mitjans socials, té les seves arrels en aquestes obres ", ha insistit Cherix. Només una peça trenca l'eix temporal i forma part de la producció de l'artista aquest 2015: una escala de cargol que puja fins al sostre del museu i mira, a través d'una vidriera, al cel, titulada 'To See the Sky'.

stats