BarcelonaUna cua que supera una illa de l'Eixample s'estén per passeig de Gràcia. "Perdona, qui espereu?" "Joana Marcús". "Com?"
Si algun personatge causava expectació aquest Sant Jordi no era el típic rostre televisiu, sinó la jove Joana Marcús. Per a la gent de més de 25 anys, una desconeguda. Per a la generació Z, un fenomen digne d’estrella de Twitch, YouTube o Instagram. Aquesta mallorquina de 22 anys va començar a escriure quan en tenia 13 a Wattpad, una plataforma amb seu al Canadà fundada el 2006 que permet publicar, llegir i comentar els textos (línia per línia). La web ha arribat als 94 milions d'usuaris, 5 milions dels quals són escriptors, de manera que el públic potencial és extraordinari. A Wattpad, Marcús té 930.000 seguidors, que en part també la segueixen a Instagram (630.000), Twitter (360.000) i YouTube (175.000), i els tretze llibres que ha publicat acumulen milions de lectures.
No és estrany que editorials i productores s'hagin abocat a aquest pou insondable –amb milions d'arguments, la majoria d’un nivell precari– per arrossegar cap a altres mitjans aquests seguidors addictes. El precedent és l'èxit planetari de la saga d’Ann Todd After, que el 2014 va rebentar el sector editorial després de publicar-se a Wattpad –abans ho havia fet Cinquanta ombres d'en Greya través del web Fanfiction.net, el 2009–. Llavors totes les editorials hi van posar el focus, amb la idea de repetir aquells 12 milions d'exemplars que After ha venut al món, seguits d'exitoses versions cinematogràfiques i fins i tot, aquest juny, una novel·la gràfica, per aprofitar la tirada d'un altre fenomen recent, com és el del còmic juvenil.
No hi ha hagut un altre únic fenomen, però sí que, en conjunt, Wattpad ha assolit la categoria de fenomen massiu. La pandèmia va accentuar el canvi de tendència en la creació i el consum dels continguts. Els joves es van abocar encara més a les pantalles, i els índexs de lectura diuen que els adolescents de 15 a 18 anys van passar de llegir nou títols a l'any a dotze. El 2021 el mercat del llibre juvenil va créixer un 44% respecte al 2020, i el 2020 havia crescut un 40% respecte al 2019. No hi ha un únic nom que triomfi, n'hi ha molts, i els mercats anglosaxó i espanyol funcionen a nivell global. Autores com la mexicana Flor M. Salvador (Boulevard), l'argentina Mercedes Ron (Culpables), les veneçolanes Ariana Godoy (A través de mi ventana) i Álex Mírez (Perfectos mentirosos), la saragossana Alina Not (Bad ash), l'extremenya Inma Rubiales (Hasta que nos quedemos sin estrellas), la catalana Míriam Bonastre Tur (el còmic Hooky a la plataforma germana WebToon), la mallorquina Joana Marcús i altres noms que cada dia se sumen als rànquings són la gallina dels ous d'or per a editorials i productores audiovisuals. Sense anar més lluny, Marcús ha venut 100.000 exemplars de cadascun dels seus llibres i és l'autora juvenil més venuda dels rànquings de Sant Jordi gràcies a les edicions castellanes d'Abans de desembre (Montena) i al recent Ciutats de fum, de la trilogia Foc (Crossbooks). Al maig n'arribarà la segona part, Ciutats de cendres.
"Els joves es van quedar sense oci i no van poder anar amb els amics, ni al cine, ni al parc, ni a la discoteca, van tornar a llegir molt i es van engrescar amb plataformes com Twitch o Wattpad", diu Rosa Samper, editora del segell Montena, de Penguin Random House, l'editorial que ha aconseguit tancar un acord en exclusiva per ser l'oficial de Wattpad als països de parla hispana. "El nostre target lector ja era allà, només calia passar a paper el que ja llegien i estimaven", afegeix. Si abans treien dos o tres títols l'any pescats a internet, aquests dos últims anys pandèmics han passat a publicar entre dotze i quinze títols a l'any provinents de Wattpad. No és fàcil traspassar l'èxit de la web al paper, però "que hagin agradat a lectors de tot el món sempre és un bon indicador del potencial del llibre", reconeixen Maria Guitart i María Escuín, de l’àrea de ficció internacional de Grupo Planeta. "L'èxit editorial de Harry Potter o Els jocs de la fam no s'explica sense fandom. Aquí la diferència és que el fandom arriba abans que arribi el llibre", apunta Samper.
Què té Wattpad? "De què va Wattpad és del poder dels fans –resumeix Rosa Samper–. El que explica que un llibre tingui èxit és el sentiment de pertinença dels fans a una comunitat, per això compren una història que ja han llegit (la història original, de fet, sovint pot quedar penjada igualment com a esbós de la versió editada). El més important és l'enorme comunitat d'escriptors i lectors que ha congregat, un públic cohesionat i horitzontal entorn d'un tema que els interessa molt. L'eina, però, també és crucial: es pot llegir a través del mòbil, i és gratuït. "Aquest és el canvi de paradigma", diu l'editora de Penguin. Els escriptors hi troben una plataforma senzilla d'utilitzar, que no demana cap requisit ni censura cap contingut (cosa que ha provocat alguns problemes de copyright a la plataforma). I els lectors, una nova xarxa social que permet la interacció constant entre lectors i amb l'autor.
La plataforma també ha influït en el tipus d'escriptura: capitolets curts, amb molts diàlegs, amb un ganxo final que propiciï el component addictiu. I normalment es tracta de sagues, per aprofitar el filó dels personatges. Són "com les sèries o les novel·les per entregues del segle XIX, que ajuden a fidelitzar els lectors i crear comunitat", diuen les editores de Planeta. Els autors reben feedback constant, fins al punt de modificar les seves històries en funció del que els diuen. És una escriptura col·laborativa i transmèdia, perquè el contingut té eco en totes les xarxes dels joves.
Un dels factors importants és la identificació entre autora i lectores, que tenen edats similars i referents compartits. Les lectores hi troben "històries que elles mateixes voldrien protagonitzar", diuen de Planeta. "I que voldrien escriure –afegeix Samper–, perquè desperta vocacions". "Els joves conceben la literatura com un acte online, on tothom és creador, tothom pot opinar, la pengen, la reescriuen, és totalment líquida", observa l'escriptora i professora Clara Queraltó. Les històries que predominen a la plataforma són literatura romàntica i fantasia, algunes fanfiction (que parteixen d'altres personatges reals o de novel·la). Penguin Random House ha obert l'angle i acaba d'estrenar amb Lascívia un segell +21 per publicar obres de to eròtic.
La qualitat literària, importa?
Les autores que han assolit l'èxit a través de la plataforma desitgen dedicar-se a l'escriptura i volen arribar a ser publicades per una editorial que validi el seu talent, més enllà de xifres de seguidors. "El motiu per triar-les són mètriques, però també criteri editorial: que tinguin una història sòlida, que aguanti", diu Samper. Però el reconeixement crític i adult no ha arribat a aquests llibres. Funcionen com "un món a part del sistema literari tradicional", diu Queraltó. "Si ja hi ha prejudicis amb la literatura juvenil, encara més amb aquestes autores sorgides d'internet –admet l'editora de Montena–, però és igual, perquè qui té el poder són els lectors. El seu èxit ja existeix". Alguns dels prejudicis amb aquestes històries són la seva escassa qualitat, la repetició d'arquetips i fins i tot de patrons tòxics. Sense haver-hi filtres, "hi abunden els clixés i la novel·la romàntica masclistota, històries primes, i també les faltes d'ortografia", diu Queraltó, que al mateix temps creu que "ha trencat una barrera" i ha democratitzat la creació. "El més revolucionari és el poder d'arribar a tanta gent", diu.
Hi ha estudis que defensen que "Wattpad és un espai privilegiat per al foment i la promoció de la lectura i l'escriptura en contextos informals", segons els professors Anastasio García-Roca i José Manuel De-Amo (UAL), que assenyalen la importància dels llaços afectius i com afavoreix la reflexió metaliterària i el coneixement compartit. La catedràtica de filologia catalana de la Universitat de València Gemma Lluch, però, afirma que no totes les lectures juvenils són necessàriament una passarel·la cap a una educació literària: "Són propostes de la indústria de l'entreteniment, com el 99% del que es publica per a lectors no marcats (adults o adolescents). Per tant, com a mediadors, crec que no hem de fer-hi res. Són consums fora del circuit docent, consums personals. Una altra cosa és què han de fer-hi les famílies. La resposta és general per a tots els consums al marge del centre docent: parlar-ne i conèixer quin tipus de textos llegeixen. El problema és que les famílies no sempre tenen prou competències per saber quins consums culturals són els adequats per a l'educació dels fills, com els pot afectar, quines altres possibilitats tenen, etcètera". "Sí, llegeixen i escriuen. Però què llegeixen i escriuen? Molts queden enganxats a unes històries concretes i com a professora has de fer-los un itinerari", reconeix Queraltó.
L'audiovisual també ha anat a pouar a Wattpad. L'últim fenomen de Netflix és A través de mi ventana, d'Ariana Godoy, que ha dirigit Marçal Forés. "Com a productors hem de buscar allà on hi hagi creació. Llegim llibres nous, vells, manuscrits i sinopsis de Wattpad. Vam descobrir-hi la novel·la i vam comprar-ne els drets, just quan el llibre s'acabava de publicar a Espanya. Vam escriure el guió en conversa amb l'autora, vam fer un càsting entre dues mil persones i vam anunciar la pel·lícula quan duia quatre edicions. El fenomen s'ha retroalimentat i ja porta divuit edicions", diu Núria Valls, de la productora Nostromo, que va negociar els drets audiovisuals amb Wattpad –a diferència de PRH, que asseguren que negocien els drets literaris amb l'autora–. "A Wattpad tenia un fanbase molt gran, el llibre ha arrossegat nous lectors i la pel·lícula ha arrossegat fins i tot no lectors. Ha sigut un èxit global que ha viatjat a països on no existeix la novel·la", diu la productora. Com a Wattpad Star, l'autora ha rebut el suport de la plataforma per obrir-se camí i consolidar la seva carrera. Ho ha fet, i de quina manera: després de dotze setmanes continua al top ten mundial de Netflix de films no anglesos i és la quarta pel·lícula de la història de Netflix més vista de parla no anglesa. Netflix ja ha confirmat que oferirà la continuïtat de la saga. El fenomen Wattpad tot just acaba de començar.
La nena que va descobrir Wattpad ja és supervendes
Inma Rubiales (Almendralejo, Extremadura, 2002) llegia llibres directament a Instagram fins que, als 12 anys, va descobrir l'enorme oferta de Wattpad. Primer només hi llegia, fins que "al veure que la gent s'atrevia a compartir les seves històries" va pensar: "Per què jo no?" Des del 2015 que també n'és autora: al seu perfil hi ha vuit llibres, cinc dels quals s'han publicat en paper a Oz, Wonderbooks i, al febrer, fitxada per Planeta, va publicar Hasta que nos quedemos sin estrellas, que té 1,8 milions de lectures a la plataforma i aquest mes ha arribat a Llatinoamèrica. La novel·la explica la topada fortuïta i l'enamorament entre un youtuber ric esclau de les xarxes i una noia pobra amb diversos drames familiars. "En les meves novel·les trenco els estereotips –defensa–. Ella pren la iniciativa i mantenen una relació sana. Sempre intento que els lectors s'hi sentin reflectits, parlo de coses que són a la meva vida i, per tant, a la seva. Temes com l'autoestima, les pors, la comunicació. Pots parlar d'actituds tòxiques, però sense romantitzar-ho, deixant clar que s'ha de canviar", diu aquesta filla d'una psicòloga. El llibre s'etiqueta com a spicy i hi ha les escenes de sexe que avui són habituals en la ficció adolescent: "Crec que abans hi havia un tabú i ara no", opina. Amb l'edat, assegura que ha evolucionat els seus arguments i pensa, més que en adolescents, en un públic young adult. També és el que llegeix ella, autores com Flor M. Salvador.
El seu gran boom a Wattpad, Mi conquista tiene una lista, té 6,6 milions de lectures. A Wattpad té 80.000 seguidors, que després es divideixen a Twitter i Instagram. Hi ha capítols de les seves històries que poden arribar a tenir 30.000 comentaris. "Tinc un grup de lectores fidel que llegeix tot el que escric i, quan penjo contingut nou, en pocs minuts tinc mil o dos mil comentaris. A les llibreries, també hi van el primer dia". Rubiales té 20 anys i, tot i que té clar que vol ser escriptora, estudia publicitat, de manera que actualitza les històries quan pot, a vegades "jugant amb l'expectativa". "La feina d'un artista, avui, és invertir la meitat del temps a crear i l'altra meitat, o més, a publicitar el contingut i interactuar a les xarxes. És molt divertit, i veure que responen ajuda a seguir i a ser constant".