“Volem que el BAM doni veu a qui no n’ha tingut”
La cooperativa L’Afluent s’estrena en la direcció artística d’un dels festivals musicals de la Mercè
BarcelonaDonar veu a qui no n’ha tingut és la premissa que guia L’Afluent, la cooperativa que des d’aquest any s’encarrega de la direcció artística del Festival BAM, una de les programacions musicals de les Festes de la Mercè de Barcelona. “Volem que el BAM doni veu a qui històricament no n’ha tingut”, insisteix Sergi Egea, un dels membres d’aquesta direcció col·lectiva que completen Artur Estrada (guitarrista del grup Nueva Vulcano), el gestor cultural i traductor del rus Miquel Cabal, la DJ i artista Ikram Bouloum Sakkali i la periodista Aïda Camprubí.
Un exemple dels que no han tingut veu és el duo Hidrogenesse, que incomprensiblement no havia actuat mai al BAM. “I mira que estem parlant d’una gent que aporta moltes coses a la ciutat”, diu Estrada. En altres casos es tracta de donar espai a escenes o a maneres de fer. “Per exemple, dedicant una nit en un escenari concret a explicar una història del rap al drill en clau feminista”, afegeix Egea sobre el triple concert de Free Sis Mafia, Juicy Bae i Santa Salut. Un altre dels propòsits de L’Afluent és “intentar obviar els corrents que ja tenen sortida en altres festivals”. “Això vol dir gairebé tot el món anglosaxó. Si hi ha altres festivals que durant l’any tenen interès en música internacional que surt bàsicament de les agències de Londres o dels Estats Units, creiem que no és la feina del BAM seguir representant aquests corrents. Trobem que és més interessant visitar els nostres veïns, tant els físics (Portugal, França, el nord d’Àfrica, Itàlia) com els lingüístics (tot el món llatinoamericà)”, diu Egea.
Lligat en el passat a l’Heliogàbal i al segell Famèlic, i actualment a la sala de concerts Vol i a programacions a la Fabra i Coats i al cicle Els Vespres de la UB, entre d’altres, L’Afluent va guanyar el concurs públic per a la direcció del BAM a principis de juny i, per tant, s’estrena condicionat pel poc temps que ha tingut per preparar aquesta primera edició que se celebrarà del 23 a 26 de setembre. L’altre condicionament és la situació sociosanitària. Tot plegat fa que, com diu Egea, aquest any es marqui almenys una “intenció general” que haurà de consolidar-se a partir del 2022.
“Un airet molt necessari”
Un dels actius de la nova direcció del BAM és la barreja generacional, indispensable, segons Estrada, per “connectar amb la gent jove de Barcelona”. “Fem les nostres programacions a la Vol i a la Fabra i Coats, però se’ns escapen coses, i com a públic hi ha sensibilitats que al Miquel, al Sergi i a mi se’ns escapen –diu Estrada–. Per això és flipant treballar amb l’Ikram i l’Aïda, perquè obres la finestra i passa un airet molt necessari. Hem tingut 20 anys i hem anat al BAM, ens enrecordem d’això. I pensàvem que la veu nostra no era completa i que necessitàvem gent jove que en sàpiga i que controli aquestes escenes més noves”.
El Festival BAM 2021 programa 32 concerts als escenaris de la plaça Joan Coromines, el Moll de la Fusta i l'Antiga Fàbrica Estrella Damm. El pressupost artístic és de 85.000 euros; les despeses de producció s'inclouen en el pressupost general de les Festes de la Mercè, que aquest any és d'1,3 milions d'euros.