'El viatge de la Marta': un relat d’iniciació sobre la mirada neocolonial

Crítica de la segona pel·lícula de Neus Ballús, rodada íntegrament al Senegal

'El viatge de la Marta': un relat d’iniciació sobre la mirada neocolonial
Paula Arantzazu Ruiz
23/10/2019
1 min

MadridDirecció: Neus Ballús. Guió: Neus Ballús i Pau Subirós. 82 minuts. Espanya i França (2019). Amb Elena Andrada, Sergi López i Diomaye Augustin Ngom.

El turisme és un dels principals motors econòmics de l’economia global i, al mateix temps, una de les indústries més controvertides d’ençà que va néixer a meitats del segle XIX i causant d’un bon nombre d’asimetries socials de difícil solució. Els perjudicis derivats dels viatges dels ciutadans del primer món als països en vies de desenvolupament són el teló de fons i, alhora, el gran tema sobre el qual pivota el segon film de Neus Ballús, El viatge de la Marta, que després de La plaga ens transporta a un complex turístic del Senegal per oferir un relat d’iniciació ben inusual però també molt reconeixible: el d’una noia de vacances amb la seva família que vol emancipar-se i descobrir el món per si mateixa.

Amb aquest argument mínim i un notable càsting (Elena Andrada, Sergi López i Diomaye Augustin Ngom, entre d’altres), la cineasta elabora no només una devastadora mirada crítica sobre la qüestió del turisme contemporani, sinó també una ferma reflexió sobre la construcció de les nostres experiències a través dels records mediatitzats. Les càmeres tenen el poder de transformar un moment de tedi en una postal turística fantàstica, ens adverteix sense esperit moralitzant la pel·lícula, i malgrat semblar una obvietat, tots nosaltres, en un moment o un altre, ens deixem seduir pel miratge dels records prefabricats.

stats