El 'tuit-thriller' de Manuel Bartual, la sensació viral de l'any
Un dibuixant valencià guanya més de 250.000 seguidors en qüestió d'hores gràcies a un inquietant fil de Twitter sobre les seves vacances. La xarxa s'omple de mems i fins i tot Piqué i Rufián s'afegeixen al joc
BarcelonaA principis d'aquesta setmana, Manuel Bartual (València, 1979) era un dibuixant de còmic, editor, dissenyador i director de cinema, excol·laborador d''El Jueves' i fundador d''Orgullo y Satisfacción'. Des d'ahir, però, s'ha convertit en una altra cosa: un fenomen viral. En qüestió de dies –gairebé d'hores–, Bartual ha passat de tenir 15.000 seguidors a Twitter a tenir-ne més de 300.000. Divendres a la nit, Manuel era la primera tendència a la xarxa social i Bartual la segona; Manuel Bartual s'havia convertit en 'trending topic' mundial i la xarxa tronava amb mems i homenatges. I tot va començar dilluns amb un tuit.
"Estic de vacances des de fa un parell de dies en un hotel a prop de la platja. Tot anava bé fins que han començat a passar coses rares", deia el tuit. A continuació, Bartual relatava en un fil de tuits l'estranya visita a la seva habitació d'un home alt que parlava de forma inconnexa. Semblava una anècdota més, un episodi desconcertant del qual volia deixar constància a Twitter. Dimarts, però, Bartual va reprendre el fil de tuits actualitzant la història amb nova informació: casualitats inquietants, paral·lelismes impossibles. I des d'aleshores la cosa s'ha anat tornant cada vegada més estranya, un malson d'aires sobrenaturals i lynchians per on deambula un doble exacte de Bartual i al rotllo de paper higiènic apareixen escrits missatges anònims.
La història de Bartual ha enganxat desenes de milers de seguidors a mesura que passaven els dies. Divendres al matí, el tuit inicial del fil acumulava 22.000 retuits; aquest dissabte ja té a tocar els 50.000. Alguns tuitaires posen en dubte la veracitat de la història; n'hi ha que fins i tot s'enfaden quan s'adonen que és una ficció. La majoria, però, l'entenen com un joc i es deixen portar com si fos un 'thriller' paranormal. "És el millor que ha passat a Twitter en molt de temps" és un dels comentaris més repetits; "el millor 'blockbuster' de l'estiu" és l'altre.
La bola de neu s'ha fet tan grossa que fins i tot han aparegut comptes de Twitter de personatges de la història: l'altre Manuel Bartual, el taxista que el porta a l'aeroport, el conserge de l'hotel, etc. Un usuari ha dissenyat el pòster de la pel·lícula ('Vacaciones', de Manuel Bartual) i un altre fins i tot ha muntat el tràiler fent servir algunes de les fotos i vídeos que ha penjat Bartual al llarg d'aquests dies.
El fenomen Bartual atrapa Gerard Piqué i Jordi Évole
L'èxit de Bartual ha propiciat que piulades còmplices de 'tuit stars' i celebritats com Gerard Piqué, que afirma allotjar-se a l'habitació del costat de Bartual (i aporta prova gràfica), José Coronado (invocant el personatge de detectiu que interpretava a 'No habrá paz para los malvados') i Íker Casillas. Jordi Évole i Gabriel Rufián, per la seva banda, han jugat amb el text del primer tuit de la història, convertit ja en mem. I Twitter en ple, mentrestant, reclama a Bartual que arribi al final de la història, que segueixi tuitejant i aclareixi el misteri.
Bartual no només està revolucionant Twitter, sinó que probablement ha inventat una nova forma d'acostar-se a la ficció. El seu petit experiment parteix dels codis de realitat compartida de les xarxes socials per construir una història fictícia que els seus seguidors experimenten en viu a mesura que avança: un fals 'reality', un 'fake' emparentat amb els de Joan Fontcuberta o 'La guerra dels mons' d'Orson Welles que difumina els contorns de realitat i ficció. El seu èxit, però, també posa en evidència que els usuaris de Twitter, sobretot aquesta setmana, estaven cansats de polèmiques, indignació i mems de Trump o Rajoy. Per unes hores, les faccions tuitaires han abaixat les armes i s'han congregat a observar el final de la història, per criticar-ho o celebrar-ho. Tant se val com s'acabi: Bartual ja ha fet història.