Quan totes les víctimes importen
En marxa la tercera temporada USA de 'The Killing', un procedimental diferent inspirat en una sèrie danesa
Els detectius d'homicidis Sarah Linden i Stephen Holder van trigar dues temporades a descobrir qui havia matat Rosie Larsen, una adolescent el cadàver de la qual apareix en el cotxe d'un polític en campanya en el primer episodi de The Killing . Una duració insòlita per a una sèrie policíaca. En els procedimentals típics, els casos es tanquen en un únic capítol, sense aturar-se gaire en la persona de la víctima, reduïda a un mer macguffin per engegar el mecanisme de la investigació. A The Killing la resolució del cas s'allarga i això permet saber millor qui és la persona morta.
Després d'algunes vacil·lacions, la cadena AMC ( Mad men ) va donar llum verda a una tercera temporada de The Killing , amb un argument que ja no té res a veure amb el de la sèrie original danesa en què s'inspira. La responsable del trasplantament d'aquesta ficció de la televisió escandinava a la nord-americana, Veena Sud, n'ha mantingut els principals trets identificatius.
DE COPENHAGUEN A SEATTLE
De la freda Copenhaguen ens traslladem a la plujosa i grisa Seattle, un escenari perfecte per recrear l'atmosfera de desencant i fredor habitual en la ficció policíaca nòrdica que ha viscut un boom recent tant en la literatura com en la petita pantalla.
El retrat de la policia protagonista tampoc no varia gaire: la Sarah Linden nord-americana, com la Sarah Lund danesa, és una dona obsessionada amb la seva feina fins al punt de prescindir de la seva vida privada. Un altre element que conserva, un dels més interessants de l'original danès, és que la investigació policial permet destapar els afers obscurs d'algun estament institucional, de manera que el crim no s'entén mai com un afer aïllat que es resol quan s'enxampa el culpable sinó com la conseqüència directa o indirecta d'un sistema malmès. El The Killing danès s'ha endinsat en el món de la política, l'exèrcit i les finances. Les dues primeres temporades de la versió d'AMC també se centraven en l'esfera política, però a la nova entrega exploren altres ambients...
NOIS ESGARRIATS I UN CADAFAL
La situació dels nois i sobretot les noies que malviuen al carrer, víctimes propícies per a abusos de tot tipus, és l'escenari de fons d'aquesta tercera temporada. L'assassinat d'una adolescent sense sostre està a punt de passar a l'arxiu de casos no resolts fins que Holder comença a donar-hi voltes i convida Linden, retirada de la investigació, a donar-hi un cop d'ull. Reticent a tornar al camp de batalla, l'expolicia afirma que "no totes les víctimes són igual d'importants". Però en el fons Linden pensa just el contrari del que diu. I no triga a apuntar-se de nou a homicidis. Aquesta mort sembla entroncar amb un antic cas de Linden el culpable del qual és a punt de ser executat.
Aquesta espera d'un condemnat a mort centra un altre dels fils argumentals, a més de marcar el compte enrere de la sèrie. En aquesta temporada de The Killing l'estructura procedimental no només s'aplica a una investigació i a seguir el procés de preparació d'un cadafal...