TEATRE
Cultura01/07/2019

Tornar a Shakespeare sense domar-ne les feres

Noves lectures feministes i antiracistes de ‘La feréstega domada’ i ‘Titus Andrònic’

Laura Serra
i Laura Serra

BarcelonaHi ha cert consens que, avui, la comèdia de Shakespeare La feréstega domada -també coneguda com L’amansiment de la fúria- no es podria interpretar fil per randa sense caure en el masclisme més ranci: el títol ve d’un home que, per sotmetre la seva malcarada dona, li paga amb la mateixa moneda. Parking Shakespeare es va estrenar amb aquesta comèdia fa una dècada, quan van aterrar el primer estiu al Parc de l’Estació del Nord. Deu anys després, la companyia ha volgut recuperar aquell clàssic per fer-ne una lectura contemporània i feminista. “La gent reia, esclar. Fa deu anys hi havia coses que no eren tan clares. Continuem educant-nos”, diu el director artístic Pep Garcia-Pascual. Per això han comptat amb la directora Carla Rovira, que n’ha fet una versió que manté la comèdia però n’arrenca la misogínia a L’amansi(pa)ment de les fúries. Com? D’una banda, ridiculitzant la masculinitat dels personatges i, de l’altra, defensant “la legitimitat de la fúria de les dones”. Rovira defensa que també es necessiten “referents de dones fortes i violentes”: “Si van en contra nostra amb tanta violència, hem de sentir que tenim dret a contestar físicament. L’autodefensa legítima també és un missatge d’empoderament”, diu.

Coincideix a la cartellera una altra adaptació de la mateixa comèdia a mans d’Els Pirates Teatre, que aborden al Teatre Condal durant tot el mes un gran format impossible d’encabir a la seva residència del Maldà. Les fúries de Shakespeare és una nova versió lliure i musical del clàssic, amb text d’Adriana Pastor, direcció d’Adrià Aubert i actors com Laura Aubert, Lloll Bertran, Mariona Castillo i Arnau Puig. L’autora diu que ha “canviat el punt de vista d’un text masclista” atorgant la veu i l’acció a les dones, que canvien el seu destí. A més, converteixen un dels personatges masculins en femení per introduir el tema del transvestisme i l’homosexualitat.

Cargando
No hay anuncios

Encara hi ha un tercer Shakespeare reloaded, un Titus Andrònic dirigit per Israel Solà també amb Parking Shakespeare. La versió del director sobre el que anomena “la roda de la venjança” pretén explicar l’odi del personatge racialitzat d’Aaron a partir del microracisme del qual és víctima al llarg de l’obra. Una nova lectura a una tragèdia sàdica que, com les dues comèdies, es podrà veure dins el Festival Grec.

Parking Shakespeare, al parc per partida doble

Parking Shakespeare ha exhaurit les comèdies. Després de deu anys representant cada juliol una comèdia del Bard al Parc de l’Estació del Nord, la seva onzena estrena serà una tragèdia, Titus Andrònic, dirigida per Israel Solà (els dies parells de juliol a les 19 h i els diumenges 7 i 21 a les 12 h), però la combinaran amb la primera comèdia que hi van fer, L’amansiment de la fúria, que recuperen capgirant-la amb una relectura feminista a càrrec de Carla Rovira (els dies senars a les 19 h i els diumenges 14 i 28 a les 12 h). Solà afirma que s’ha treballat en especial el to èpic i visceral de la tragèdia perquè aquest primer drama funcioni en un escenari tan especial. La companyia habitual s’ha doblat amb nous intèrprets per assumir el doble repte de les dues obres, però la dinàmica és la de sempre: Shakespeare a l’aire lliure i sense elements tècnics, amb funcions gratuïtes al final de les quals el públic és convidat a aportar la voluntat. Les dues obres serviran de clausura del Grec el 31 de juliol.