Torna 'Terra baixa' i 'El temps i els Conway': la temporada que ve del Teatre Nacional en 5 claus
Juan Diego Botto, Peeping Tom, Blanca Portillo, Maria Aurèlia Capmany i José Saramago, noms que marcaran l'any
Barcelona“Estem en un moment difícil. Crec que és un canvi d’era, que s’ha exacerbat pel confinament, i encara no sabem com hem de moure’ns en aquest món. Estem hipercomunicats i digitalitzats, però les xarxes socials s’han convertit en una cosa tremenda: soledat, ego… El teatre és el que queda d’aquesta comunitat que ha destruït la hiperconnexió”, diu la directora del Teatre Nacional, Carme Portaceli. Per això ha ideat una temporada 2022/23 amb un potent component “ideològic”. “I no parlo de la tonteria dels partits polítics, sinó d’una línia ètica i moral”, ha aclarit Portaceli. El lema de la temporada vinent és la consciència
La directora ha dit que està satisfeta amb el 55% d'ocupació que té el fins ara el TNC aquesta temporada, tenint en compte "el canvi d'era, la guerra, el covid i el Feijóo tota l'estona a la televisió, que això et deixa malament". La directora veu el sector amb "un talent brutal" i "una precarietat indescriptible". Els preus de la sala es mantindran, amb un màxim de 29 euros.
Aquests seran els espectacles de la temporada que ve:
Projectes internacionals
El primer muntatge de la Sala Gran serà una adaptació de la Clàudia Cedó d’Assaig sobre la ceguesa, de José Saramago, amb motiu del seu centenari, amb una direcció del portuguès Nuno Cardoso que comptarà amb un equip artístic mixt. Una de les companyies internacionals més estimades i admirades a Barcelona, els belgues Peeping Tom, portaran al TNC el seu Triptych, per fi dues setmanes seguides. També s’hi podrà veure la Bovary que Carme Portaceli va dirigir al KVS de Brussel·les. El cicle de dramatúrgia emergent europea tindrà de convidats dos equips portuguesos (i dos de catalans aniran allà: Cristina Clemente i Jordi Prat i Coll). I també es continuarà fent el projecte de connexió de teatres europeus Tdday, que convida diferents autors a treballar sis textos curts sobre sis temes diferents.
Grans adaptacions
Carme Portaceli agafarà un text emblemàtic i de moda, com Terra baixa, n’oferirà una versió del segle XXI, com anys enrere ja va fer amb L’auca del senyor Esteve: “El traiem del cabàs del drama rural i li donem la lectura de quan Guimerà la va presentar a Barcelona, en plena ciutat de les bombes, i anticipa tot el que vindrà, l'ascens del feixisme. Fem tota l’obra però a la nostra manera”, diu la directora, que comptarà amb intèrprets com Anna Ycobalzeta fent de Marta i Borja Espinosa fent de Manelic, a més d'Eduard Farelo, Lluís Soler i Mònica López, entre d'altres. L’altre gran títol català clàssic que recupera és Vent de garbí i una mica de por, de Maria Aurèlia Capmany, sobre la impossibilitat de la revolució, amb Àurea Márquez i Laura Aubert dirigides per Judith Pujol. Aquest any, l’autora invisibilitzada que el TNC vol rescatar i dur als barris és Anna Maria Martínez Sagi.
La Sala Gran acollirà també una adaptació d’El temps i els Conway, la gran obra sobre els somnis frustrats de J.B. Priestley, que dirigirà Àngel Llàcer, amb David Verdaguer, Albert Triola, Mar Ulldemolins i Màrcia Cisteró, entre d'altres. Michael de Cock serà el director de L’alquimista, de Marguerite Yourcenar, que adaptarà Sergi Belbel. Magda Puyo abordarà la violència de gènere a través de Martin Crimp i el seu Quan ens haguem torturat prou. I el TNC també acollirà quatre dies Talking heads, un espectacle de monòlegs d’Alan Bennett que Lurdes Barba, Imma Colomer i Lina Lambert ja van fer al Teatre Akadèmia.
Autoria catalana
El TNC i el Teatre Principal de Palma coprodueixen Zona inundable, de Marta Barceló, amb direcció de Marta Gil Polo, una obra que iniciarà un circuit regular pels territoris de parla catalana, una vella voluntat que no ha tingut mai reciprocitat ni continuïtat. L’equip de la potent Encara hi ha algú al bosc ara aborda la vellesa a Moriu-vos, un text d’Anna Maria Ricart que dirigirà Joan Arqué. També s’estrenarà el premi Quim Masó 2021, que va guanyar Josep Julien amb Bonobo, una història vinculada als últims atemptats terroristes. La companyia resident al teatre serà La Solitària, que tracta com entomar el dolor i la frustració a Mal de coraçon, que escriu Victoria Szpunberg.
Convidats estrella
Una obra de teatre sobre el silenci? Doncs sí: Blanca Portillo interpretarà el monòleg teatral que Juan Mayorga va escriure per ingressar a la Real Academia Española, Silencio. També es convidarà Juan Diego Botto, que es posa a la pell de Federico García Lorca l’última nit abans del seu assassinat, en una obra que ha merescut tots els elogis: Una noche sin luna. La bailaora malaguenya Rocío Molina es posarà de llarg a la Sala Gran amb la seva Trilogía sobre la guitarra, i la dansa també tancarà la temporada al juliol, amb Mal Pelo, amb Double infinite.
Petits i joves
Inaugurarà la temporada el 21 de setembre una festa plena d’humor negre, l’espectacle no infantil de Los Galindos MDR (sigles de mort de riure) També s’escenificarà l’adaptació de Momo de Michael Ende. Més noms propis del teatre visual i el circ: Manolo Alcántara presentarà Déjà vu, les Engruna Teatre tracten el tema dels refugiats a Sopa de Pedres i l’artista de circ Alba Sarraute es posarà en la pell de Desdèmona.
Per a joves, hi haurà el festival d’escena híbrida anomenat Zip i dues propostes específiques. L’equip de l’èxit A.K.A, Daniel J. Meyer i Montse Rodríguez, ha creat Uppgivenhet, sobre un intent de crear un món millor. I les xarxes socials i la salut mental seran protagonistes del projecte Intempèrie, amb un text de Xavier Aguilà.