Cinema

'Spotlight' triomfa als Oscars i aixafa la festa d''El renacido'

Leonardo DiCaprio conquereix el seu primer Oscar i Alejandro Iñárritu guanya per segon any consecutiu el premi al millor director

Els productors d''Spotlight', la triomfadora dels Oscars
Xavi Serra
29/02/2016
3 min

BarcelonaGir inesperat. En l'últim moment de la gala dels Oscars, quan tothom ja donava per fet que 'El renacido' seria el triomfador absolut de la nit, 'Spotlight', de Tom McCarthy, ha donat la sorpresa en endur-se l'Oscar a la millor pel·lícula. La victòria del drama periodístic sobre l'escàndol de la pederàstia en l'Església catòlica entrava dins alguns pronòstics, cert, però després de veure com Leonardo DiCaprio guanyava el seu primer Oscar i Alejandro G. Iñárritu feia història conquerint l'Oscar al millor director per segon any consecutiu, era gairebé inevitable apostar per 'El renacido'. 'Spotlight', doncs, triomfa als Oscars amb només dos guardons: el de millor pel·lícula i millor guió original. Una victòria tan ajustada que recorda la de 'Crash', el 2004, que també va triomfar tot i endur-se només tres estatuetes. I el productor del film ha aprofitat per enviar-li un missatge al papa Francesc: "És hora de protegir els nens i restablir la fe".

Alejandro G. Iñárritu

Com el camió que Charlize Theron condueix a tota pastilla pel desert a 'Mad Max: Fury road', el film de George Miller ha arrasat en les categories menors: vestuari, direcció artística, muntatge, maquillatge, muntatge de so, mescla de so i edició de so. Sis premis en total, més que cap altre film. Miller ha caigut davant Iñárritu en la categoria de millor direcció, però 'Mad Max' s'ha imposat a 'El renacido' en el seu particular combat tècnic amb l'única excepció de l'Oscar a la millor fotografia, amb el qual Emmanuel Lubezki ha conquerit el seu tercer Oscar consecutiu en la categoria.

Els pronòstics s'han acomplert i 'Del revés' ha guanyat el premi al millor film animat; 'El hijo de Saúl', el de millor film de parla no anglesa, i 'Amy', sobre la cantant Amy Winehouse, el de millor documental. No ha passat el mateix amb l'Oscar que tothom donava per fet que s'enduria Sylvester Stallone en el seu retorn al personatge de Rocky Balboa a 'Creed' i que finalment s'ha emportat Mark Rylance per 'El puente de los espías'. En la resta de categories interpretatives, cap sorpresa: Alicia Vikander ha guanyat l'Oscar a la millor secundària per 'La chica danesa'; Brie Larson, el de millor actriu per 'La habitación', i, esclar, Leo DiCaprio, el de millor actor. Els seus fans han respirat tranquils quan han vist l'actor pujar a l'escenari i rebre el premi amb un discurs assajat amb al·legat final sobre el canvi climàtic.

Leonardo DiCaprio guanya l'Oscar per 'El renacido'

Però un dels moments més emotius ha estat el de l'Oscar al compositor Ennio Morricone, de 87 anys, per la banda sonora de 'Los odiosos ocho'. El mestre italià ha dedicat el premi a la seva dona, a Tarantino, a Harvey Weinstein i a un dels altres nominats, John Williams, que només sentir el resultat l'ha abraçat. L'Oscar a la millor cançó ha estat per a Sam Smith i el tema 'Writing's on the wall', de 'Spectre', que Smith va dedicar a la comunitat LGBT exhibint orgull gay.

S'esperava que la polèmica per la falta de diversitat estigués present d'alguna manera a la gala, però no que fos gairebé l'únic tema la nit. Sense tallar-se un pèl, Chris Rock ha dedicat tot el seu número inicial a la qüestió, alternant acudits (“Si nominessin el presentador jo ni tan sols estaria aquí!”), amb al·legats (“Volem oportunitats. Les mateixes que els blancs!”, va reclamar) i acusacions (“És Hollywood racista? I tant que sí!”). Més que adaptar-se al format de gala, l'humorista ha convertit el Dolby Theater en un petit club de la comèdia on ha fet un monòleg àcid marca de la casa i ple de reflexions provocadores (“Si voleu més negres nominats, feu categories de negres, com el millor amic negre!”).

Chris Rock als Oscars

Rock no s'ha estat d'alliçonar els convidats en diversos moments del seu monòleg. L'humorista ha aprofitat que el públic estava disposat a riure-li totes les gràcies i ha disparat la seva artilleria. Però ho ha fet amb gràcia i mala baba, que en aquesta ocasió era el que importava. La polèmica del racisme i les gràcies sobre el tema van continuar, això sí, en vídeos paròdics i en continues referències i acudits, estirant ja massa del tema. #OscarsSoWhite? Més aviat #OscarsSoBlack. Però en general, ha estat una gala divertida, amb bon ritme i presentacions de premis originals com la dels minions o el còmic Louie C.K., que va declarar el seu amor per l'Oscar al millor curt documental (“És el meu favorit. Siguem honestos, tots els altres aniran a parar a mansions”).

stats