El testimoni de Walter Benjamin inspira la nova òpera d’Antoni Ros Marbà
L'obra s'estrenarà al Gran Teatre del Liceu la temporada 2024-25 i se n'ha fet un primer avançament a Portbou
Portbou (Alt Empordà)Per un dia, la sala Congesta de Portbou, antic teatre on durant el segle XX es representaven en primícia les obres europees més trencadores que arribaven a Catalunya, ha tornat a ser l'escenari d'un esdeveniment artístic de primer ordre. Aquest diumenge s'hi ha preestrenat en exclusiva Benjamin a Portbou, la nova òpera del compositor Antoni Ros Marbà, que s'inspira en la vida i el pensament de Walter Benjamin, mort en aquesta localitat alt-empordanesa el setembre de 1940, quan fugia de l'ocupació nazi en direcció als Estats Units. L'obra s'estrenarà al Gran Teatre del Liceu durant la temporada 2024-25 i es basa en un llibret en anglès escrit per Anthony C. Madigan.
La trama recrea fictíciament diferents escenes i moments de la vida de Benjamin, amb un especial sentit teatral i interès pel diàleg filosòfic entre personatges, que dona peu a reflexionar sobre les idees radicals i crítiques de l'autor, compromès ferventment amb la justícia i la memòria dels anònims oblidats per la història. "L'òpera és el retrat d'una època convulsa, marcada per l'auge del nazisme i descrita a través del testimoni intel·lectual de Walter Benjamin", explicava Ros Marbà abans de l'avançament. A més del filòsof protagonista, la directora de teatre Asja Lacis, el dramaturg Bertol Brecht, la pensadora Hannah Arendt, o la figura del quadre Angelus Novus, de Paul Klee, símbol del materialisme històric que Benjamin va desenvolupar a les seves cèlebres Tesis sobre la història, són els altres personatges de la història.
A Portbou, el públic ha pogut sentir-ne quatre escenes, en una reducció per a veus i piano, que permeten induir el sentit essencial de la peça en versió simfònica. L'escriptura de Ros Marbà recorda volgudament les avantguardes musicals del segle XX, especialment la tècnica dodecafònica d'Arnold Schönberg, per qui els filòsofs de l'Escola de Frankfurt, estrets col·laboradors de Benjamin, sentien una devoció especial. A Benjamin a Portbou el compositor català franqueja el límit atonal i modela canvis melòdics abruptes, efectes i modulacions constants de la veu, transitant des de passatges més lírics i contrapuntístics fins a duos a l'estil de Sprechgesang. Acompanyats pel pianista Jordi Torrent, han interpretat les escenes el tenor Roger Padullés i les sopranos Anna Campmany i Elena Copons. Faltava el tenor David Alegret, baixa d'última hora per covid.
El concert s'ha emmarcat dins dels actes commemoratius de la mort de Walter Benjamin, que cada setembre se celebren a Portbou, coincidint amb l'escola d'estiu que porta el nom del filòsof, que enguany arriba a la vuitena edició. Durant el dia, també s'ha presentat el llibre Walter Benjamin & la tempesta del progrés i, amb la presència d'autoritats i membres de la Fundació Angelus Novus, s'ha inaugurat un nou vidre del memorial de Dani Karavan i s'ha realitzat una emotiva ofrena floral a la tomba simbòlica del cementiri.