MÚSICA
Cultura22/09/2017

Teoria i pràctica cultural comunitària a la Fabra i Coats

El BAM Cultura Viva s’estrena com a punt de trobada a la Mercè

Xavier Cervantes
i Xavier Cervantes

BarcelonaLa teoria diu que les polítiques públiques culturals també es poden treballar des de la perspectiva de l’economia social, respectant, a més, els drets laborals. Portar aquesta teoria a la pràctica és el propòsit del BAM Cultura Viva, una novetat a la programació de les Festes de la Mercè que es fa avui i demà a la Fabra i Coats, al barri de Sant Andreu. La música en viu és l’eix al voltant del qual es desplega “un programa obert” que inclou concerts, instal·lacions, tallers, xerrades i “una paella musicada”, tal com explica Dani Granados, director de programació de Cultura Viva, un projecte de l’Institut de Cultura de Barcelona (Icub) i el Comissionat d’Economia Social, Desenvolupament Local i Consum amb la participació d’agents i col·lectius culturals, que en aquest cas són l’Ateneu l’Harmonia, The Good Good, Koitton Club, Indigestió i Coòpolis, l’Ateneu Cooperatiu de Barcelona, entre d’altres.

Durant dos dies hi haurà setze actuacions en quatre escenaris: Esperit!, Hans Laguna & Shreevats Venkateshwaran Band, Namina, la Broken Brothers Brass Band i Alacanto, entre d’altres. I pel que fa a les xerrades, hi abordaran qüestions com el retorn social dels festivals, l’activisme hip-hop al Baix Llobregat i al sud de Barcelona, el sindicalisme i l’autogestió, la renda universal bàsica i la precarietat cultural. Aparentment és un format relativament convencional, tot i que ni el caràcter dels concerts (molts pensats per a l’ocasió) ni el contingut de les converses són els més habituals en festivals. Però el fet diferencial, i de fet l’essència del BAM Cultura Viva, és el procés, que beu de models d’autogestió i que parteix d’una convocatòria oberta de propostes que s’insereixen en el context de la festa major i que alhora defugen les dinàmiques industrials.

Cargando
No hay anuncios

La iniciativa té un pressupost de 60.000 euros, aportats per l’Icub i el Comissionat d’Economia Social, i no compta amb patrocinadors. “Aquesta programació respon a una altra lògica”, diu Granados. Com explica Núria Alcover, del Koitton Club, es tracta, per exemple, de “començar a prescindir d’empreses que tenen el monopoli en l’organització de festes”. I com que cal predicar amb l’exemple, la cervesa oficial de la Mercè no té espai al BAM Cultura Viva. “L’oferta de begudes s’ha muntat d’una altra manera. No hi haurà la marca que patrocina la Mercè”, diu Alcover.

Per a Álvaro Porro, comissionat d’Economia Social, aquest primer BAM Cultura Viva pot servir per veure com es “materialitza l’economia social solidària en aquest context” cultural. “L’economia social i solidària té molt a guanyar barrejant-se amb les comunitats de creació”, diu Porro, que espera que “aquest primer punt d’intersecció sigui el començament d’una cosa que anirà més enllà”. De moment, la primera prova serà avui i demà a la Fabra i Coats.