El Temporada Alta, el festival que financia al Miniseri de Cultura
L'INAEM aporta al certamen gironí 52.000 euros i aquest li paga 105.637 en concepte d'IVA de les entrades. "Estem encantats de col·laborar amb l'Estat", ironitza Salvador Sunyer
BarcelonaEl director del festival Temporada Alta, Salvador Sunyer, treu dues revistes d’una carpeta i les aixeca. Són 'Tacones altos' i 'Vecinas jóvenes', dues revistes pornogràfiques que tributen un IVA del 4%. Després ensenya una entrada d’un dels èxits del festival, l’òpera contemporània 'Macbeth': això, en canvi, paga un IVA del 21%. No es tracta d’un estirabot. Sunyer també s’ha molestat a comptar el nivell de subvenció estatal que rep un dels grans festivals escènics de la península. I el resultat és revelador: el ministeri de Cultura atorga un ajut de 52.000 euros anuals (d’un pressupost de 2,8 milions) i el festival li retorna 105.637 euros per l’IVA de les entrades. “Hem col·laborat amb 53.537 euros amb el govern de l’Estat perquè pugui subvencionar 'Vecinas jóvenes' i 'Tacones Altos'”, ironitzava Sunyer. En realitat la subvenció és més alta: el festival ha pagat 375.000 euros en concepte d’IVA, entre altres impostos.
Temporada Alta pot permetre’s posar en evidència el ministeri de Cultura, perquè a més de tenir una programació nacional i internacional de primer nivell –“això és subjectiu, però crec que aquest any serà difícil de millorar”, reconeixia el seu director– també té un resultats de públic i crítica envejables, i una repercussió internacional creixent. El 2014 ha tornat a fer rècord d’espectadors, amb 37.815 entrades venudes i una ocupció del 94%. Però a més, dels 2,2 milions d’ingressos que ha obtingut enguany (al marge dels ajuts a produccions), un 23% prové de la taquilla i un 27% d’espònsors privats, i la resta d’ajuts públics (essencialment Generalitat, Ajuntament de Girona i Diputació). L’objectiu és arribar a tenir un 33% d’ingressos de cada capítol.
Obrir subseus a Catalunya
De cara a les properes edicions, el festival es planteja un salt d’escala. Per arribar a un públic més gran i divers, i guanyar espais diferents on programar, es planteja obrir subseus en d’altres ciutats, més enllà de l’àrea d’influència girnonia, tot i mantenir el cor a Girona-Salt. Sunyer no va donar noms –“anirem on ens vulguin”, va dir–, però no va descartar en un futur arribar fins i tot a Barcelona. Es tractaria d’ampliar l’operació que ja fan amb l’Arxipèlag de Perpinyà. També va apuntar que el festival en un futur serà més transversal i inclourà disciplines com cinema, pensament i literatura; que obrirà nous espais de reflexió; i reforçarà el paper de la seva Fundació. A les administracions no els va demanar més diners, sinó una nova fórmula d’ajuts plurianuals per poder programar a més d’un any vista, requisit indispensable per fer un bon festival i poder col·laborar amb entitats i companyies internacionals. La companyia Propeller ha acceptat un pacte de paraula per ser a Girona el 2016, però no tothom està tan entregat al festival.