Cultura11/12/2014

El Temporada Alta, el festival que financia al Miniseri de Cultura

L'INAEM aporta al certamen gironí 52.000 euros i aquest li paga 105.637 en concepte d'IVA de les entrades. "Estem encantats de col·laborar amb l'Estat", ironitza Salvador Sunyer

Laura Serra
i Laura Serra

BarcelonaEl director del festival Temporada Alta, Salvador Sunyer, treu dues revistes d’una carpeta i les aixeca. Són 'Tacones altos' i 'Vecinas jóvenes', dues revistes pornogràfiques que tributen un IVA del 4%. Després ensenya una entrada d’un dels èxits del festival, l’òpera contemporània 'Macbeth': això, en canvi, paga un IVA del 21%. No es tracta d’un estirabot. Sunyer també s’ha molestat a comptar el nivell de subvenció estatal que rep un dels grans festivals escènics de la península. I el resultat és revelador: el ministeri de Cultura atorga un ajut de 52.000 euros anuals (d’un pressupost de 2,8 milions) i el festival li retorna 105.637 euros per l’IVA de les entrades. “Hem col·laborat amb 53.537 euros amb el govern de l’Estat perquè pugui subvencionar 'Vecinas jóvenes' i 'Tacones Altos'”, ironitzava Sunyer. En realitat la subvenció és més alta: el festival ha pagat 375.000 euros en concepte d’IVA, entre altres impostos.

Temporada Alta pot permetre’s posar en evidència el ministeri de Cultura, perquè a més de tenir una programació nacional i internacional de primer nivell –“això és subjectiu, però crec que aquest any serà difícil de millorar”, reconeixia el seu director– també té un resultats de públic i crítica envejables, i una repercussió internacional creixent. El 2014 ha tornat a fer rècord d’espectadors, amb 37.815 entrades venudes i una ocupció del 94%. Però a més, dels 2,2 milions d’ingressos que ha obtingut enguany (al marge dels ajuts a produccions), un 23% prové de la taquilla i un 27% d’espònsors privats, i la resta d’ajuts públics (essencialment Generalitat, Ajuntament de Girona i Diputació). L’objectiu és arribar a tenir un 33% d’ingressos de cada capítol.

Cargando
No hay anuncios

Obrir subseus a Catalunya

De cara a les properes edicions, el festival es planteja un salt d’escala. Per arribar a un públic més gran i divers, i guanyar espais diferents on programar, es planteja obrir subseus en d’altres ciutats, més enllà de l’àrea d’influència girnonia, tot i mantenir el cor a Girona-Salt. Sunyer no va donar noms –“anirem on ens vulguin”, va dir–, però no va descartar en un futur arribar fins i tot a Barcelona. Es tractaria d’ampliar l’operació que ja fan amb l’Arxipèlag de Perpinyà. També va apuntar que el festival en un futur serà més transversal i inclourà disciplines com cinema, pensament i literatura; que obrirà nous espais de reflexió; i reforçarà el paper de la seva Fundació. A les administracions no els va demanar més diners, sinó una nova fórmula d’ajuts plurianuals per poder programar a més d’un any vista, requisit indispensable per fer un bon festival i poder col·laborar amb entitats i companyies internacionals. La companyia Propeller ha acceptat un pacte de paraula per ser a Girona el 2016, però no tothom està tan entregat al festival.