Els teatres reclamen aforaments del 100% per sortir de la “depressió”
Adetca reclama rebre públic sense restriccions per respondre a l'esforç de producció dels espais i les companyies
BarcelonaEl sector teatral continua lluitant per refer-se dels estralls de la pandèmia i poder veure la llum al final del túnel. Mentre que l’any passat l’objectiu primordial era “estar oberts”, com recorda la presidenta d’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (Adetca), Isabel Vidal, enguany és recuperar els aforaments al 100%. Així ho ha explicat Vidal aquest dilluns durant la presentació de l’acte que dona el tret de sortida a la temporada teatral, la gala Catalunya Aixeca el Teló, organitzada per la mateixa Adetca, els Teatres Públics de Barcelona i l’Associació d’actors i actrius de Catalunya. A Adetca consideren que la situació de la pandèmia ho permet, com ja està passant a ciutats com Nova York i Londres, i com s'estan plantejant per a finals de setembre a Madrid.
“Aquest any l’objectiu principal és recuperar el públic, el gran protagonista –explica Vidal–. Per recuperar aquest gran motor d’activitat, cal que arribin aviat gestos de normalitat; els aforaments complets són un esglaó que hem de pujar com a premissa prèvia a la recuperació”. Tenen la necessitat de rebre més espectadors els teatres de tots els formats: “Els grans musicals i les grans produccions no poden desenvolupar-se sense aforaments al 100%, i les obres escèniques petites i mitjanes no poden arribar al 70% de l’aforament amb la butaca de separació. I sense aquests continguts que estimulin el públic i sense aquest nivell d’oferta, estem condemnats a moure’ns en xifres d’autèntica depressió de consum. Demanem un vot de confiança després de divuit mesos ratificant el nostre compromís amb la salut de la ciutadania i la lluita contra la pandèmia”.
Per a Vidal, els teatres catalans han sigut un exemple a seguir durant la pandèmia, perquè van obrir quan no obrien els espais de la resta dels països europeus i els Estats Units. “Els teatres catalans han fet el rècord mundial d’espectadors –ironitza la presidenta d'Adetca–. Hem sigut el país petit amb més espectacles de teatre en plena pandèmia”. En aquest sentit, l'espectacle més vist va ser Nada es imposible, del Mago Pop, amb 206.299 espectador i un 99,97% d'ocupació. Ara la incidència del covid continua a la baixa i la pauta completa de vacunació se situa de camí al 80% de la població. “Abans no podíem demanar aquesta mesura d'ampliar l'aforament per responsabilitat i perquè moltes altres activitats estaven en una situació pitjor. Hem esperat que les condicions fossin favorables per fer aquesta petició. Volem que els índexs d’ocupació els marqui el públic, no les restriccions”, diu Vidal. En canvi, la presidenta d'Adetca no valora encara si presentar un certificat de vacunació serà clau per poder ampliar els aforaments.
En paral·lel a la millora de la condició sanitària, Adetca reclama l’ampliació dels aforaments per donar una empenta als esforços de producció que han fet els espais i les companyies malgrat les dificultats. “És imprescindible per la potència de la cartellera teatral que tenim avui i per la inversió que s’ha fet. L’any passat va ser de resistència amb moltes repeticions, sobretot per rescatar compromisos de gent que s’havia quedat sense feina, i les empreses estaven molt previngudes a l’hora d’invertir, i enguany han fet un esforç enorme a la vista del context i han posat una inversió enorme damunt els escenaris”.
Les xifres de públic i recaptació continuen a la baixa
Les xifres de la temporada passada que Adetca ha fet públiques aquest dilluns continuen a la baixa i encara estan lluny de les prepandèmiques. A diferència de l’any passat, arran dels estralls dels tancaments dels teatres, enguany sí que han donat dades comparatives. La temporada 2018-2019 l’assistència va ser de 2.565.500 espectadors, i la recaptació de 64,5 milions d’euros. La 2019-20, ja afectada per la pandèmia, va tenir 1.752.401 espectadors i 50,6 milions d'euros a taquilla. I la 2020-21 ha tingut 1.450.330 espectadors i una recaptació de 38,6 milions d'euros (un 23,6% menys); és a dir, un 17,24% menys de públic que a la temporada 2019-20 i un 43,5% menys respecte a la 2018-2019. L'índex d'ocupació de la passada temporada es va situar en el 71,04%, un 3,76% més. “Ens situem en la necessitat de començar a encarar la recuperació perquè la resistència de les empreses i els ajuts públics s’han posat al límit amb una crisi tan duradora i sense precedents”, diu Vidal. L’anàlisi de les dades també recull que el Bonus Cultura ha funcionat, i en demanen la pròrroga i que s’ampliï arreu del territori: des de l'inici al juliol del 2020 fins a finals d'agost del 2021 es van validar 253.618 abonaments, 108.170 de 40 euros i 145.448 de 20 euros, que suposen una despesa total en cultura de més de 7,2 milions d'euros.
El sector teatral s’ha posat l’objectiu “difícil”, com admet Vidal, de recuperar l’1,1 milió d’espectadors que ha perdut en un parell d’anys, encara que si els permeten obrir amb el 100% de l’aforament. Les sales de proximitat són les que han començat la recuperació amb un augment de la recaptació del 12,3% respecte a la temporada anterior, i una xifra continuista de públic: 193.650 espectadors. Es van fer 185 espectacles més que la temporada anterior i 3.099 funcions més. Així mateix, Vidal subratlla que mentre que hi hagi restriccions els ajuts seran “imprescindibles”. Com a dada significativa de com ha pogut funcionar el sector en aquest temps, mentre que el millor mes per als teatres abans de la pandèmia era el desembre, ara ho ha sigut el juliol per l’activitat que va generar el festival Grec.
Un àmbit del sector que ha patit especialment són les companyies que fan espectacles familiars i funcions escolars. “L’any passat van estar doblement afectats pel tancament dels teatres i la cancel·lació de les sortides escolars i enguany hi continuarem posant l’accent juntament amb entitats com l’Associació Professional de Teatre per a Tots els Públics. Mentre no puguin recuperar el nivell d’activitat, ho hem de compensar amb ajuts públics, és un tema que està molt candent damunt la taula”, conclou Vidal.