Arts escèniques
Cultura19/03/2021

Pèrdues d'14,5 milions en tres mesos: "Ara toca salvar la gent del teatre"

La Setmana Mundial del Teatre promou descomptes d'entre el 10% i el 50% en el preu de les entrades

BarcelonaLes dades no són bones. El 2020, el sector teatral va perdre el 60% dels ingressos i contractacions a Catalunya pel tancament provocat per la pandèmia. L'Associació d'Empreses de Teatre de Catalunya (Adetca) xifra en 36 milions d'euros la pèrdua econòmica del sector a Barcelona el 2020 i, aquest any, les pèrdues ja s'enfilen fins als 14,5 milions d'euros. "És importantíssim poder estar oberts per accelerar la recuperació. Som un sector a la corda fluixa i mal protegit per les administracions", ha afirmat la presidenta d'Adetca, Isabel Vidal. El sector ha donat aquest divendres el tret de sortida al Dia Mundial del Teatre en un any que, segons Vidal, és "una declaració d'amor al teatre". La presidenta d'Adetca ha fet una crida a "escurçar el temps de recuperació" amb l'ajuda de les administracions. "Que es noti que som essencials, sisplau", ha dit abans de concloure: "Ara toca salvar la gent del teatre".

Per reivindicar la visibilitat dels teatres, aquest any el sector ha organitzat una programació híbrida –en format presencial i digital– que comença aquest dissabte i s'allargarà fins dissabte de la setmana vinent. Hi haurà conferències, taules rodones i trobades postfunció, com també les ja tradicionals promocions per comprar entrades rebaixades, amb entre un 10% i un 50% de descompte. L'inici de la Setmana Mundial del Teatre ha anat acompanyada aquest divendres d'una masterclass en què han participat el director del Teatre Nacional de Catalunya, Xavier Albertí, el director del Teatre Romea, Josep Maria Pou, el director de teatre Mario Gas, la productora de Dagoll Dagom Anna Rosa Cisquella, la investigadora i directora artística del festival RBLS Carme Tierz i el director i actor de teatre musical Antoni Font-Mir.

Cargando
No hay anuncios

La trobada entre tots ells, conduïda per Xavier Graset, ha arrencat parlant del passat per apuntar com hauria de ser el futur del teatre. "La memòria col·lectiva del teatre no està gaire present en la vida quotidiana. Però el que més em dol és veure com a dins de l'ofici un elevadíssim percentatge d'actors de les noves generacions no coneixen ni tenen cap interès en saber qui eren els grans noms del teatre", ha lamentat Pou. Albertí ha fet una crida a recuperar l'esperit del Paral·lel i Cisquella ha recordat com va ser la reconstrucció del teatre català després de la dictadura. Sobre el present, Cisquella ha fet palesa "la mancança de sales de format mitjà" a Barcelona, mentre que Mario Gas ha expressat la necessitat d'abordar el present. "Hem de posar mà a la situació del teatre avui. Vivim temps confusos i de la confusió sempre se n’aprofiten aquells que volen que canviem coses perquè res no canviï", ha dit Gas. En aquest sentit, Tierz ha subratllat que "a Barcelona la crisi és de l’espectacle en general" i Font-Mir ha defensat el teatre musical com una eina multidisciplinària per atraure espectadors. Josep Maria Pou hi ha posat l'apunt optimista: "A Catalunya i a Espanya vivim una singularitat molt especial que no viu cap altre país del món, tenim els teatres oberts. Això no passa enlloc més del món. Ens hem de sentir privilegiats".