BarcelonaNadal és sinònim de celebracions, grans àpats i retrobaments familiars. Per això el teatre sol aprofitar aquest moment de l'any per parlar –amb més humor que drama– sobre els vincles familiars i per celebrar els que estimem i ens estimen. "La manera de veure el món i les nostres decisions estan plenament condicionades per la família", afirma Lara Díez Quintanilla. Ella és autora i intèrpret de Mary, un dels tres espectacles sobre la família que coincideixen en cartell aquestes festes, juntament amb Lo nuestro, d'Eu Manzanares i direcció de Mercè Vila, i L'origen del món, escrita per Lucia Calamaro i dirigida per Guido Torlonia.
"La nostra identitat és un diàleg constant entre la teva tribu i tu, des de saltar-te un semàfor a decidir anar a viure a un altre país", continua Díez. Arran de la mort de l'àvia, l'autora de Mary, que es pot veure a la Sala Flyhard de Barcelona,va escriure un monòleg que en reconstrueix la biografia a partir de les anècdotes repetides en el temps. Coincidint amb el primer embaràs, Díez ha volgut retre homenatge al llegat familiar femení que construeix qui som en el present. En el cas de L'origen del món, al Teatre Akadèmia, la relació entre identitat i família també hi és present. L'obra narra la història d'una mare, una filla i una àvia –interpretades per Alicia González Laá, Queralt Casasayas i Annabel Totusaus– atrapades a l'interior de casa, però incapaces de comunicar-se entre elles. "La identitat no només es forma amb l'educació, sinó també a partir de l'observació –assegura Torlonia–. Transmetem coses involuntàriament, sobretot a partir dels moviments i els gestos".
Però què vol dir exactament la paraula família? Eu Manzanares pensa que "no té a veure amb una qüestió de sang". "Per a mi és la teva xarxa afectiva, les persones que et sostenen i que hi són sempre, per a les coses bones i les dolentes", diu. A Lo nuestro, a l'Espai Texas, l'autora es basa en la seva família per reivindicar els seus orígens de classe obrera. L'obra transcorre durant el Cap d'Any a casa de la família Guerrero Fernández –interpretats per Paul Berrondo, Eli Iranzo, Bàrbara Mestanza i Jan Mediavilla–, durant el qual tots junts fan un balanç de l'any i formulen desitjos per al futur. Manzanares descriu el text com una "vomitada ideològica". Díez coincideix amb Manzanares en la definició. "Per a mi la família vol dir tribu,però no té perquè ser la biològica –explica Díez–. És la tribu que et sosté, t'abriga i et construeix, per la part bona i la dolenta".
El poder de la comèdia
"La comèdia sempre ha estat un vehicle perquè les obres entrin millor al públic, d’una manera més despreocupada", diu Manzanares. L'autora de Lo nuestro descriu l'obra com "una comèdia digna", un adjectiu que diu que caracteritza la gent de classe obrera. "Penso que la comèdia no revictimitza –apunta Manzanares–. Moltes vegades les històries de les classes humils es tracten des d’una condescendència i un paternalisme que no m’agrada, no m’interessa i amb el qual no em sento identificada". Torlonia explica que les obres de Calamaro, la dramaturga de L'origen del món, sempre parlen de l'absència de relació entre mares i filles, i que la comèdia ajuda a tractar temes dolorosos perquè "dona lleugeresa, encara que la situació sigui molt dramàtica". Per a Díez, Mary és una "comèdia tendra" en què es reflecteix molt bé la tragicomèdia que envolta el seu matriarcat. "A la meva família sempre hi ha peripècies i situacions surrealistes, però sempre les resolem amb humor", diu l'autora.
- Eu Manzanares va ser guardonada amb el Premi Teatre Barcelona a millor text original per Lo nuestro. Cinc anys més tard, torna al teatre després de la seva estrena a la Sala Flyhard. L'obra es pot veure a l'Espai Texas fins al 26 de gener.
- L'origen del món és considerada l'obra més destacada de Lucia Calamaro, una de les dramaturgues contemporànies del moment a Itàlia. L'espectacle serà al Teatre Akadèmia fins al 12 de gener.
- Lara Díez, guanyadora d'un Premi Crítica Serra d'Or, escriu Mary a partir d'una peça curta encarregada per Entreacte. L'obra es podrà veure a la Sala Flyhard del 19 de desembre al 20 de gener.