Pere Riera, Pol Guasch i Helena Tornero, a la nova temporada de la Sala Beckett
El teatre també programa Rhum & Cia i dedica un cicle a Sanchis Sinisterra
BarcelonaLa nova temporada de la Sala Beckett es mou per l'esperit de reivindicar la paraula a escena. "Últimament, hem sentit massa a parlar de la reducció de la diversitat lingüística mundial i de l'empobriment del llenguatge humà en general. Fem un crit d’alarma, estem davant d’un fenomen tan alarmant com el del canvi climàtic", diu el director de la Beckett, Toni Casares. El curs arrencarà amb el cicle Tardor Sanchis, dedicat al fundador de la sala del Poblenou, José Sanchis Sinisterra. Constarà de quatre espectacles del dramaturg i s'inaugurarà amb Castroponce, de Pablo Rosal, "un regal que fem al Sanchis i que creiem que li agradarà molt". Aquesta és una peça que "mostra les costures del teatre i hi juga directament", afirma Rosal.
Entre les propostes de la Tardor Sanchis destaca El lector por horas en una nova coproducció impulsada per la Beckett i el Teatro La Abadía de Madrid. El protagonitzaran Pep Cruz, Mar Ulldemolins i Pere Ponce sota la direcció de Carles Alfaro. De Sanchis Sinisterra, la sala també ha programat ¡Ay, Carmela!, Los desiertos crecen de noche i Vitalicios. La temporada seguirà amb Miracle, d'Enis Maci, una coproducció amb la Schauspielhaus de Viena dirigida per Juan Miranda, i Simulacro, de Ion Iraizoz.
Pallassos i cultura de la cancel·lació
Rhum & Cia compartirà escenari amb pallasses a Picasso (rey, monstruo y payaso), una peça amb dramatúrgia de Maria Folguera que reflexionarà sobre la idea de geni avui en dia. La novel·la de Pol Guasch Napalm al cor, Premi Llibres Anagrama, es convertirà en espectacle de la mà d'Oriol Puig i Guillem Sánchez, que traslladaran a escena "la pèrdua, la descomposició i la destrucció" de l'obra literària. Entre les propostes més joves destaca Cacophony, de Molly Taylor, que aborda la cultura de la cancel·lació a les xarxes socials, amb Anna Serrano a la direcció i Paula Malia i Albert Salazar al repartiment, entre d'altres.
El col·lectiu Las Huecas portarà De l'amistat, "un joc de miralls i convencions que acaba en deliri", i Lurdes Barba dirigirà Llums, llums, llums, una versió escènica d'Al far, de Virginia Woolf. La Beckett també impulsa la producció de Casa Calores, de Pere Riera, un text que el dramaturg de Barcelona i Infàmia va escriure fa 17 anys i que gira al voltant dels records i la casa natal. "És la meva obra més involuntàriament autobiogràfica", diu el dramaturg. La interpretaran Jordi Boixaderas, Júlia Bonjoch, Arnau Comas, Eudald Font, Diana Gómez i Rosa Renom. La temporada encetarà el tram final amb Dona i aspirador(a), un monòleg d'Helena Tornero protagonitzat per Míriam Escurriola i que es pregunta sobre l'ecofeminisme i el canvi climàtic.
A banda de les estrenes, la temporada de la Beckett també inclourà alguns retorns. La versió operística de La infanticida, amb Neus Pàmies i Gerard Marsal, aterrarà a la sala del Poblenou després d'haver passat pel TNC i per la Sala Atrium. També tornarà Al final, les visions, de Llàtzer Garcia, i Derecho a pataleta, de Berta Prieto i Lola Rosales, que van ser companyia resident de la Beckett la temporada passada. A més, la sala recuperarà Qui estigui lliure, de Xavi Buxeda, que es va poder veure el curs passat a La Villarroel.