Jordi Sellas: “El musical en llengua catalana es torna a situar a la primera divisió internacional”
'El dia de la marmota' arriba el 23 de desembre al Teatre Coliseum dirigit per Enric Cambray i Manu Guix
BarcelonaEl dia de la marmota és la història de les segones oportunitats. D'entrada, perquè el musical, basat en la popular pel·lícula del 1993 dirigida per Harold Ramis i protagonitzada per Bill Murray, es va estrenar el 2016 a Londres, però no va ser fins l'any passat, quan els seus creadors —Tim Michin i Danny Rubin— van refer-la en una nova versió, que no va triomfar. Però també perquè l'espectacle parla precisament d'això, de viure una vegada i una altra el mateix dia fins a aconseguir veure el món amb optimisme i esperança. "És un espectacle realment preciós, molt diferent del que estem acostumats a veure", explica el director d'El dia de la marmota, Enric Cambray. El muntatge, que s'ha adaptat al català gràcies a la feina de David Pintó i a la subvenció de la Generalitat, és una producció de Nostromo Live —la productora de grans musicals en castellà com La jaula de las locas (2018), Cantando bajo la lluvia (2021) i The producers (2023)— i s'estrenarà el 23 de desembre al Teatre Coliseum de Barcelona.
L'actor Roc Bernadí (que al juny va guanyar el premi de teatre musical a millor interpretació per Aladín) es posa en la pell de Phil Connors, el periodista malhumorat a qui encarreguen de cobrir la celebració del dia de la marmota en un petit poble de Pensilvània. Allà quedarà atrapat en el temps i viurà una vegada i una altra el mateix dia fins que no aconsegueixi sortir-ne. "Només podrà sortir del bucle temporal aprenent a veure el món d'una altra manera. Com que vivim en una societat governada per les xarxes socials i l'individualisme, a l'escenari hem donat força al fet col·lectiu i a la importància de la mirada de l'altre", explica Cambray.
L'altra gran protagonista de l'espectacle és Diana Roig, que interpreta la Rita, l'ajudant de producció de qui Phil Connors s'enamora. "Li hem donat una dimensió molt interessant. La Rita vol l'amor romàntic, però es pregunta si aquest amor respon a la mirada patriarcal que ens imposa la societat. Són dilemes que no estem acostumats a veure dalt de l'escenari", assenyala el director. A banda dels dos intèrprets, El dia de la marmota compta amb dotze actors més que completen el repartiment.
Per a la posada en escena, Nostromo ha treballat amb noms habituals de la casa: Manu Guix n'ha assumit la direcció musical i Miryam Benedited s'ha encarregat de la creació coreogràfica. "La partitura és molt variada, amb temes de folk, rock, pop i funk. Està plena de hits, es posarà al cap i al cor de l'espectador", subratlla Guix. L'espectacle, que té una durada de dues hores i mitja amb entreacte, comptarà amb una banda de sis músics que tocaran en directe.
Finançament de la Generalitat
El dia de la marmota és el primer espectacle en català de Nostromo Live. La productora, encapçalada per Jordi Sellas, s'ha acollit a la nova línia d'ajuts que va crear el departament de Cultura l'any passat amb l'objectiu de potenciar els musicals de gran format en la nostra llengua. L'espectacle té un pressupost d'uns 2 milions d'euros, dels quals 700.000 provenen de la Generalitat a través d'una aportació reintegrable, és a dir, que la productora els ha de tornar amb els ingressos de taquilla.
Nostromo Live té els drets d'El dia de la marmota per representar-la tant en català com en castellà i no descarta portar el muntatge a Madrid més endavant. De moment, estan a l'expectativa de veure com hi respon el públic català. "El català serà, després de l'anglès, la primera llengua en la qual es representa l'espectacle. Vam anar molt de pressa a comprar-ne els drets, a fer-ne l'adaptació i a tenir teatre", destaca Sellas, que celebra la bona salut del gènere. Els últims anys el musical en català ha sumat títols com La filla del mar (2022),Golfus de Roma (2022) i L'alegria que passa (2023). "Aquesta temporada hem tingut grans títols com Ànima i Mar i Cel. Amb El dia de la marmota el musical en llengua catalana es torna a situar a la primera divisió internacional pel que fa a les adaptacions de grans formats", afegeix el productor. L'espectacle ja ha venut 10.000 entrades.