Teatre

"Hem passat del no-res a estar al millor teatre del país"

Sergi Belbel i Enric Cambray aborden el segon acte de 'Hamlet' en l'obertura de la nova temporada del TNC

BarcelonaEl Teatre Nacional de Catalunya (TNC) obrirà la nova temporada, abans de l'estrena oficial a la Sala Gran, amb un espectacle arriscat, poc convencional, potser minoritari. Hamlet.02 és un monòleg de dues hores exclusivament sobre el segon acte de la tragèdia de William Shakespeare, un format de stand-up comedy en què Cambray comenta frase per frase el text original, incorporant-hi incisos còmics.

El projecte el van iniciar fa dos anys el dramaturg Sergi Belbel i l'actor Enric Cambray i pretén analitzar el Hamlet de Shakespeare vist pel mateix personatge, dedicant un monòleg a cadascun dels cinc actes de l'obra. Després de presentar-ne la primera part a Dau al Sec i més tard al teatre de la Biblioteca de Catalunya, el tàndem aterra al Taller de Pintura del TNC, al qual s'entra per la Sala Tallers. L'actriu Júlia Bonjoch s'estrena com a ajudant de direcció de Belbel amb aquest espectacle, que estarà en cartellera del 19 de setembre al 6 d'octubre. A part de les funcions ordinàries, els diumenges 29 de setembre i 6 d'octubre es farà una marató de tots dos monòlegs.

Cargando
No hay anuncios

"És una proposta que ens parla des dels marges –explica la directora del TNC, Carme Portaceli, tot recordant que el tema de la marginalitat serà l'eix vertebrador de la temporada–. Hi ha algú més marginal que Hamlet? Li cau una història a sobre, ha de venjar la mort del seu pare i es troba, pobret, que no sap què fer", afegeix la directora. Segons Belbel, també es tracta d'un projecte marginal per la manera com l'han tirat endavant: "Me'l van rebutjar un parell de teatres; al principi no trobàvem com fer-lo i vaig decidir produir-lo jo i assumir-ne les pèrdues". Finalment, Dau al Sec els va obrir les portes i va ser allà que Portaceli va descobrir la proposta. "Hem passat del no-res a estar al millor teatre del país", diu Belbel.

Fa molts anys Belbel va decidir que no dirigiria mai Hamlet. "Vaig veure'l en la posada en escena de Patrice Chéreau i vaig pensar que era perfecta, que no li arribaria mai a la sola de la sabata", explica el dramaturg, que considera que aquest format de l'stand-up, que és una reinterpretació lliure del clàssic, li ha permès "anar al geni dels genis per intentar entendre una obra que se'ns escapa". La llavor del projecte s'ha de buscar en la complicitat que va forjar amb Cambray des que van treballar junts per primer cop en l'espectacle La senyora Florentina i el seu amor Homer. "Després vam fer Les roses de la vida, una gran gamberrada, i allà vaig constatar que Cambray és el meu actor somiat, que entén els textos pràcticament tal com els he escrit –explica el dramaturg–. M'havia passat una cosa semblant: només amb l'Anna Lizaran; quan vam fer Morir vaig tenir la sensació que cap text havia sonat mai tan bé", afegeix.

Cargando
No hay anuncios

"Shakespeare posa sobre la taula el seu amor pel fet teatral"

"És un espectacle per a friquis del teatre i, sobretot, per a friquis de Shakespeare", segons Belbel. Cambray no hi està d'acord: "No és pretensiós ni pedant; el personatge ho és, però el text no. Ens preguntàvem com funcionaria fora d'una sala petita i ens hem trobat que la gent en surt encantada, agraïda pel detall amb què en Sergi tracta el text". Per entendre l'espectacle, cal haver llegit Hamlet? "Com vulguis", respon Cambray, que considera que "si l'has llegit, tindràs un camí molt plaent, però si el llegeixes després de veure l'obra, encara millor". A més, l'actor recorda que, per veure el segon monòleg, no cal haver-ne vist la primera part.

Cargando
No hay anuncios

Cambray ha fruït especialment d'aquest segon monòleg perquè és una declaració d'amor cap al teatre. "En el segon acte del text original, Shakespeare posa sobre la taula el seu amor pel fet teatral, per la figura del comediant", explica l'actor, que avança que "en aquest monòleg hi ha moments molt eixelebrats i còmics". Si el projecte tira endavant, d'aquí a un temps Belbel haurà escrit deu hores de funció, que ell espera poder representar en un sol dia, en una mena de marató per diferents teatres de Barcelona.