Arriba a Girona el 'thriller' ecologista que ha sacsejat Europa
'Drive your plow over the bones of the dead' adapta als escenaris la novel·la de la premi Nobel Olga Tokarczuk
Atenes (Grècia)Ha passat per ciutats com Londres, París, Budapest, Viena, Amsterdam i Atenes, i a cada funció la mateixa companyia es continua sorprenent. "Sovint hi ha una reacció molt forta, sobretot pel que fa al contingut polític", explica l'anglesa Kirsty Housley, codirectora de l'espectacle Drive your plow over the bones of the dead de Complicité. La companyia britànica, una de les més prestigioses en teatre contemporani, ha iniciat la gira europea de l'obra al teatre Onassis Stegi de Grècia i el 2 de novembre arribaran al Teatre Municipal de Girona dins del festival Temporada Alta. De moment, per allà on han passat s'han endut l'aval del públic i de la crítica amb aquest thriller ecologista que posa contra les cordes l'acció humana respecte als animals.
L'espectacle, dirigit en la versió inicial per Simon McBurney, és una adaptació d'una novel·la de la premi Nobel de literatura Olga Tokarczuk: Drive your plow over the bones of the dead (Sobre los huesos de los muertos en la traducció al castellà de Siruela del 2009). El llibre avança a través de la veu de la narradora, una dona gran que viu sola en una casa aïllada a Polònia, a tocar de la frontera amb la República Txeca. Per traslladar-la a l'escenari, la companyia ha seguit la mateixa estructura: Amanda Hadingue interpreta la Janina, la protagonista, que es planta a l'escenari davant d'un micròfon disposada a explicar la seva història. "L'obra té moltes capes, però una que ens agradava era el fet de donar veu a les dones grans, deixar-les parlar", assenyala Housley.
Al llarg del seu relat, la Janina invoca una història feta de records i de misteris, i que comença amb la mort sobtada d'un caçador a tocar de casa seva. "És una història marcada per la violència. La protagonista, mestra i enginyera, ha acabat vivint en un indret remot i convuls on els homes cacen animals sense parar. De sobte, són assassinats l'un darrere l'altre i tot apunta que els animals s'estan venjant", explica McBurney. Al costat de la Janina, nou actors més es transformen en els personatges dels seus records. El Raret, el seu veí, l'acompanya en la recerca per esbrinar què està passant, mentre altres com el President i l'Innerd la prenen per boja i la ignoren.
A l'escenari la companyia invoca els boscos frondosos de Polònia i la duresa del clima –"Hem fet mans i mànigues per convèncer el públic de països càlids que ens trobem en l'hivern gèlid polonès", diu la directora–, en un retrat de la natura bonic i alhora salvatge. Els animals també hi apareixen, en forma d'ombres i de presències mig amagades que, sense prendre mai el protagonisme, observen els conflictes i els comportaments dels humans.
Un relat de novel·la negra
"No és només una història local, sinó que té una aplicació molt més àmplia sobre el sistema patriarcal del nostre món i sobre com ens veiem a nosaltres mateixos, com pensem respecte als animals i com ens comportem amb la naturalesa", defensa McBurney. Però el muntatge defuig el to didàctic i de denúncia per realçar la intriga de la història, que en algunes parts està explicada com un relat de novel·la negra cada vegada més angoixant. "Alguns espectadors ens diuen que és un thriller, altres un conte de terror, altres un drama i altres una comèdia. En realitat ho és tot alhora", subratlla Housley.
Aquí hi ajuda la mà de Complicité, una companyia que destaca per la seva capacitat de crear atmosferes i escenografies immersives per sostenir, durant gairebé tres hores, l'atenció i la fascinació del públic. També hi ha tingut especial rellevància el paper dels planetes i les estrelles a l'obra: la Janina és astròloga i aficionada a crear els horòscops de les persones del seu voltant. "El món és una espècie de xarxa on tot està interconnectat. Ella té el desig d’observar, identificar els patrons que l’envolten i actuar contra el que considera una injustícia –diu el director–. Nosaltres intentem fer el mateix però des de l'escenari".