El Grec reanima el públic teatral amb 114.000 espectadors
La cita d'estiu assoleix xifres prepandèmiques amb una ocupació que frega el 70%
BarcelonaEl Festival Grec havia de servir de prova de foc per veure si l'impuls municipal podia reanimar el sector teatral, al qual li ha costat de recuperar el públic prepandèmic. Si mirem les xifres d'espectadors, la prova ha estat superada. El festival d'estiu de Barcelona ha aplegat 114.316 espectadors amb les seves activitats, 107.879 dels quals són estrictament públic de teatre, i la resta, d'altres activitats. L'ocupació al Grec de Montjuïc ha estat del 80% (48.548 espectadors), i a les sales de la ciutat, del 61% (59.331 espectadors). L'ocupació mitjana és del 68%.
S'han venut un 16% més d'entrades que el 2021, quan encara hi havia restriccions, però el festival va durar cinc setmanes. L'any passat el festival ja va aplegar 107.888 espectadors amb les seves activitats, així que el públic del 2022 està molt en línia amb el del 2019 (137.737) o el 2018 (114.281), de plena normalitat.
"Ha sigut un Grec amb un èxit de participació elevadíssim, molt semblant als Grecs d'abans de la pandèmia. Això és important", ha assenyalat el tinent d'alcaldia de Cultura, Jordi Martí. El festival ha viscut un efecte "bola de neu": "És com si de cop i volta els espectadors barcelonins [el 80% són de l'àrea metropolitana] es despertessin per tornar a omplir les platees", ha dit Martí. "Em pensava que no aconseguiríem arrencar les dades del Grec Ciutat –admet el director del festival, Francesc Casadesús–. Veníem d'una sensació de depressió. I crec que s'ha notat que arrencàvem el públic de la peresa, m'ha sorprès [positivament]". Ho demostra que alguns espectacles que tancaran el festival a mitjans d'agost estan tenint un bon registre de públic, com l'Ideal, el Condal i el Goya.
La nota negativa és que el teatre internacional no sempre ha arribat a tenir el públic que esperava. Casadesús creu que cal la complicitat de les sales perquè el Grec faci la descoberta –assumint que l'aforament pot baixar al 60%, com en el cas d'En trànsit d'Amir Reza Koohestani– i després els portin les sales. Tot i així, ha assenyalat l'"impacte" que ha tingut per exemple l'espectacle de Phia Ménard encara que la sala va estar al 70%. En la seva tria personal també hi afegiria la Nederlands Dans Theater, l'obra Paraíso perdido i el concert de Marco Mezquida i Salvador Sobral i el de Roger Mas. Jordi Martí hi afegiria el concert d'homenatge al Sisa. Sorprenentment noms totèmics com Jane Birkin es van quedar en el 57% d'ocupació. Però, en canvi, el públic de dansa és molt més curiós.
El director ha assenyalat que enguany qualitativament han buscat més personalitat i han aconseguit més la "sensació" de festival. També ha celebrat les produccions pròpies musicals i l'aproximació al barri del Poble-sec des de la plaça Xirgu. També els packs i abonaments han funcionat, sobretot el carnet de biblioteques i l'abonament jove. Un 60% del públic és nou: "És molt sa i no ens podem adormir, però hem de fer que els que venen tornin". La mitjana de preu és de 20,40 euros, una mitjana força baixa.
Casadesús se'n va de vacances amb la programació del 2023 feta, "amb artistes que jo crec que marcaran el futur, noms que no han estat a la ciutat". "L'any que ve ens atrevirem a portar noms que s'han de veure i que no coneixem. Serà una mirada més personal. Però esperaré a veure què passa en aquesta ciutat a l'hivern", ha conclòs. El 2023 podria ser el seu últim Grec.