Els creadors catalans disparen el Festival Grec fins als 136.000 espectadors
Francesc Casadesús tanca la seva etapa com a director amb l'ocupació més alta, amb més públic i més divers
Barcelona"Em trobo molt públic pels jardins del Grec que em donen les gràcies", confessa Francesc Casadesús, director del Festival Grec. I aquesta sensació que el festival ha aconseguit emocionar els espectadors es pot corroborar avui amb xifres: el Grec ha assolit 136.573 espectadors aquest 2024, que són 6.000 més que l'any passat. L'ocupació ha estat del 80%, molt per sobre de la mitjana de la temporada, que es mou vora el 60%, i la més alta dels últims anys. "Volia que el Grec fos un festival que importi, als espectadors, creadors, productors..." i Casadesús, que tanca una etapa de vuit edicions, dona l'objectiu per complert. El Grec ha tingut 8.379 participants a les activitats paral·leles i 128.194 espectadors per a la programació, la xifra més alta dels últims anys.
L'escenari del Teatre Grec, que enguany apostava exclusivament pel talent local, ha omplert el 96% de l'aforament de mitjana i pràcticament ha fet sold out cada nit (l'única obra que no ha omplert són les Canciones de amor, de desamor y de piratas), i l'increment de funcions en aquest espai és el que ha arrossegat l'augment d'espectadors. També ha pujat l'assistència al teatre internacional i, en particular, a un teatre fet per dones directores: els espectacles que s'han exhibit als espais de Montjuïc han assolit també el 96% d'ocupació. Els muntatges que s'han vist a les sales de la ciutat han arribat al 70% d'ocupació, per sobre de la mitjana anual. Casadesús ho explica perquè el període d'exhibició és més curt de l'habitual, però també perquè creu que està sent un bon any teatral. "Hi haurà bones xifres al setembre", augura. L'any passat ja va ser el millor de la història.
El Grec ha renovat el públic a través dels abonaments per a menors de 30 anys, els més venuts. El 65% d'espectadors no eren habituals i s'hi han acostat sobretot atrets per les propostes musicals. El 60% del públic és de la ciutat i el 30% de la regió metropolitana. Aquest era un dels objectius inicials de Casadesús des del seu primer Grec. També volia apostar per propostes contemporànies excepcionals; descobrir el talent local i acompanyar els projectes que ja existeixen a la ciutat.
El regidor de Cultura, Xavier Marcé, ha felicitat la "gestió excepcional" del director. En primer lloc, ha celebrat el gran balanç entre la programació de Montjuïc (més pròpia de festival) i la programació de sales de la ciutat. En segon, ha assenyalat que "s'han afermat trajectòries artístiques", perquè s'han donat oportunitats a creadors. A més, el Grec ha estat un gran aparador de les arts escèniques del món, amb una programació estable d'espectacles estrangers i ha teixit un lligam amb festivals del món. I finalment, ha consolidat la diversificació de públics. El repte, però, com amb totes les activitats culturals, és arribar amb més força a tots els barris de la ciutat: "Hem d'aconseguir que tots els ciutadans de Barcelona se sentin el Grec seu", ha dit Marcé.
"L'encàrrec per a la pròxima direcció no serà massa diferent del que ha aconseguit el Cesc", ha avisat Marcé. Casadesús ha agraït que ja hi hagi una nova directora nomenada, es tracta de Letícia Martín.