BarcelonaÉs impossible assistir a tots els espectacles del Festival Grec. Del 26 de juny al 4 d'agost hi haurà 81 estrenes i 50 activitats paral·leles en 40 vespres de teatre i música. Així que, si no disposeu d’un o dos dobles, no ho podreu abastar tot i us veureu obligats a triar. A falta d’algoritmes que puguin encertar els gustos misteriosos del públic, hem aplicat la intel·ligència teatral per triar els imperdibles en funció dels estats d’ànim. Cinc rutes possibles que us portaran a diferents ports. Avís per a navegants: hi ha uns quants camins que acaben en un cul-de-sac: no hi ha entrades per a espectacles com l'inaugural de Sílvia Pérez Cruz, El misantrop, La Veronal, Pau Vallvé, la gran nit de Dagoll Dagom, Rita Payés, dues de les perles de Xavier Bobés, la Hofesh Shechter Company... La sort és que el mar és ample i la programació llarga. Si teniu ganes d’aventura, us proposem aquests viatges.
Assisteix a un funeral amb Angélica Liddell
'Dämon. El funeral de Bergman' Teatre Lliure. 19, 20 i 21 de juliol
Angélica Liddell no té admiradors, té adeptes. Té entrades disponibles perquè s’ha obert una tercera funció d’última hora. Si l’anterior espectacle era una marató de sis hores sobre la seva mort, aquest se centrarà en els rituals d’enterrament, en els referents i fantasmes que s’hi passegen. S'ha fixat en el funeral que es va dissenyar Ingmar Bergman i en el que va rebre dos anys abans el papa Joan Pau II. L’obra inaugurarà el Festival d’Avinyó al Palau dels Papes, i veurem si hi ha la girafa i el cavall que el director del Grec, Francesc Casadesús, confessa que li ha demanat Liddell. Sí que hi haurà actors del Dramaten d’Estocolm, l’escola del cineasta suec. A Barcelona també hi ha fet càstings. Pot passar-hi de tot.
Passa 24 hores (seguides) al teatre
'The second woman' Teatre Lliure. 6 i 7 de juliol
Una funció ininterrompuda durant tot un dia. Una única actriu en escena, María Hervás. El trencament violent d’una parella reviscut cent vegades, sempre igual però sempre diferent, amb un final obert a la improvisació. Li donen la rèplica 100 voluntaris que no coneix i que no han assajat. Un muntatge cinematogràfic inspirat en l’Opening night de John Cassavetes. La funció és tan especial que fins i tot hi ha un qüestionari de preguntes freqüents per saber les instruccions. Serà una prova de resistència, uns campaments per a aficionats al teatre de veritat (hi haurà xocolata amb xurros).
Viatja a la guerra amb Wajdi Mouawad
'Tots ocells'Biblioteca de Catalunya. Del 25 juny al 28 de juliol (i tornarà el 5 de setembre)
Tres generacions d'una família i tres hores d’espectacle enllacen un artefacte literari que viatja des dels camps d’extermini nazis fins a l’actual societat americana passant pel conflicte araboisraelià. Seria inversemblant si no fos que l’ha escrit Wajdi Mouawad, un dels grans dramaturgs internacionals i autor de thrillers poètics que expliquen les grans tragèdies de la humanitat (la guerra, la violència, la venjança) des de la humanitat de la tragèdia. Oriol Broggi dirigeix la seva troupe, amb Clara Segura, Joan Carreras, Guillem Balart i Míriam Moukhles al capdavant.
Descobreix un assassí a prop de Tor
'Malamort' Sala Beckett. Del 26 de juny al 28 de juliol
El thriller és un gènere poc comú al teatre, però pot ser tan enigmàtic i tenebrós com Crims a la televisió. L'autora resident de la Sala Beckett, Daniela Feixas, el fa servir de primer pla per abordar de fons la pèrdua, les creences, els ancestres i el sentit de comunitat a partir de la desaparició d'un gat. Morts i desaparicions d'animals. Una agent rural interpretada per Marta Marco intentarà posar llum a la foscor.
Esclata d'alegria amb Baró d'Evel
'Qui som?' Teatre Grec. 25, 26 i 27 de juliol
Qui ha vist un espectacle del Baró d'Evel segur que no n'ha oblidat les imatges que genera. La companyia catalanofrancesa és una rara avis en el món de les arts escèniques perquè defuig totes les etiquetes (excepte la de brillant): es mou entre els límits del moviment, el circ, les arts plàstiques i la música. En l'espectacle que estrenarà a Avinyó i que tancarà el Teatre Grec treballa amb ceràmica, animals i cossos. Busca el que els manté amb alegria i ganes, el que els fa cantar i ballar, i esquivar la desesperació.
Acosta't a William Forsythe
'Friends of Forsythe' Mercat de les Flors. 8, 9 i 10 de juliol
William Forsythe, un dels grans coreògrafs internacionals, signa un espectacle en què els protagonistes són els ballarins, la seva singularitat i la seva tradició de dansa, el que els uneix i el que els separa: jazz, clàssica i hip-hop dialoguen en escena. Un espectacle de proximitat, per apreciar els detalls d'uns ballarins que executen uns moviments increïbles enmig del no-res (el coautor és Rauf Rubberlegz Yasit, anomenat cames de goma per les seves contorsions).
Balla un rock a la presó argentina
'Los días afuera' Teatre Lliure. 13 i 14 de juliol
La dramaturga Lola Arias ha reunit al teatre soldats de la guerra de les Malvines i dones que parlen sobre la maternitat. Ara hi porta dones cis i persones trans que han passat per la presó a l'Argentina, en un espectacle documental musical que fa parella amb la pel·lícula Reas, que va portar a la Berlinale. Arias (premi Ibsen 2024 i en cartell a Avinyó), especialista en trencar gèneres, els fa reviure el passat entre reixes i sobretot, ara que són cuidadores, taxistes o prostitutes, plantejar-se com es pot afrontar la vida a fora.
Debat sobre memòria històrica xilena
'Villa' Sala Beckett. 19, 20 i 21 de juliol
Un espectacle sorprenentment bonic sobre una història terrible: tres dones discuteixen sobre què fer amb Villa Grimaldi, un dels espais on es detenia i torturava al Xile de Pinochet. Guionista del cineasta Pablo Larraín, el dramaturg Guillermo Calderón debuta a Barcelona portant-hi la seva obra més exitosa, que es va representar fins i tot per recordar els 50 anys del cop d'estat a l'Estadi Nacional de Santiago, un altre infaust centre de presoners.
Shakespeare per partida doble
'Billy's violence / Billy's joy' Teatre Lliure. 28, 29 i 30 de juny
'Hamlet. En els plecs del temps' Teatre Lliure. 24 i 25 de juliol
Que els camins shakespearians són inescrutables ho demostra la singularitat dels muntatges que es podran veure, signats per dos referents escènics. D'una banda, el díptic del belga Jan Lawers sobre la violència i la comèdia a partir de les obres de Shakespeare, que compta amb actors com Nao Albet, Juan Navarro i Gonzalo Cunill. La salvatge Billy's violencees va estrenar al TNC i ara es pot complementar amb Billy's joy, que aborda des de la fantasia shakespeariana temes d'actualitat. D'altra banda, la brasilera Christiane Jatahy aprofita la producció de l'Odéon de París per encarar un Hamlet en què el protagonisme és de les dones i de les projeccions.
Somia a l'engròs amb Warlikowski
'Elizabeth Costello: set lectures i cinc contes morals' Teatre Nacional. 6 i 7 de juliol
"Era un somni una mica car", admet Carme Portaceli sobre el fet de portar el polonès Krzysztof Warlikowski i tots els camions del Nowy Teatr de Varsòvia a Barcelona. L'aliança del TNC i el Grec ho ha fet possible. L'obra ressegueix la vida d'Elizabeth Costello, el personatge creat per J.M. Coetzee, a través de set lectures i cinc contes morals que toquen diferents temes: el destí dels animals i el vegetarianisme, la destrucció de la naturalesa, la sexualitat al llarg de la vida, la vellesa i l'abandó de la gent gran. Grans actors, grans temes filosòfics i un gran mestre europeu a la batuta.
Visita les faveles de Rio
'Zona franca' Mercat de les Flors. 15 i 16 de juliol
La coreògrafa Alice Ripoll treballa amb persones nascudes i criades a les faveles de Rio de Janeiro, la seva ciutat natal, amb la companyia REC. A Barcelona hi arriba ara amb la companyia Suave, amb la qual barreja la samba i una dansa que també va néixer a les faveles, el passinho (pop, funk, break dance amb ritmes brasilers), i altres barreges estilístiques. Zona franca és una explosió d'energia, però també una crítica política sobre pobresa i precarietat, sobre els conflictes que assolen un país amb tanta vitalitat.
Trepitja un territori desconegut
'Tota aquesta por que ara tinc' Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa. Del 18 al 28 de juliol
Guillem Albà ha enterrat de forma pletòrica La Marabunta després de deu anys de trepitjar tots els escenaris possibles. Ara canvia de registre, com és habitual en els seus espectacles personals, i s'alia amb un dels noms que més ha despuntat al teatre madrileny els últims anys, Andrea Jiménez (que veurem la temporada que ve al Lliure amb Càsting Lear). Junts aborden un espectacle de creació que vol parlar del salt a l'abisme, de sortir de la zona de confort, amb els ingredients que els són propis a tots dos: performance, irreverència, gest, paraula, humor, ironia, tendresa. Un viatge final perfecte per tancar aquesta aventura del Grec.