El 'Chicago' de Broadway balla a Barcelona
El musical dirigit per Víctor Conde serà al Teatre Tívoli durant cinc setmanes

BarcelonaQuan Chicago es va estrenar el 1975 a Broadway, el públic no el va rebre amb els braços oberts. En aquell moment, el que triomfava eren les comèdies musicals, i la història de Bob Fosse i Fred Ebb, musicalitzada per John Kander, sobre fama, fortuna i venjança no va agradar. En l'actualitat, el musical acumula sis premis Tony, fa més de vint-i-cinc anys que està a la cartellera de Nova York i s'ha convertit en un dels grans clàssics d'aquest gènere. Ara Barcelona acull la producció original de Chicago –adaptada al castellà i sota la direcció de Víctor Conde– al Teatre Tívoli, on estarà fins al 2 de març.
“El públic del Tívoli es trobarà la mateixa producció que aquesta nit s'està fent a Nova York”, diu Conde. L'espectacle compta amb orquestra en directe, dirigida per Andreu Gallén, i vint-i-quatre intèrprets, encapçalats per Teresa Abarca com a Roxie Hart, Ela Ruiz com a Velma Kelly i Ivan Lavanda com a Billy Flinn. “És un espectacle que es basa molt en el talent de cada actor que el fa. Sempre diuen que no hi ha dos Chicago iguals, perquè, tot i que la producció és la mateixa, s’assaja al voltant de l’estil i la personalitat dels actors”, diu Conde, que apunta que l'orquestra “és una part vital de l'espectacle” perquè marca el tempo del musical i es relaciona contínuament amb els actors i els seus diàlegs.
L'adaptació al castellà del llibret i les cançons originals ha anat a càrrec d'Alícia Serrat i el mateix Conde. “Chicago està escrit amb el tempod'un concert de jazz, i havia de coincidir amb l’original –explica el director–. Les frases en castellà acostumen a tenir moltes més vocals i havíem de pensar molt perquè encaixessin les cançons i el text de l’espectacle”. Conde descriu la feina de traducció i adaptació com a “quirúrgica” i destaca que en tot moment ha estat revisada per l'equip internacional original.
“És un espectacle que és més vigent ara que quan es va estrenar, perquè parla de les fake news, les dobles veritats i del poder dels mitjans de comunicació”, observa Conde. El director ressalta la importància de musicals com Chicago o Cabaret, que són clàssics moderns per la seva capacitat de transcendir. I afegeix: “Si tu vas a Nova York, no vas a veure una obra de text si no parles anglès, però, en canvi, els musicals estan plens de gent que no parla l’idioma”. El muntatge, produït per Som Produce, es va estrenar a Madrid l'octubre del 2024 i Barcelona serà una de les últimes parades de la seva gira.