'Animal negre tristesa' arrasa als Premis de la Crítica
'El cos més bonic que s’haurà trobat mai en aquest lloc' i 'Fàtima' s'emporten els guardons a millor actor i actriu, entre d'altres
BarcelonaVa ser un dels espectacles estrella de l'any passat i els crítics han volgut fer-ho palès. Animal negre tristesa, una producció de la Sala Beckett i el Teatro Español, ha estat el gran vencedor dels 25ns Premis de la Crítica d'Arts Escèniques, que s'han celebrat aquest dilluns en una gala al Teatre Romea. El muntatge, una història trasbalsadora sobre un grup d'amics a la quarantena que viu una tragèdia, s'ha endut quatre reconeixements: millor espectacle de teatre, millor direcció per a Julio Manrique, millor espai escènic per a Alejandro Andújar i millor espai sonor per a Damien Bazin.
L'edició d'enguany ha reconegut espectacles foscos que exploren la condició humana com ara Fàtima, de Jordi Prat i Coll –que ha aconseguit els premis a millor actriu per a Queralt Casasayas i millor vestuari per a Albert Pascual–, i El cos més bonic que s’haurà trobat mai en aquest lloc, que ha acabat la nit amb el premi a millor actor per a Pere Arquillué i a millor text per a Josep Maria Miró. "És un text fundacional per al teatre del nostre país", ha subratllat Arquillué a l'hora de recollir el premi. L'actor ha fet una picada d'ullet a Juan Diego Botto, també nominat en la mateixa categoria i present a la gala.
"És moment que la gent trans ocupi els escenaris"
Una imagen interior, d'El Conde de Torrefiel, també s'ha endut dos guardons, millor espectacle de noves tendències i millor il·luminació per a Manoly Rubio García. Rubio ha protagonitzat el discurs més reivindicatiu de la nit. "Molt poques dones trans han guanyat un premi de la crítica. Són moments de canvi, també al teatre. És moment que la gent trans ocupem els escenaris, els controls i les bambolines. Si no, no existim i parlen per nosaltres", ha reclamat la il·luminadora. Golfus de Roma ha estat reconeguda amb els premis a millor muntatge musical i a millor actor de musical per a Eloy Gómez.
La resta de guardons han quedat força repartits entre les propostes escèniques de l'any passat. La història de Pau Vinyals sobre el seu avi franquista, El gegant del pi, ha rebut el premi a millor espectacle de petit format. Vinyals ha reivindicat la família des de la sinceritat i l'honestedat: "Crec en la família quan ets capaç de mirar-la a la cara i et preguntes: Com ho fem per poder-nos estimar millor?", ha dit el creador. Mireia Aixalà ha recollit el guardó a millor actriu de repartiment pel paper de burgesa frívola a Amèrica i Guillem Balart ha obtingut el premi a millor actor de repartiment pel seu Mercurio a Romeu i Julieta. En dansa s'ha guardonat R-A-U-X-A, d’Aina Alegre, i en circ La torre de Nadal de l’Ajuntament de Barcelona i el Gran Teatre del Liceu. Poi, de la companyia D’es Tro, ha estat distingit com a millor espectacle d'arts de carrer.