Àlex Rigola, David Selvas, Cristina Morales i Carol López: la nova temporada del Teatre Lliure
'Yerma', 'Les amistats perilloses' i 'Tots eren fills meus', entre els espectacles programats
BarcelonaEl Teatre Lliure tanca la temporada 2021-2022 amb un 67,9% d'ocupació i 62.394 espectadors. "Hem patit reduccions d'aforaments per la pandèmia, la guerra a Ucraïna, l'encariment dels subministraments i els símptomes d'esgotament que tot això comporta. És una temporada bona, hem complert amb les previsions", diu el director del Teatre Lliure, Juan Carlos Martel. De cara al nou curs, el Lliure redueix el nombre d'espectacles programats –passa de 37 a 26 muntatges– però farà més funcions que la temporada passada. La decisió respon a la voluntat "d'equilibrar pressupostos", explica Martel: "Volem donar la màxima sostenibilitat als projectes i tenir els millors espais per mostrar-los".
La nova temporada comptarà amb un pressupost de 9,1 milions d'euros. La programació està pensada per "dotar el teatre d'un espai públic per sostenir una comunitat necessitada d’històries", diu el director, que afegeix: "La societat està canviant molt ràpidament, hem de tornar a convertir el teatre en un espai necessari i no només una opció de consum".
Estrelles internacionals
El Lliure obrirà la temporada amb Sun & Sea, un espectacle sobre el canvi climàtic creat per les lituanes Rugilé Barzdziukaité i Lina Lapelyté que convertirà la Sala Fabià Puigserver en una platja. Un altre dels grans noms de l'escena internacional és el portuguès Tiago Rodrigues, director del Festival d'Avinyó, que estrenarà a Barcelona Catarina e a beleza de matar fascistas. De Bèlgica arribaran dues propostes: Anne-Cécile Vandalem portarà Kingdom, sobre el fracàs de la civilització occidental, i Miet Warlop representarà One Song, que explora la possibilitat de fer comunitat a partir d'una cançó. I després de Paisajes para no colorear, la companyia xilena La Re-Sentida tornarà al Lliure amb Oasis de la impunidad, una peça de dansa sobre la violència i la virilitat.
Clàssics
Juan Carlos Martel dirigirà Yerma, de Federico García Lorca, protagonitzada per María Hervás i amb la complicitat de Frederic Amat i Lali Ayguadé en el vestuari i el moviment. Un altre dels habituals del Lliure, Àlex Rigola, assumirà la dramatúrgia i direcció de Hedda Gabler, de Henrik Ibsen, que comptarà amb Nausicaa Bonnín i Pol López. "Centrarem l'espectacle en la toxicitat i l'augment de suïcidis que estem veient actualment", explica Rigola, que recuperarà el format de la caixa que va fer servir amb Vània per tornar a "la proximitat entre l'intèrpret i el personatge que està assumint".
David Selvas portarà a escena Tots eren fills meus, d'Arthur Miller, amb Emma Vilarasau i Jordi Bosch al capdavant. "És la història del fracàs de l’èxit del somni americà i la història d’una tragèdia, perquè Miller col·loca als peus de la família protagonista casualitats i secrets que són bombes a punt d’explotar", explica Selvas. I Carol López s'endinsarà en els entramats d'amistat, seducció i amor de Les amistats perilloses, de Choderlos de Laclos, que protagonitzarà Mònica López.
Creació catalana
Després de passar pel Festival Grec, Jordi Prat i Coll portarà Fàtima al Teatre Lliure de Gràcia, un espectacle sobre la innocència i la vanitat amb Queralt Casasayas. Per primera vegada, Joan Yago i Glòria Balañà faran tàndem a Tot el que passarà a partir d'ara, una obra sobre la malaltia i la mort des dels ulls d'un adolescent. "Volem parlar des de la perspectiva de qui acompanya i es queda", diu Balañà. José y sus hermanas estrenarà el seu quart espectacle, Concurso de malos talentos, que mira cap al futur i vol imaginar quin món vindrà. "El nostre cos en serà el protagonista. Ens preguntem com hem d'entrenar-nos per al futur", assegura Alejandro Curiel. Amb Rave, Sílvia Delagneau construirà una caixa negra que convidarà els infants a fer un viatge sensorial per reflexionar sobre el clima i el cicle de vida.
Creació de l'estat espanyol
La companyia gallega Chévere –que la temporada passada va portar Nevermore– repetirà amb una nova peça, La curva donde se mató España, sobre la construcció inacabada d'un ferrocarril i la mort accidentada d'un enginyer. Pablo Messiez tornarà al Lliure –on va estrenar la reeixida El temps que estiguem junts– amb La voluntad de creer, una peça inspirada en Joana d'Arc que ve del Teatro Matadero de Madrid. De la capital espanyola també arribarà l'adaptació teatral de Lectura fácil, de Cristina Morales, Premio Nacional de Literatura. L'espectacle compta amb dramatúrgia i direcció d'Alberto San Juan i vindrà del Centro Dramático Nacional. "És un relat sobre el desig de vida i la dificultat per dur-lo a terme en un sistema dissenyat contra la vida. Un espectacle sobre el poder i la necessitat de riure mentre hi xoquem", defineix San Juan.
Residències i educació
Atresbandes serà una de les companyies residents de la temporada vinent del Lliure. Hi presentarà Desert, una peça que contrasta la imaginació amb el pragmatisme absolut d'haver de trobar feina. L'espai Lliure es destinarà a les branques educatives i el programa de residències del teatre amb l'objectiu de convertir-se en "un nou espai de creació", diu Martel. A més d'Atresbandes, també hi faran residència Pau Masaló, Marina Congost i Nico Jongen i Lisa Vereertbrugghen. En paral·lel, a l'Espai Lliure repetiran projectes com l'Escola de Pensament, capitanejada per Marina Garcés i Albert Lladó. A la temporada que ve del Lliure també hi haurà una nova edició del cicle de teatre experimental Katharsis.