El Teatre Lliure començarà l'any abordant "els errors del sistema"
Juan Carlos Martel, Frederic Amat, Agrupación Señor Serrano i Lorca, entre els titulars de l'hivern
BARCELONAFeixisme, colonialisme, els mals de la joventut, la veritat i la llibertat. Aquests són alguns dels temes que abordarà el Teatre Lliure en el primer trimestre del 2020. Tot just l’endemà de l’estrena de Les tres germanes, l’aposta per passar les festes nadalenques amb la companyia de Julio Manrique, el director del teatre, Juan Carlos Martel, presentava el següent tram de programació, que redobla l’aposta per un teatre amb una gran càrrega política i pocs noms que puguin atreure d’entrada el gran públic. “Al Lliure persistim en la defensa de la cultura no com un motor econòmic, sinó com a motor social, educatiu, identitari, de cohesió de la comunitat i com un motor sanitari”, deia el director. Això, però, s’haurà de fer el 2021 amb 1,2 milions menys de pressupost, una caiguda que deixa el teatre amb 7,2 milions, una xifra “malauradament” com la del 2004”.
El fil conductor del cartell és “el qüestionament de les errades del sistema que estem vivint”, diu Martel. Entre els espectacles que hi fan referència des de diferents perspectives hi ha Turba, de la companyia Mos Maiorum, que parla de violència i desobediència, o La malaltia, que dirigirà el mateix Martel i serà un documental escènic -a l’estil dels que ha dirigit amb persones sense sostre o amb àvies de 80 anys- sobre la joventut d’avui a partir d’El mal de la joventut de Ferdinand Bruckner i amb un repartiment jove encapçalat per Elena Martín. La violència de gènere s’abordarà des de la provocadora Caterina i la bellesa de matar feixistes, del portuguès Tiago Rodrigues, una coproducció internacional del Lliure que es basa en la història real d’una camperola símbol feminista i antifeixista. L’Agrupación Señor Serrano intentarà posar llum sobre el tema de la veritat i els mass media a The mountain, amb un artefacte escènic més complex que mai que inclou fins i tot un dron. I l’explotació del Tercer Món s’aborda a la Trilogia Pacífico de la companyia Azcona&Toloza, que tracta els lligams entre el capitalisme, el colonialisme i la cultura contemporània.
El Lliure manté un gruix de programació dedicada no a l’exhibició teatral sinó al pensament, amb l’Escola de Pensament i la participativa La Taula. També insisteix en eixamplar la seva aposta per l’educació. A més d’arribar a les escoles, busca el públic familiar amb propostes com Geologia d’una faula, de la libanesa Collectif Kahraba, que arriba per Nadal, o bé donant entrada als graduats de l’Institut del Teatre amb el Viaje a la Luna, un guió de cinema obra de García Lorca.
Entre les propostes menys convencionals destaca RRR, la col·laboració de Frederic Amat amb la dansa de La Veronal i la música de CaboSanRoque. El muntatge forma part de la Quinzena Metropolitana de Dansa, com Criaturas del desorden d’Elena Cordoba. També hi haurà un cicle de conferències performatives, Katharsis. A més, es mantindrà la “quarta sala del teatre”, la digital, on destaquen la reposició dels clàssics per a infants, el teatre radiofònic amb Maria lapidada, dirigida per Jordi Prat i Coll, i fins i tot la participació en un festival internacional de teatre online.