El teatre que ens espera el 2022: Els Amics de les Arts, La Cubana i Clàudia Cedó
'Desig' de Benet i Jornet, 'Crim i càstig' amb Pol López i el ballarí Sergei Polunin, entre les cites més destacades de l'any
BarcelonaDesprés de gairebé dos anys amb restriccions i aturades per la pandèmia, els teatres esperen que el 2022 sigui el moment de la recuperació. Les sales catalanes han fet una forta aposta per la nova creació, especialment de teatre contemporani, que es combinarà amb els retorns d'alguns muntatges cancel·lats o posposats a causa del coronavirus. El 2022 portarà nous espectacles de La Cubana, Clàudia Cedó i el Cirque du Soleil, un musical amb cançons d'Els Amics de les Arts i el monòleg de Pere Arquillué escrit per Josep Maria Miró, entre molts d'altres.
Creació contemporània
Nous espectacles de Clàudia Cedó, Les Impuxibles i Guillem Clua
El Teatre Nacional de Catalunya (TNC) farà un homenatge a Josep Maria Benet i Jornet amb la inquietant Desig, dirigida per Sílvia Munt i amb Laura Conejero com a protagonista. L'obra de teatre, una de les més oníriques del director i dramaturg català, s'estrenarà el 27 de gener a la Sala Gran. L'exdirector del TNC Xavier Albertí hi tornarà –ara com a director escènic– amb l'adaptació d'Els homes i els dies, el dietari de David Vilaseca, que interpretaran Mercè Aránega, Albert Ausellé, Paula Blanco i Alejandro Bordanove, entre d'altres. Serà a partir del 21 d'abril. I abans d'encetar l'estiu arribaran al TNC dues propostes que trenquen motlles escènics. D'una banda, el duet format per Agnès Mateus i Quim Tarrida (responsables de l'explosiva Rebota, rebota y en tu cara explota) estrenarà el 5 de maig Patatas fritas falsas, una peça sobre l'odi social, els silencis i les víctimes del sistema. D'altra banda, Les Impuxibles –la companyia de les germanes Ariadna i Clara Peya– portaran el 17 de març Harakiri, un muntatge sobre el suïcidi que busca eliminar-ne els tabús i els estigmes.
El teatre amb consciència social arrelarà fort al Teatre Lliure, on la dramaturga Clàudia Cedó (creadora d'Una gossa en un descampat i Mare de sucre) abordarà la crisi dels refugiats amb Síndrome de gel. Escrita a quatre mans amb el poeta sirià Mohamad Bitari i dirigida per Xicu Masó, l'obra parla de la síndrome de la resignació, una malaltia que porta a la letargia en resposta al trauma del desarrelament. Al llarg del 2022 arribarà a Barcelona El cos més bonic que s'ha trobat mai en aquest lloc, el monòleg de Josep Maria Miró protagonitzat per Pere Arquillué i que es va estrenar a la tardor a Temporada Alta. La peça, encara sense sala confirmada, s'endinsa en els secrets d'una comunitat petita, els pecats coneguts i silenciats per un grup, la força destructora del desig, la culpa i la redempció.
Un altre dels noms destacats del 2022 és Guillem Clua, que el 18 de febrer estrenarà a La Villarroel L'oreneta. Es tracta de la versió en català de La golondrina, que va veure's per primer cop fa quatre anys al Cervantes Theatre de Londres. Emma Vilarassau i Dafnis Balduz es posaran en la pell dels protagonistes, una severa professora de cant i un jove que es prepara per interpretar una cançó al memorial de la seva mare. Abans, el Tantarantana acollirà la versió escènica d'El gegant del pi, un monòleg de Pau Vinyals pensat originàriament per a teatre radiofònic que va aixoplugar-se al Lliure el 2020. La peça, que s'estrena aquest dimecres, explora els silencis familiars a partir de la figura de l'avi del protagonista, que durant la Guerra Civil va lluitar al bàndol franquista.
La creació contemporània també farà estada a la Sala Beckett amb propostes com L'altre, un espectacle futurista de Roc Esquius dirigit per Sergi Belbel, i Obsolescència programada, un text d'Anna Maria Ricart dirigit per Mònica Bofill sobre la caducitat de les persones. Ferran Utzet ocuparà l'escenari de la Biblioteca de Catalunya a la primavera amb Abraçades insuportablement llargues mentre La Perla 29 fa temporada a París. I a la Sala Flyhard es podrà veure al juliol Negatius, el premi Frederic Roda de Teatre 2020. Escrit i dirigit per Sílvia Navarro, es tracta d'un espectacle sobre la figura de Robert Capa des d’una òptica de ficció.
La Cubana va celebrar l'any passat que havia complert quatre dècades d'història amb una exposició que van veure gairebé 20.000 persones i que repassava els espectacles de la companyia, l'últim dels quals (Adeu Arturo) encara no s'ha pogut veure a Barcelona. La comèdia, amb tots els ingredients de la mítica companyia teatral, s'instal·larà al Teatre Coliseum el 2 de febrer. Uns altres que estan de celebració són Els Joglars, que han complert 60 anys. La companyia liderada per Ramon Fontserè farà gira per Espanya –i parada a Barcelona– amb el seu últim muntatge, ¡Que salga Aristófanes!.
Clàssics
Dostoievski, Beckett i Shakespeare
El novembre passat va fer 200 anys del naixement de Fiódor M. Dostoievski i el Teatre Lliure aprofitarà l'efemèride per recordar l'autor rus amb l'adaptació teatral de Crim i càstig dirigida per Pau Carrió. Pol López encarnarà el turmentat Raskólnikov en un espectacle amb un repartiment envejable: Míriam Iscla, Roser Batalla, Maria Rodríguez i Carlota Olcina, entre d'altres. S'estrenarà el 23 de febrer. El Teatre Romea rebrà, el 9 de març, el retorn de Jordi Boixaderas als escenaris, que fa uns anys que no trepitja. L'actor protagonitzarà Final de partida de Samuel Beckett juntament amb Jordi Bosch i dirigits per Sergi Belbel. La companyia La Brutal, encapçalada per David Selvas, s'atrevirà amb el clàssic dels clàssics, Romeu i Julieta, que traslladarà a l'actualitat. Amb dramatúrgia de Joan Yago, l'espectacle portarà els personatges de Shakespeare al segle XXI per parlar de la bellesa, l'amor i l'absurditat de l'odi.
Musicals
L'amor segons Els Amics de les Arts i Marc Artigau
Fa més de tres anys que Els Amics de les Arts i el dramaturg Marc Artigau gesten Pares normals, un musical fet a partir de noves cançons del grup. El novembre passat van llançar el primer tema i van avançar que l'espectacle tractaria sobre dos personatges que s'enamoren perdudament. El musical s'estrenarà el 18 de novembre al Teatre Poliorama. Al Condal hi arribarà el 9 de febrer La filla del mar, l'adaptació de l'obra d'Àngel Guimerà que en els últims premis Butaca es va alçar amb els guardons a millor musical i millor actor i millor actriu de musical per Toni Vinyals i Mariona Castillo. El Grup Focus també té previst portar a Barcelona Golfus de Roma, un espectacle fet a partir de les comèdies de Plaute, dirigit per Daniel Anglès i protagonitzat per Carlos Latre.
Dansa i circ
El retorn del Cirque du Soleil
El ballarí ucraïnès Sergei Polunin és considerat un dels millors intèrprets del moment. El 2010 va convertir-se en el ballarí principal més jove de la història del Royal Ballet de Londres i no ha parat de rebre premis. Del 6 al 8 de juliol hi haurà l'oportunitat de veure'l actuar a Barcelona, al Teatre Tívoli, on interpretarà Rasputin, una peça sobre la maldat feta a partir del mític personatge. Entre les cites més destacades de la cartellera de dansa hi ha la nova creació de Núria Guiu, Cyberexorcisme, al Mercat de les Flors del 6 al 8 de maig. Serà un muntatge sobre el poder fantasmagòric de les noves tecnologies fet amb la participació de joves tiktokers. També al Mercat, el coreògraf i ballarí Jan Martens –un dels noms més prestigiosos de l'escena belga– portarà el 16 i el 17 de març el soloElisabeth gets her way. El 2022 també serà un any de circ. A l'Hospitalet de Llobregat s'hi instal·larà del 17 de març al 10 d'abril el Cirque du Soleil amb Luzia, una peça onírica inspirada en l'imaginari i les tradicions mexicanes. I del 20 de maig al 5 de juny, el Mercat de les Flors acollirà el cicle Circ d'Ara Mateix amb creacions de Som Noise, PSiRC, Haa Collective i Elena Zanzu.
Retorns
Les immortals germanes de Txékhov
A banda de totes les estrenes, les sales de teatre també rescataran alguns espectacles de temporades anteriors. Al TNC tornarà a finals de juny la divertidíssima Europa bull, una sàtira sobre la Unió Europea amb Joan Carreras com a protagonista, i al Teatre Lliure a finals de maig s'hi podrà veure de nou la magnífica adaptació de Les tres germanes de Txékhov. Per acabar, dues obres d'èxit salten de sala: Rita, la producció de Marta Buchaca sobre la importància de tenir una mort digna, es veurà a partir del 4 de maig a La Villarroel. I Ramon, un monòleg rodó sobre fer-se gran i la generació dels 80, serà a partir del 28 de març al Teatre Poliorama.